“GOEDE MARKETING IS BELANGRIJKER DAN PASSIE VOOR HET PRODUCT”

20 Dec

scannen0019.jpg 

Clement van Dijk runt – in zijn eentje – een succesvolle Italiaanse wijnwebshop. Waarom triomfeert hij waar zoveel andere internetondernemers falen? “Goede marketing is belangrijker dan passie voor het product.” 

Veel aandacht voor promotie. Niet terugdeinzen voor grote ICT-investeringen. Het grootste Italiaanse wijnassortiment op voorraad. En een uitzonderlijk hoge servicegraad. Dat vat de succesformule van Villa Fattoria zo’n beetje samen, aldus Van Dijk. Drie jaar geleden verkocht de ICT-ondernemer zijn consultancybureau en richtte hij zich op een nieuwe markt: die van de Italiaanse kwaliteitswijnen. Van Dijk combineerde zijn kennis van marketing en verkoop met de ervaring die hij opdeed met ICT en nieuwe technologie. Zie daar: de succesvolle webshop was geboren.  

Is het dan niet nodig affiniteit te hebben met wat dat je verkoopt? “Natuurlijk wel”, zegt Van Dijk. “Ik koester al jaren een passie voor Italië en Italiaanse wijnen. Vandaar ook dat ik met Villa Fattoria ben begonnen en niet met een website over stofzuigers of voetbalschoenen. Maar in tegenstelling tot veel andere liefhebbers laat ik mijn passie niet mijn zakelijke beoordelingsvermogen vertroebelen. In de eerste plaats ben en blijf ik altijd ondernemer.” 

Op de website http://www.fattoria.nl biedt Van Dijk meer dan 250 verschillende Italiaanse wijnen aan. Die importeert hij grotendeels zelf van zo’n zestig verschillende wijnproducenten. “Ik weet wat ik lekker vind, maar ik ben geen sommelier. Vandaar dat ik mijn keus vooral laat beïnvloeden door wat belangrijke recensenten van een wijn denken. Wereldwijd zijn er tal van gerenommeerde organisaties die wijnen beoordelen. Als de beste daarvan zeggen dat een bepaalde wijn fantastisch is, wie ben ik dan om hen tegen te spreken?” 

Van Dijk brengt naar eigen zeggen niet alleen een product aan de man. Hij verkoopt een gevoel. “Mijn klanten zijn over het algemeen echte Italië-liefhebbers. Ik wil hen daarom méér bieden dan een fles wijn. Vandaar dat ik veel informatie en fotomateriaal op de website zet. Over de streek bijvoorbeeld, of de wijngaarden of het productieproces. Zo gaat een wijn echt leven. Bovendien zorg ik er voor dat er elke week wat nieuws op de site staat. Dat maakt dat klanten terugkomen.”  

Behalve met informatie wil Van Dijk toegevoegde waarde creëren door klanten actief bij zijn site te betrekken. “Kopers krijgen de gelegenheid ‘proefpanellid’ te worden. Zo kunnen ze – ongecensureerd – commentaar geven op de wijnen. Dezelfde mensen promoten Villa Fattoria ook op evenementen en beurzen. Mijn klanten werven op die manier zelf nieuwe klanten! En we organiseren regelmatig proeverijen. Op locatie, of gewoon bij mensen thuis.”  

Ten opzichte van vorig jaar is de omzet van Villa Fattoria bijna verdubbeld. Het is daarmee het snelst groeiende Italiaanse wijnhuis in Nederland. En het einde is volgens Van Dijk nog lang niet in zicht. “In 2008 ga ik het assortiment verder uitbreiden. Uiteindelijk moet Villa Fattoria hét portaal voor Italiaanse wijnen worden. Pas als mijn website ‘top of mind’ is bij iedere wijnkoper in Nederland, is mijn missie geslaagd.”Voor meer informatie, kijk op http://www.fattoria.nl.  

Geef een reactie

