TANGOMANIA!

4 Dec

tangot.jpgtango1.jpg 

Dit artikel is gepubliceerd in esta nr. 25 – 3 december 2007. 

Corine Groenewegen (40) werkt als homeopaat, kinderverpleegkundige en tangolerares. Ze woont samen met haar Argentijnse partner Carlos Alberti (39). 

“Twaalf jaar geleden zag ik tijdens een festival in Nijmegen een tango-optreden en ik was op slag verkocht. Het sensuele en de intimiteit van de tango spraken me enorm aan. Zo wilde ik ook leren dansen! Na een paar maanden ontmoette ik Carlos. De eerste keer dat ik met hem danste wist ik: zó hoort het dus te voelen. Inmiddels geven we al weer acht jaar samen les. Tijdens een goede tango waan je je in een andere wereld. Soms waarschuw ik mijn leerlingen voor de grap: weet waar je aan begint. Want als je eenmaal de kracht van de tango hebt gevoeld, wil je nooit meer zonder. Met sexy schoenen aan je voeten dans je tien keer beter! Verder zie je tijdens het dansen vooral de achterkant van je lichaam, dus draag ik liefst een rok of jurk die rug, billen en benen mooi laat uitkomen. Natuurlijk gemaakt van zachte zwierige stoffen die met je lichaam meedansen. Tango dansen blijft me fascineren, ook na zoveel jaar. De muziek, de fysieke dialoog tussen twee mensen, de mooie kleren, de bijzondere entourage… De tango raakt je van binnen en van buiten. En laat je voelen dat je leeft.” Voor meer informatie over Corine’s tangolessen of de salon die zij twee keer per maand organiseert, kijk op www.labruja.nl of bel 06 – 48468232.  

Marijke de Vries (53), single en moeder van Eva (13), is directeur en artistiek leider van het festival Tangomagia, dat deze winter voor de tiende keer wordt georganiseerd. Daarnaast werkt ze als maker van danstheater en beeldend kunstenaar. 

“Tien jaar geleden heb ik voor de eerste keer Tangomagia georganiseerd. Eigenlijk ontstond het festival toevallig. Een beroemde danser uit Argentinië vroeg me of ik een workshop voor hem in Amsterdam kon organiseren. Ik heb daar andere dansers en muzikanten bijgezocht en voor ik het wist ontstond er een heus festival. Voor de tiende editie in december staan mijn dansschoenen staan al klaar! Hoeveel paar ik daarvan heb? Minimaal dertig schat ik zo. Leren, suède en zijden, in alle kleuren van de regenboog. Zelf leerde ik de tango kennen toen een buurman me jaren geleden overhaalde eens bij een les te gaan kijken. Ik werd direct geraakt door de prachtige muziek. Vanaf dat moment is mijn hele leven in het teken van de tango komen te staan. Ik nam les, reisde af naar Buenos Aires om de roots van de dans te ontdekken en leerde Spaans. Niet lang daarna ben ik zelf ook tango gaan doceren. Bijzonder vind ik dat tussen tangodansers een sfeer van respect en gevoeligheid heerst die je in het dagelijkse leven niet gauw tegenkomt. Bovendien vormen we een hele hechte gemeenschap. Waar ter wereld je ook bent, je kunt altijd een tangosalon binnenlopen en je voelt je meteen thuis. Als je tango danst, is het net alsof je er een wereldwijde familie bij krijgt.”Voor informatie over Marijke’s eigen tangosalon, kijk op http://www.tango11.nl.  

Jonne Meij (40) is getrouwd met Jur (41). Ze hebben twee kinderen, Peer (6) en Vilou (3,5). Zeven jaar geleden zijn Jonne en Jur een tangodansschool in Amsterdam begonnen, Tangodiep. Daar geven ze samen drie avonden per week tangoles. 

“Ik ontmoette Jur op de dansvloer. Het was liefde op het eerste dansje. Jur was tangoleraar, ik studeerde op dat moment Nederlandse gebarentaal. Al snel begon ik Jur bij zijn lessen assisteren. We hadden daar zoveel plezier in dat we besloten een eigen tangoschool te beginnen. Mijn studie heb ik nooit meer afgemaakt. Elke dinsdagavond organiseren we een milonga, een open danssalon voor iedereen. Dat zijn avonden waar je met je danspartner heen kan, maar net zo goed alleen. Je kijkt rond, je schat in en je danst met degene die jouw oogcontact bevestigt. Mijn belangrijkste attributen zijn mijn tangoschoenen. Die koop ik als ik op vakantie ben in Argentinië. Momenteel heb ik zes paar van hetzelfde model, allemaal in verschillende kleuren. Bij elke outfit past er wel één. Zelf draag ik tijdens het dansen nooit een spijkerbroek, maar altijd een rok of een nette broek. Door iets anders aan te trekken dan je dagelijkse kloffie voel je je speciaal. Bovendien laat je zo aan de mannen zien dat je een waardige danspartner voor hen bent.  Als de tango goed gaat, is het alsof je samen als één beweegt. Het is een bijzonder intieme gebeurtenis, maar grappig genoeg kan je dat met een wildvreemde man overkomen. Zonder dat het intimiderend is of dat je daarna moeite moet doen hem af te wimpelen. Je deelt de passie voor de tango en dat is voldoende. Als de dans afgelopen is, gaat ieder weer zijn eigen weg.”Zie voor meer informatie over de tangoschool van Jonne en Jur www.tangodiep.nl  

Wanja Meijer (36), PR-medewerkster bij de bibliotheek van Velsen, is bezig haar eigen evenementenbureau op te zetten. Deze winter verzorgt zij voor de vierde keer de productie van het festival Tangomagia. Wanja heeft een vriend, Jeroen (43).  

“Het dansen van een tango is heel emotioneel. Soms ga ik blij naar een tangosalon en kom ik huilend terug. Of andersom. De intimiteit en de muziek raken je diepste gevoel. Het meest bijzondere aan de tango vind ik wel dat hij me dichter bij mezelf brengt. Ik heb de neiging nogal een zwever te zijn. Door het dansen kom ik weer in contact met mezelf. Het brengt me fysiek en geestelijk tot rust. Een jaar of tien geleden zag ik tijdens de Uitmarkt een betoverend optreden van de Argentijnse Tango. Toen ik een vriend vertelde hoe enthousiast ik was, stelde hij voor om samen op tangoles te gaan. Sindsdien ben ik een fervente tangodanser.  Het fijne is dat als je zin hebt om tango te dansen, je overal ter wereld een salon kunt binnenlopen. Niemand kijkt daar raar van op, ook niet als je als vrouw alleen komt. Zo besloot ik twee jaar geleden tijdens een weekend in Barcelona naar een tangosalon te gaan. In mijn eentje liep ik ’s avonds laat door een donker straatje. Twijfelend belde ik aan op het adres dat ik opgeschreven had. De deur ging open en plotseling stond ik middenin een geweldige dansruimte. Al snel kwam er een prachtige Spanjaard op me af om me ten dans te vragen. Daar ging ik dan, de vloer op met de beste danser uit de zaal… Ik heb me niet vaak in mijn leven zo stoer gevoeld als toen!”    

De Argentijnse Claudia Jakobsen (37) werkt over de hele wereld als professionele tangodanseres en –lerares. Zij heeft een Nederlandse echtgenoot, Adrianus (51).

“Een vrouw volgt de man in de tango. Jet zet je eigen wensen en verwachtingen tijdelijk aan de kant. Dat is soms lastig, zeker voor zelfstandige, Nederlandse vrouwen. Zelf probeer ik me als ik dans zoveel mogelijk voor mijn partner open te stellen. Met mijn lichaam beantwoord ik zijn vragen en verlangens. Alleen zo kun je echte harmonie tussen partners bereiken. Bij een goede tango denk je niet meer na over de juiste passen, maar beweeg je je puur op gevoel. Dat aspect is het moeilijkste om leerlingen bij te brengen. Maar als het lukt geeft de tango je een diepere voldoening dan welke andere dans ook.  Inmiddels dans ik ruim tien jaar tango. Tot dat moment had ik me vooral op de techniek van klassieke en moderne dans toegelegd. Maar met het dansen van de tango kon ik voor het eerst vaardigheid en emotie verenigen. Ook na de voorstelling ben ik er daarom mee doorgegaan. Eerst als hobby en vanaf 1998 als professioneel danseres en lerares. Als ik dans, draag ik graag speciale kleding, modern en met veel kleur. Mijn jurken ontwerp ik zelf. Omdat ik oorspronkelijk uit Buenos Aires kom en er nog regelmatig op bezoek ga, laat ik mijn outfits daar maken. Zo heb ik een heel eigen stijl ontwikkeld, die past bij mijn manier van dansen: vernieuwend en open. Ik gun het alle Nederlandse vrouwen om ook de tango te leren. Vanwege de bijzondere emotionele beleving, maar ook omdat het je meer vrouw doet voelen. De verschillen tussen de seksen worden bij het dansen van de tango gekoesterd. Het helpt je de relatie tussen mannen en vrouwen beter te begrijpen.” Voor meer informatie over Claudia en haar werk, kijk op www.claudiajakobsen.com  

Kader: De geschiedenis van de tango

Tussen 1880 en 1930 emigreerden zes miljoen Europeanen naar Argentinië, voornamelijk vanuit Italië, Spanje en Duitsland. Met schepen vol tegelijk kwamen ze aan in de haven van Buenos Aires. Allemaal handarbeiders die huis en haard hadden verlaten in de hoop om in het verre Zuid-Amerika een nieuw bestaan op te bouwen. De meeste nieuwkomers bleven steken in Buenos Aires, waar ze onderdak kregen in zogenaamde conventillos (woonkazernes). Zonder werk, zonder toekomst en zonder vrouwen… Onder deze barre omstandigheden ontstond de tango, een samensmelting van volksmuziek uit verschillende landen en inheemse Argentijnse tradities. Samen muziek en dansen maken gaf troost en deed de zorgen van alledag voor even vergeten. De mannen dansten met elkaar en werkten steeds nieuwe passencombinaties uit. Met zoveel mannen in de stad ontstond er een enorm tekort aan ´beschikbare´ vrouwen. Niet verwonderlijk dus dat de bordelen goede zaken deden. Door middel van de tango probeerden de mannen de mooiste vrouwen te verleiden. Sommige vrouwen wilden door de dans worden verrast of meegevoerd, anderen creëerden een spel van over en weer uitdagen. Zo ontstond een prachtig samenspel van man en vrouw waarin eindeloos gevarieerd kon worden. Tot 1983 was Argentinië een dictatoriaal, gesloten land. Maar nadat de democratie was hersteld en het aantal reizigers van en naar Argentinië snel groeide, verspreidde de tango zich in rap tempo over de rest van de wereld. Inmiddels zijn er in Nederland zo´n veertig tangodansscholen en –salons. Enkele duizenden mensen dansen de tango in ons land en dat aantal stijgt snel. De gemiddelde leeftijd van de dansers en danseressen ligt rond de veertig jaar. Het opleidingsniveau is bovengemiddeld.

Geef een reactie

