ITALIAANSE FAVORIETEN

11 Okt

scannen0009.jpg 

Dit artikel is gepubliceerd in Margriet 29 – 13 juli 2007 

Andrea Vreede, correspondent voor de NOS in Italië

  1. Italie is voor mij… het land waar ik gekozen heb te wonen, mijn andere vaderland, vol mooie maar ook minder mooie dingen. 
  2. De mooiste Italiaanse vakantiebestemming is… het eiland Sicilië, vanwege natuur, cultuur, fantastisch goed eten en de vriendelijkheid van mensen die vaak moeten vechten tegen heersend onrecht. 
  3. Het lekkerste Italiaanse gerecht is… er zijn er teveel, zomaar eentje: melanzane alla parmigiana (aubergines met Parmezaanse kaas).
  4. De beste Italiaanse film is… Nuovomondo uit 2006 van Emanuele Crialese, een wonderschoon, dromerig verslag van een groep Sicilianen die de grote oversteek maakt naar Amerika.
  5. Mijn geheime tip over Italië is… kom eens in februari! Meestal is het weer goed en er zijn veel en veel minder toeristen in kunststeden als Rome en Florence.

 Marina Warners, eigenares van de Italiaanse boekwinkel Libreria Bonardi in Amsterdam

  1. Italië is voor mij… thuiskomen.
  2. De mooiste Italiaanse vakantiebestemming is…de stad Rome en de Amalfitaanse kust.
  3. Het lekkerste Italiaanse gerecht is…spaghetti al tartufo nero en andere gerechten met zwarte of witte truffel.
  4. Het beste Italiaanse boek is… La coscienza di Zeno (De bekentenissen van Zeno) van Italo Svevo.
  5. Mijn geheime tip over Italië is… Turijn. De stad en de heuvels rondom zijn in alle opzichten inspirerend!

 Paul van Eijndhoven, hoofdredacteur Italië Magazine

  1. Italië is voor mij… het land dat alles in zich verenigt: zon, zee, cultuur, lekker eten en stijl.
  2. De mooiste Italiaanse vakantiebestemming is… de oostkust van Apulië.
  3. Het lekkerste Italiaanse gerecht is… een echt goede osso buco!
  4. De beste Italiaanse film is… Matrimonio all’Italiana.
  5. Mijn geheime tip over Italië is… het lekkerst kun je vaak eten in een onooglijke trattoria. Kies er zeker voor als er Italianen in de rij staan te wachten!

 Antoine Bodar, priester, wonend in Rome

  1. Italie is voor mij… beschaving. Die staat er nog hoog in het vaandel, net als traditie. De mensen hebben weet van beleefdheid en omgangsvormen. Daardoor voel ik me er thuis. 
  2. De mooiste Italiaanse vakantiebestemming is… heel Italië leent zich wel voor een vakantie. Ik kom zelf graag in Umbrië om het landschap met de heuvels en de kleine steden daartegenaan.
  3. Het lekkerste Italiaanse gerecht… komt uit de Romeinse keuken. Die behoort tot de eenvoudigste van Italië, zonder sauzen of andere toevoegingen. Salades hebben mijn voorkeur.
  4. De beste Italiaanse film is… er een van Federico Fellini. Zijn werk behoort tot het hoogtepunt van de Italiaanse filmkunst, zonder dat er één direct als beste benoemd kan worden.
  5. Mijn geheime tip over Italie is…die heb ik niet.

 Claudia Zanin, eigenaar Het Italië Punt in Den Bosch

  1. Italie is voor mij… tutto! Zowel privé als zakelijk ben ik dagelijks bezig met het land waar mijn hart en wortels liggen.
  2. De mooiste Italiaanse vakantiebestemming is… onmogelijk om te kiezen! Iedere regione van Italië heeft zo zijn eigen charme.
  3. Het lekkerste Italiaanse gerecht is… tiramisù, maar ook de lasagne della mamma.
  4. De beste Italiaanse muziek is… Pino Daniele. Lekkere muziek met een onverstaanbaar Napolitaans accent, maar absoluut genieten!
  5. Mijn geheime tip over Italië is… mijn website www.italiepunt.nl. Klein Italia in Olanda!

 Egbert Jacobs, Harer Majesteits Ambassadeur in Italië

  1. Italië is voor mij… het land van de handkus en de dankzij het plaveisel veel verstuikte enkels.
  2. De mooiste Italiaanse vakantiebestemming is… het Etruskisch museum in Volterra. En langlaufen in de Abruzzi!
  3. De lekkerste Italiaanse gerechten zijn… carciofi alla giudia (artisjokken) en tortellini al tartufo bianco (deegkussentjes gevuld met witte truffel). 
  4. De beste Italiaanse film is… Il caimano van Nanni Moretti.
  5. Mijn geheime tip over Italië is… in volle berusting te leren leven met drie woorden: sciopero, pazienza en domani (staking, geduld en morgen)!

 Marjon van Royen, voormalig Italië-correspondent en schrijfster van de bestseller Italië op maandag

  1. Italië is voor mij… de ultieme genezer van de ziel. Als je gek wordt kan je twee dingen doen: naar de psychiater gaan, of naar Italië. Dat is mijn motto. 
  2. De mooiste Italiaanse vakantiebestemming is…Napels. Een stad van gesjoemel en totaal theater. Drie miljoen acteurs, tovenaars en straatkomedianten aan één van de mooiste baaien ter wereld.
  3. Het lekkerste Italiaanse gerecht is… de pasta die thuis door ‘la mamma’ wordt gemaakt. Welke mamma waar dan ook, altijd de lekkerste!
  4. De beste Italiaanse film is… Una giornata particolare, met de onsterfelijke Marcello Matroianni en Sofia Loren.
  5. Mijn geheime tip over Italië is… als je je depressief of lelijk voelt, loop door Rome: binnen een ommekeer weet jezelf de begeerlijkste vrouw ter wereld.

 Vera Pauw, speelde als profvoetbalster zes jaar in Italië

  1. Italië is voor mij… het land waar ik heb geleerd dat de waarheden van de Nederlandse cultuur niet de enige waarheden zijn.
  2. De mooiste Italiaanse vakantiebestemming is… natuurlijk midden Italië, tenminste als je van cultuur en natuur houdt! Ik blijf verliefd op Modena, de stad waar ik zelf heb gewoond.
  3. Het lekkerste Italiaanse gerecht is… zonder enige twijfel tortelloni (vers en door ‘mamma’ thuis gemaakt) met een knoflook/slagroomsaus!
  4. De beste Italiaanse muziek is… de CD Pensami Per Te van Anna Oxa.
  5. Mijn geheime tip over Italië is… tijdens een gesprek aan te laten raken door een Italiaan. In eerste instantie deinst de Hollander daarvoor terug, maar als je eraan gewend bent merk je dat hij er niets anders mee bedoelt dan je op je gemak te willen stellen.

 Wim Zaal, Italië-kenner en schrijver van onder meer Een tik van Italië en vijf boeken over Rome

  1. Italie is voor mij… de speeltuin van natuur en mens, de boksring van la mamma en de maffia.
  2. De mooiste Italiaanse vakantiebestemming is… de Salentino (de hiel van de laars van Italië). Liefelijk en nog niet toeristisch.
  3. Het lekkerste Italiaanse gerecht is… na een lange, hete dag een volle variatie aan antipasti!
  4. De beste Italiaanse muziek is… de Napolitaanse liederen van Tito Schipa: zomeravonden op afroep.
  5. Mijn geheime tip over Italië is… alle stadjes die liggen op minstens twintig kilometer van de snelweg of een toeristencentrum!

 Marie Nanette Schaepman, hoofdredacteur JAN, werkte jaren voor Italië Magazine

  1. Italië is voor mij… een soort tweede thuis. Ik heb er twee jaar gewoond.
  2. De mooiste Italiaanse vakantiebestemming is… een dromerig dorpje boven Napels, waar bijna geen toeristen komen en zodoende zeer geheim.
  3. Het lekkerste Italiaanse gerecht is… het is moeilijk kiezen tussen penne pomodoro of spaghetti alle vongole (schelpdieren).
  4. De beste Italiaanse film is…bijna niet te kiezen! Il postino natuurlijk, maar dan ook Cinema paradiso en Non ti muovere zijn prachtig. Pane e tulipani is hilarisch.
     
  5. Mijn geheime tip over Italië is… mijn favoriete pleintje in Rome, Piazza Santa Maria di Trastevere, omgeven door kleine straatjes met kroegjes.

Geef een reactie

