“NEDERLAND IS EEN ECHT MELKLAND”

20 Mei

Duco van den Bergh is marketing- en PR-manager bij illycaffè. Volgens hem wordt 2008 een belangrijk jaar voor illycaffè. Italië in Bedrijf sprak met hem over koffietrends, vooruitzichten en het belang van een schoon espressoapparaat. 

“De totale koffieplas in Nederland neemt wat af, maar het aandeel espresso daarin neemt juist toe. We hebben kortom niet geen last van de dalende koffieconsumptie. Het betekent wel dat we continu bij de les moeten blijven. Groei is niet meer vanzelfsprekend, we moeten de vraag zelf creëren. Gelukkig gaat dat prima; de afgelopen jaren zien we de omzet van onze koffie gestaag toenemen. 

Of we veel hinder van de Senseo ondervinden? Ja en nee. Natuurlijk had ik liever gezien dat de voormalige filterkoffiedrinkers direct naar espresso waren overgegaan. Tegelijkertijd heeft de Senseo Nederland wél klaargemaakt voor het portiesysteem. Van daaruit is de stap naar een espressomachine met servings of een gesloten systeem klein. Bovendien worden – naarmate de vraag stijgt – de machines goedkoper. De keus voor echte kwaliteit is dan steeds makkelijker. 

Zorgelijk vind ik de huidige belangstelling bij de jeugd. Als je om je heen kijkt is er bijna geen zestienjarige meer die spontaan koffie bestelt. Daar ligt de komende jaren dus een schone taak. Voordeel is dat Nederland een echt melkland is. Zo’n 50% van alle koffie die in de horeca gedronken wordt is cappuccino of koffieverkeerd. Het is makkelijker om jonge mensen daarvoor enthousiast te maken – zeker als er wat mooie ‘latte-art’ op zit – dan voor een espresso. De echte koffie leren ze dan later wel drinken.

Een positieve ontwikkeling is de opkomst van de koffiebarretjes. illycaffè speelt daar op in door eigen verkooppunten te openen, de zogenaamde illy Espressamente. Wereldwijd zijn er inmiddels al meer dan 150. Door de beperkte ruimte is het in Nederland lastig om goede locaties te vinden. Desondanks zijn we inmiddels in onderhandeling met een aantal potentiële franchisenemers. Binnen afzienbare tijd zal ongetwijfeld ook hier het eerste filiaal worden geopend.

2008 is voor Illycaffè sowieso een spannend jaar. We introduceren namelijk een nieuw capsulesysteem voor de consumentenmarkt: een revolutionaire machine met bijbehorende koffiecups. Ik ben misschien niet helemaal objectief, maar de crèmelaag die je daarmee op de koffie krijgt is echt onovertroffen! Op 13 mei zal bij het systeem alle filialen van de Bijenkorf tijdens een sneak preview voor het eerst worden gepresenteerd. In de zomer volgt dan een uitgebreide landelijke introductie. 

Wat de horeca betreft: daar investeert illycaffè in de kwaliteit van zowel de apparatuur als van het personeel. Steeds meer zaken sturen hun werknemers voor een training naar de Nederlandse dependance van onze Università del caffè. Met enthousiaste medewerkers en een hogere omzet tot gevolg! Geweldig vind ik dat, want in een branche als de onze is de horecaondernemer de etalage van je product. Langs die weg voed je ook de consument op, zeker als het om smaak gaat. Op het terrein van machineonderhoud is dat een stuk lastiger. Veel consumenten vergeten dat ze hun espressoapparaat regelmatig moeten schoonmaken en ontkalken. Doe je dat niet, dan tast dat smaak van je kopje koffie enorm aan.”  

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: