“MET EEN LAVAZZA KUN JE PRONKEN”

20 Mei

Dat LavAzza een belangrijke speler op de internationale koffiemarkt is, moge duidelijk zijn. Italië in Bedrijf vroeg Hans Jongeleen, marketingmanager van LavAzza, naar de producten, de huidige koffietrends en LavAzza’s plannen voor de komende tijd. 

“We zijn ruim 2,5 jaar geleden met LavAzza in Nederland begonnen en het gaat boven verwachting goed. Dat geldt voor de koffie zelf, maar ook voor alle accessoires. LavAzza is een van de weinige fabrikanten die kwaliteitskoffie in vele varianten levert: bonen, gemalen, pods, pads en cups. Op dit moment loopt de verkoop van de koffiecups, cupsmachines en de accessoires nog helemaal via internet. Maar binnen niet al te lange tijd gaan we al die producten ook via het retailkanaal en zelfs via eigen espressobarren afzetten.

De afgelopen jaren is de smaakbeleving van koffie in Nederland enorm veranderd. Men weet inmiddels dat koffie naar zoveel méér kan smaken dan dat waterige bakje van vroeger. Daarmee nemen ook de verwachtingen over de kwaliteit toe. Als je naar een restaurant of naar het theater gaat wil je waar voor je geld krijgen. Dat betekent een kwalitatief hoogwaardige kop koffie, zowel qua samenstelling als qua uiterlijk. De horeca speelt daar goed op in. Zo is de RAI in Amsterdam recent helemaal overgestapt op LavAzza. Een aantal andere grote venues volgt spoedig. 

Het effect van een investering in kwaliteitskoffie is voor een ondernemer direct zichtbaar. Nadat we een grote gerenommeerde horecagroep in Amsterdam van nieuwe koffiemachines hadden voorzien en hun medewerkers in het LavAzza international Trainingscentre hadden opgeleid, is de koffieomzet binnen drie maanden structureel met 60% gestegen. Daar doe je het uiteindelijk allemaal voor. 

De horeca loopt voorop in de ontwikkeling – voor LavAzza is dat een belangrijk deel  van de omzet – maar het bedrijfsleven volgt snel. De koffie die men daar serveert wordt steeds vaker als een afspiegeling van de kwaliteit van het bedrijf gezien. En wie wil er nu goedkoop en waterig overkomen? Daar komt bij dat instantkoffie tot voorkort de enige methode was om snel grote hoeveelheden koffie te zetten. Maar met de nieuwe machines is het nu mogelijk om met dezelfde snelheid verse koffie te produceren. Dat biedt bedrijven de mogelijkheid om op een kwaliteitsproduct over te stappen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dat niet veel duurder dan instantkoffie. Daar wordt namelijk veel meer van verspild. 

Een hele nieuwe markt is die van de eigen koffiepunten. In 2003 heeft LavAzza een franchiseformule geïntroduceerd. Onder vier verschillende namen (LavAzza Bar, Caffè di Roma, Espression en Barista) zijn er wereldwijd inmiddels al ruim 258 coffee shops operationeel. Tot nu toe waren er nog geen in Nederland, maar de bedoeling is hier nog voor het eind van het jaar meerdere vestigingen te openen.

Als je kwalitatief goede koffie drinkt mag dat gezien worden. Vandaar dat er in het thuiskanaal steeds meer aandacht komt voor design. Sommige koffieapparatuur stop je liever weg in de kast, maar met een mooi LavAzza espressoapparaat kun je pronken. Koffie drinken is ware belevenis geworden! Er komt ook steeds meer variatie, in ontwerp en in kleur. Met alle bijpassende accessoires uiteraard. Wat dat betreft begint koffie steeds meer op fashion te lijken.” 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: