“ZAKEN DOEN IN ITALIE BETEKENT VRIENDEN MAKEN”

13 Mrt

scannen0007.jpg 

 

Dit artikel is gepubliceerd in Italië in Bedrijf nr. 2 – 2008.  

Tijdens zijn pubertijd woonde Staatssecretaris van Europese Zaken Frans Timmermans een aantal jaar in Rome. Sindsdien gaat hij minimaal één keer per jaar terug naar het land waar hij zijn hart aan heeft verpand. “Italië zal altijd mijn tweede thuis zijn.” 

“Wat mij zo aantrekt in Italië, is de unieke mengeling van cultuur, levensvreugde en warme relaties. Het eten, de familiebanden, de film, de kunstgeschiedenis, het natuurschoon; ik weet amper waar ik moet beginnen als u me vraagt wat me zo aan Italië fascineert! 

Natuurlijk is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Voor jonge mensen is Italië een lastig  land. Het is moeilijk er een goede baan te vinden en de lonen zijn relatief laag. Het grootste probleem is misschien wel dat het bedrijfsleven en de overheid zo ‘verstopt’ zitten. Voordat je aan de bak komt moet je jaren, soms wel decennia lang wachten. Zelfs de meest getalenteerde wetenschappers en zakenlui. Dat baart me zorgen voor de toekomst van het land. De vergrijzing slaat in Italië immers nóg heviger toe dan in Nederland. Ze hebben de jonge, getalenteerde mensen keihard nodig.  

Menefreghismo

Van mijn 11e tot mijn 15e heb ik in Rome gewoond. Mijn vader werkte daar op de ambassade. Sindsdien is Italië altijd mijn tweede thuisland geweest. Er zijn genoeg andere landen waar ik ook een sterke band mee heb. Frankrijk bijvoorbeeld, waar ik heb gestudeerd. Maar Italië heeft bijzondere plek in mijn hart. Kijk, ik draag manchetknopen van AS Roma, ‘mijn’ voetbalclub. Die ben ik, sinds ik als twaalfjarig jochie naar hun wedstrijden ging, altijd blijven volgen. Dat doet Italië met je.  

Nederlanders hebben vaak moeite met het menefreghismo van de Italianen. Letterlijk betekent het: ‘algehele ongeïnteresseerdheid’, maar er zit meer achter. Italianen hebben van jongs af aan geleerd om zich vooral niet druk te maken om dingen die buiten de privé-sfeer liggen. Politiek, economie, milieu: tijdens het eten hebben ze er wel een mening over, maar als puntje bij paaltje komt halen ze er hun schouders over op. Het raakt hun persoonlijke leven immers niet. En dat is waar het Italië allemaal om draait: je relaties, je netwerk. Sociaal én zakelijk  

Verschillen

Italië is misschien wel het land met de meeste familiebedrijven ter wereld. Van groot tot klein zijn ondernemingen van elkaars hulp en klanten afhankelijk. Voor de goede orde: dat heeft niets te maken met corruptie, maar met cultuur en traditie. Grootschalige distributiecentra bestaan simpelweg niet. Ieder bedrijfje, iedere winkel koopt zijn spullen zelf in. Vandaar ook dat er zoveel beurzen in Italië worden georganiseerd.  

De schaalgrootte is één verschil tussen de handel in Nederland en Italië, maar er bestaan er natuurlijk meer. Italianen zijn bijvoorbeeld veel minder direct. ‘Misschien’ kan ‘misschien’ betekenen, maar ook ‘nee’. Niet omdat ze je om de tuin willen leiden, maar omdat té direct zijn als een vorm van onbeleefdheid wordt gezien. Het is belangrijk dat je dat in je achterhoofd houdt als je een onderhandeling ingaat.  

Zaken doen betekent in Italië: vrienden maken. De Nederlandse aanpak van ‘deal sluiten, contract tekenen en voor het eten weer thuis’ werkt daar niet. Neem de tijd voor je zakenpartners. Ga eens met ze eten, luister naar hun verhaal. Kom niet meteen op de proppen met hoe goed en goedkoop je product is, maar laat zien dat je oprecht geïnteresseerd in ze bent. Dat soort dingen zijn heel  belangrijk als je commercieel succesvol wilt zijn in Italië. 

Design

Nederland heeft een enorme voorsprong als het gaat om infrastructuur, zowel fysiek als logistiek. Tegelijkertijd onderschat men de innovatiekracht van Italië. Van buitenaf roepen we om het hardst dat er politiek en economisch niets verandert. Maar kijk eens wat er met Fiat is gebeurd! Een paar jaar geleden had de wereld dat bedrijf volledig opgegeven. En nu kunnen ze de productie van de nieuwe Fiat 500 amper aan. 

Het grootste Nederlandse succes in Italië is zonder meer het Dutch Design. Ik kom vaak Italianen tegen, ook op prominente posities, die zeggen: “Toch leuk dat er nog een land is dat mooie dingen kan ontwerpen!”. Dat is echt een ontdekking voor ze. Het is grappig om te zien dat Nederlanders en Italianen design net op een andere manier benaderen. Nederlands ontwerp is er vooral op gericht om een product mooier, aantrekkelijker te maken voor de consument, zodat hij er meer van koopt. Terwijl Italianen ontwerpen omdat ze zich goed willen voelen bij een product. Je moet ermee gezien willen worden, het moet iets toevoegen aan je persoonlijkheid. Op een of andere manier vullen die twee visies elkaar heel goed aan.  

Kansen

Grote Nederlandse bedrijven hebben inmiddels een stevige plek in Italië verworven. Hetzelfde geldt voor organisaties op het terrein van distributie en logistiek. Maar ik durf de stelling aan dat het midden- en kleinbedrijf commerciële kansen laat liggen in Italië. In de agribusiness bijvoorbeeld, waar men staat te springen om goede productinnovaties. Duurzaamheid is ook zo’n thema, want daar is Italië zeker geen voorloper in. Des te meer mogelijkheden liggen er voor Nederlandse bedrijven.   

Handelen met Italië is het niet zo moeilijk als het lijkt. Italianen zijn goede zakenmensen, ze staan open voor aantrekkelijke voorstellen en ideeën. Aan de andere kant gaat het er in Italië anders aan toe dan in Nederland. Daar moet je je wel bewust van zijn. Mijn advies? Zoek een partner in Italië waar je je goed bij voelt. Investeer daarin en zet samen iets op. Als je het jezelf makkelijk wilt maken, doe je hem een beetje na. Trek een mooi pak aan, ga met hem uit eten, leer wat van de taal. Dat soort tekenen van interesse wordt enorm gewaardeerd. En als het goed gaat, houd je er niet alleen een lucratieve deal, maar ook een goede vriendschap aan over.”

Geef een reactie

