LEONI JANSEN HEEFT AL JAREN EEN ERNSTIGE VORM VAN COPD

26 Okt

scannen0024.jpgscannen0025.jpg 

Dit artikel is gepubliceerd in Margriet nr. 44 – 26 oktober 2007.  

Kiezen voor een carrière als zangeres, dat ligt niet echt voor de hand als je serieuze  luchtwegklachten hebt. Toch is dat precies wat Leoni Jansen deed. Al vanaf haar derde heeft  ze aan een ernstige vorm van astma. Een jaar of tien geleden kwam daar ook COPD bij. Maar het heeft haar er niet van weerhouden om haar artistieke droom waar te maken. Sterker nog, de fysieke training voor het zingen maakt dat ze er alleen maar beter mee kan omgaan.  

“Als kind lag ik voor mijn gevoel continu op bed. Ik was altijd maar benauwd. Er waren maanden dat ik maar één dag in de week naar school kon, zo ziek was ik. Op mijn vierde ging ik op ballet. Van de dokter moest ik daar al snel weer mee stoppen. Omdat ik zo fanatiek was, vreesde hij dat ik door zou gaan tot ik er letterlijk bij neer zou vallen. Ik bleek bovendien voor werkelijk alles allergisch te zijn, van huidschilfers tot oude boeken en van haren tot huisstof. Ook dieren waren taboe. Voor mij dus geen poes of paardrijles. Alleen van varkens had ik grappig genoeg geen last! Maar ja, die konden mijn ouders moeilijk in huis nemen. Echte goede medicijnen waren er in die tijd nog niet. Dus zat er niets anders op dan in bed te blijven. In mijn pubertijd ging het gelukkig iets beter. Nieuwe behandelingen maakten daarnaast dat ik steeds meer een normaler leven kon leiden. Met beperkingen dan weliswaar.  

Mijn hele leven heb ik mijn lichaam in acht moeten nemen, maar in mijn twintiger en dertiger jaren deed ik dat lang niet altijd. Uit protest tegen mijn ziekte zocht ik regelmatig mijn fysieke grenzen op. Dan ging ik bijvoorbeeld tóch met mijn vrienden mee naar de kroeg. De dagen daarna moest ik de tabaksrook bezuren. Verder was ik heel vaak ziek. Zo heb ik al zo’n 22 keer longontsteking gehad. Toch was het drukke, hectische leven niet alleen maar slecht voor me. De adrenaline die bij het optreden vrijkwam werkte namelijk als een prima middel tegen de astma. Toen ik een aantal jaren geleden meer rust in mijn leven kreeg, werden mijn luchtwegklachten plotseling erger. Het gevoel meer in balans te komen met mezelf was heerlijk, maar ik heb wel echt moeten afkicken van de stress. 

Een jaar of tien geleden werd bij een longfunctietest geconstateerd dat ik nu ook longemfyseem. Kortom: veel van mijn longblaasjes zijn kapot. Dat is waarschijnlijk het gevolg van de slechte behandeling van mijn astma vroeger. Mijn zuurstofopname is daardoor een heel stuk kleiner dan dat van een ‘normaal’ iemand. Je zou denken dat ik daar als zangeres veel last van heb, maar het tegenovergestelde blijkt het geval. Zingen gaat veel meer over het beheersen van je spieren dan over zuurstof. Een grote hoeveelheid lucht in mijn longen laten en die goed beheersen, daar ben ik in de loop van de jaren beregoed in geworden. Waarschijnlijk heb ik daardoor juist minder klachten dan andere COPD-patiënten.  

Behalve het trainen van mijn spieren zorg ik ook op andere manieren goed voor mijn lichaam. Alcohol, suiker, zuivel en zuidvruchten gebruik ik met mate, want die zijn niet goed voor me. En ik slaap minimaal negen uur per nacht. Als ik in mijn hoofd heel druk ben met mijn werk, neem ik zelfs een slaappil want die uurtjes heb ik echt nodig. Verder kan ik helaas niet zonder medicijnen. Ik slik elke dag een ontstekingsremmer en een antihistaminicum (tegen allergische reacties). Daarnaast gebruik ik twee luchtwegverwijders. Sinds een jaar of zeven voeg ik daar dagelijks een grote dosis vitamines en mineralen aan toe. Toeval of niet, maar sindsdien heb ik geen longontsteking meer gehad.  

In de loop van de tijd ben ik heel goed geworden in het vermijden van negatieve prikkels. In een rokerige kamer zal je mij niet gauw aantreffen. Geweldig dus dat de horeca nu helemaal rookvrij wordt! Voor ik een trui aantrek, leg ik hem een paar uur in de vriezer want dan heb ik minder last van de vezels. Wol draag ik trouwens helemaal niet, want daar ben ik heel allergisch voor. Verder ga ik nooit op bezoek bij mensen met huisdieren. En bepaalde merken aftershave en deodorant zijn strikt verboden voor mijn bandleden. Als ze die op hebben slaan mijn longen voor een optreden volledig dicht. Helaas zijn niet alle slechte prikkels te vermijden. Zo kocht ik een paar jaar geleden een speciaal, antiallergeen bed. Na er een aantal maanden op te hebben geslapen kreeg ik het steeds benauwder. Wat bleek? Er zat een wollen hoes om het matras! Daar ben ik toen echt pisnijdig om geworden.  

Ondanks dat ik al zo lang last heb van mijn luchtwegklachten, lijd ik er niet echt onder. Ik weet gewoon niet beter. Wel ben ik extra alert op alles wat met longziektes te maken heeft. Toen er een paar jaar geleden een groot uitbraak was van SARS en later van de vogelgriep vond ik dat heel eng. Dan denk ik meteen ‘als het naar Nederland komt, ben ik de eerste die omvalt’. En brand, daar ben ik ook panisch voor. Niet zozeer voor het vuur, maar wel voor de rook. Zelfs van een kampvuur of een barbecue kan ik al heel veel last hebben. Ik weet gewoon dat ik wat dat betreft minder kan hebben  dan mensen met gewone longen.  

Eigenlijk heb ik nooit echt iets voor mijn ziekte hoeven laten. Natuurlijk vond ik het vervelend als ik een nieuw vriendje had en vaak ziek was. Of dat mijn jongste zoon geen huisdier mocht, terwijl hij gek is op beesten. Maar mijn dromen heb ik allemaal waar kunnen maken: een gezin, een zangcarrière, de hele wereld over reizen… Ik ben zelfs in staat om – na wat stevige training – een flinke wandelvakantie te maken. Als ik mezelf weer eens fysiek heb overwonnen heb, is de voldoening extra groot. Ik denk ook dat mijn lichamelijke grenzen me hebben behoed voor een burn-out. Zonder dat had ik me waarschijnlijk allang over de kop gewerkt. Je zou kunnen zeggen dat mijn ziekte me zo  helpt om gezond te blijven.”  

Leoni Jansen is getrouwd. Ze heeft twee zoons van 22 en 17. Op 18 oktober start Leoni naar aanleiding van haar laatste cd, ‘Heart strings and lose ends’ met een nieuwe reeks theaterconcerten door het hele land. Voor meer informatie over Leoni en haar optredens, zie http://www.leoni.nl.  

Geef een reactie

