“ZELF BONEN MALEN ONDERDEEL VAN BELEVING”

20 Mei

Merlijn van Loon is verantwoordelijk voor de marketing van het koffiemerk Segafredo in Nederland. Hij vertelde Italië in Bedrijf over de toenemende aandacht voor de manier waarop koffie wordt bereid. 

“Koffie is hot! De markt speelt daar goed op in. Koffierecepten, latte art, ijskoffie: je kunt het zo gek niet bedenken of het is er. Sommige restaurants presenteren koffie zelfs als een gerecht op zich. De consument weet dat te waarderen. En neemt die trends – waar mogelijk – ook mee naar huis. 

Uiteraard zijn wij erg blij met die ontwikkeling, maar Segafredo richt zich toch vooral op een excellent basisproduct. Pas als het fundament goed is kun je immers verder bouwen. Over wát die essentiële smaak is valt nog een hoop leren. Massimo Zanetti, de oprichter van Segafredo, houdt bijvoorbeeld vol dat je geen cacao op je cappuccino moet doen. Dat verstoort de pure smaak van de koffie, zegt hij. 

Onze omzet komt ongeveer voor de helft uit het de horeca en voor de helft uit koffie voor thuisgebruik. In dat laatste segment is vooral de verkoop van koffiebonen sterk in opmars. Tot een paar jaar geleden was alleen het koffiedrinken een ritueel in Nederland, maar inmiddels is koffiezetten dat ook aan het worden. Het mooiste is dan natuurlijk als je je eigen bonen maalt. Dat is onderdeel van de nieuwe koffiebeleving. 

Kwaliteit en continuïteit zijn essentieel. Thuis, maar zeker in de horeca. Vandaar dat we al onze horecaklanten gemiddeld eens per twee weken bezoeken. Door daarbij telkens de machines en de molens te controleren bewaken we de kwaliteit. De uitspraak servizio e qualità staat bij ons hoog in het vaandel. Prettige bijkomstigheid is dat we op deze manier ook een persoonlijke band met onze klanten opbouwen.

Er is nog een andere tak in de horeca die steeds belangrijker wordt: onze franchiseformule voor Segafredo Espresso. Dat is een koffiebar waarvan er in Nederland inmiddels drie zijn: in het Amsterdam WTC, op Schiphol en in het Outletcenter in Roermond. De bedoeling is dat aantal de komende jaren langzaam aan verder uit te breiden. 

Onze ambitie voor de komende jaren zit hem vooral in het vergroten van de verkrijgbaarheid van ons product. Het gaat dan zowel om de horeca als om de koffie voor thuisgebruik. Wat ons in 2008 hopelijk gaat helpen, is dat Segafredo de exclusieve supplier van koffie is van het Holland Heineken Huis in Bejing. Tijdens de Olympische Spelen drinken alle Nederlanders voor én achter de schermen dus Segafredo. Mooiere reclame kunnen we ons natuurlijk niet wensen.”  

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: