“VOOR NEDERLANDERS TELT HET MERK, VOOR ITALIANEN DE KWALITEIT”

20 Dec

scannen0023.jpg 

In 1989 begon Oger Lusink (1947) samen met zijn broers Martin en Rob een herenkledingzaak in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat. Zijn missie: Nederlandse mannen ‘Latijnser’ maken. Dat wil zeggen: een verzorgd uiterlijk geven dat het innerlijk weerspiegelt. “We kleden hier niet het lichaam, maar de ziel.” 

Nog geen twintig jaar later is Oger uitgegroeid tot een waar begrip. Het familiebedrijf, waarin inmiddels ook zonen Martijn en Sander Lusink zijn toegetreden, ontwikkelt en produceert eigen herencollecties in Italië. Daarnaast verkoopt men vrijwel alle Italiaanse topmerken in de drie vestigingen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Wat in al die jaren niet is veranderd, is het feit dat de klanten het middelpunt van het bedrijf vormen. Om de persoonlijke aandacht te kunnen waarborgen, heeft Oger zo’n negentig ‘personal advisors’ in dienst. Sander Lusink: “Zoals de Italiaanse kleermaker zich ontfermt over zijn opdrachtgevers, zo doen wij dat over onze klanten.” 

Do’s and don’ts

We spreken Sander Lusink (1977, director marketing & communications) en zijn broer Martijn (1978, creative buying director) op een drukke zaterdagochtend in het filiaal in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat. ‘Game day’, zoals dat Martijn Lusink de zaterdag lachend noemt. Om rustig te kunnen praten trekken we ons terug in de exclusieve ‘boardroom’ boven de winkel. In deze elegante ruimte, waar aan bijzondere klanten nieuwe collecties worden getoond, vragen we de zonen van Oger naar de do’s and don’ts van de Italiaanse zakenkleding. 

Om te beginnen: wat zijn de belangrijkste kledingkenmerken van een Italiaanse zakenman?

ML: In tegenstelling tot wat je misschien zou denken is de Italiaanse stijl behoorlijk ingetogen. Een Italiaan loopt bijvoorbeeld niet te koop met merken. Hij laat liever op een meer subtiele manier zien dat hij kwalitatief goede kleding draagt. Zo dragen Napolitanen bijvoorbeeld shirts met maniche con grinze, oftewel plooimouwtjes. Die kunnen alleen met de hand aangezet worden. Door zo’n hemd te kiezen laat je zien dat je klasse hebt.

SL: Het hangt er ook vanaf waar de Italiaan in kwestie vandaan komt. Een Milanees kleedt zich bijvoorbeeld heel anders dan een Napolitaan. De Milanese stijl is vrij sober. Veel unikleur, vaak in blauwtinten. En de dassen zijn rustig. Door de onberispelijke pasvorm wordt het lichaam perfect uitgetekend. Er wordt niet alleen aan de voorkant, maar ook aan de achterkant van de broek een vouw geperst, zodat de kuit optimaal uitkomt. ML: In het zuiden durft men meer te experimenteren met kleuren en prints. Je ziet daar bijvoorbeeld lindegroenen pakken met lichtblauwe hemden. En ook stoffen als kasjmier en camel worden daar veel  gebruikt.  

Wat zijn de meest gemaakte kledingfouten van de Nederlandse zakenman?

ML: Italianen grappen vaak dat ze Nederlanders van ver herkennen door hun grove schoenen met dikke spekzolen. En daarboven draagt men dan te korte sokken. In Italië is het zien van een behaarde kuit echt uit den boze. Mannen hebben daar lange sokken, tot net onder de knie. ’s Winters kies je voor wollen sokken, ’s zomers voor katoenen.

SL: Ook opvallend is dat Nederlanders vaak een pak dragen dat een maat te groot is. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Nederlandse man anno 2007 een stuk beter gekleed gaat dan tien jaar geleden. De afgelopen jaren is er een ware Italiaanse golf over Nederland gerold. Kijk alleen maar naar de toegenomen belangstelling voor Italiaanse mode, espresso en scooters. Dat heeft er zeker toe bijgedragen dat mannen zich stijlvoller kleden.  

Waar zijn Italianen qua kleding gevoelig voor?

ML: Italianen vinden het leuk als je iets van hun stijl overneemt. Ze willen het liefst iets van zichzelf in jou herkennen. Als je zichtbaar zorg aan je uiterlijk besteedt wordt dat enorm gewaardeerd. Dat zit hem in een mooi gesneden pak, maar ook in het feit dat je netjes geschoren op een afspraak verschijnt. Je doet iets goed of je doet het niet. Zolang je dat in je achterhoofd houdt, kan je bijna niet fout gaan.

SL: Het overkomt ons regelmatig dat als we ergens op bezoek zijn in Italië een man op ons afloopt om aan het revers van onze pakken te voelen. Gewoon, omdat hij waardeert dat we een mooie stof dragen. Mannen maken elkaar ook complimenten over hun kleding. Ze zijn trots op hun uiterlijk. Daar mogen Nederlanders nog wel wat meer van krijgen.  

Wat zal een Italiaanse man nooit vergeten als het om zijn uiterlijk gaat?

ML: Om nog even in de spiegel te kijken voor hij weggaat!  

Wat moet je qua kleding vooral wel en niet doet als je bij een Italiaans bedrijf langs gaat?

ML: Een te groot pak met een opzichtige stropdas aantrekken. Brede dassen met dikke knopen zijn ook passé, het mag nu weer smal en fijn. En alsjeblieft niet overal cognac kleurige schoenen onder doen. Die worden in Italië uitsluitend onder een licht pak gedragen en dan ook nog eens alleen in de zomer. In Nederland is de trend van de cognackleurige schoenen helemaal doorgeslagen: men draagt ze altijd en overal. Daarmee val je in Italië onmiddellijk door de mand.

SL: Het is moeilijk om één of twee dingen te noemen die je vooral wel of niet moet doen. De meeste fouten worden gemaakt in de combinaties. Vandaar ook dat we ‘spiekbriefjes’ voor onze klanten maken welke hemden, schoenen en accessoires ze het best bij welke pakken kunnen dragen. 

Welke trends verwachten jullie voor 2008?

ML: In 2007 waren lichtgrijze pakken enorm populair, in flanels en camels. En paars was de belangrijkste modekleur voor accessoires. Voor 2008 voorzie ik een hele nieuwe trend. In de meer trendy mode worden fluorkleuren helemaal hip. Wij zwakken die af en combineren ze vervolgens in hemden en accessoires met mooie grijze pakken. Dat wordt een heel verrassende look.

SL: Ook erg leuk is het pak dat we hebben ontwikkeld, dat je volgens eigen specificaties kunt samenstellen. Je kiest dus zelf de stof voor de voering, voor de binnenkant van je kraag etc. Je kunt zelfs je initialen of een geluksmuntje in het pak laten innaaien. Zo wordt de Nederlandse man steeds meer zijn eigen, Latijnse createur.  

Voor meer informatie, zie http://www.oger.nl.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: