“EEN EERSTE INDRUK MAAK JE MAAR EEN KEER”

20 Mei

Leon Beusenberg, marketing- en salesmanager bij Jura Nederland, sprak met Italië in Bedrijf onder andere over het aandeel van Jura volautomaten in de Nederlandse koffiemarkt. 

“Onze slogan luidt: Italiaanse passie, Zwitserse precisie. Daarmee is onze hele bedrijfsstrategie samengevat. Met onze volautomaten combineren we letterlijk het beste van twee werelden. De productie en een groot deel van de assemblage van de machines vindt nog steeds in Zwitserland plaats. Dat stáát ergens voor. Andere fabrikanten claimen ook kwalitatief sterk en innovatief te zijn, maar wij kunnen dat als geen ander waarmaken. 

In het particuliere segment is Jura is marktleider op het terrein van volautomaten. De afgelopen jaren hebben we steeds dubbele groeicijfers gerealiseerd. Mijn verwachting is dat we de komende jaren minimaal zulke goede resultaten zullen behalen, of zelfs nog beter. 

De laatste vier jaar richten we ons behalve op de thuisgebruiker steeds meer op het MKB. De Nederlandse bedrijvenmarkt is in vergelijking met de ons omringende landen een moeilijke. Douwe Egberts is er 150 jaar ‘aan de macht’ geweest. Zo’n langdurig dominante positie van één marktspeler vind je nergens anders. Om toch een redelijk marktaandeel te veroveren maken we gebruik van een selectief dealernetwerk. En van mond-tot-mondreclame natuurlijk, want dat blijft de beste promotie. 

De Nederlandse consument moet nog steeds een drempel over om een relatief dure volautomaat aan te schaffen. Onze machines variëren tussen de 800 en 2000 euro. Opvallend genoeg verkopen we juist veel duurdere modellen. Op het moment hebben we nog te maken met een nichemarkt – zo’n 3,5% van de Nederlanders heeft thuis een espressoapparaat staan. Onze klanten lopen dus als het ware op de troepen vooruit. Juist voor die groep speelt prijs minder een rol. 

Er is een duidelijke kruisbestuiving merkbaar tussen de consumenten- en de kleinzakelijke markt. Klanten die ervoor kiezen om thuis een Jura-automaat neer te zetten nemen geen genoegen meer met vieze koffie op het werk. Bovendien: de eerste vraag van elk zakelijk gesprek is: ‘wilt u een kopje koffie?’. En een eerste indruk kun je maar één keer maken. 

Jura-automaten zijn voor alle merken koffie geschikt; we spreken geen voorkeur uit. Wellicht zouden we sommige trouwe klanten van bepaalde koffiemerken over de streep trekken door dat wel te doen. Maar smaak is en blijft iets subjectiefs. Wat ons betreft is keuzevrijheid daarom heilig. “ 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: