EEN ERFELIJKE VORM VAN OSTEOPOROSE

26 Mei

 “Op mijn 32ste brak ik voor het eerst een heup. Ik zakte zomaar door mijn benen. Het kwam bij niemand op dat er iets structureel mis was met mijn botten. Tien jaar later – en heel wat breuken verder – kwam ik voor een andere aandoening bij een longarts. Hij schrok enorm van de rontgenfoto: mijn skelet bleek volledig verkalkt te zijn. De volgende dag zat ik bij de internist. Negen jaar lang ben ik behandeld met medicijnen. Mijnbotdichtheid werd er niet beter van, maar ook niet slechter. Ik brak nogmaals een heup en heb wel zestien keer een rib gebroken. Door al die breuken ben ik negentien centimeter korter geworden. Zo kwamen mijn organen in de verdrukking, wat weer nieuwe problemen opleverde.

Uiteindelijk bleek het om erfelijke osteoporose te gaan. Helaas hebben mijn beide kinderen het ook; ze worden er succesvol tegen behandeld. Ook een van mijn kleinkinderen heeft osteoporose, maar die is nog te jong om medicijnen te gebruiken.

Vanwege de osteoporose moet ik extra voorzichtig zijn, en ik heb 24 uur per dag pijn. Maar als je daar continu aan denkt, heb je geen leven meer. Ik bekijk het liever positief. Ik heb een geweldig gezin en leuk werk. Ik leef heel gezond en ben altijd veel blijven bewegen.

Twee jaar geleden hoorde ik van een nieuw middel, Forsteo, met als werkzame stof teriparatide. Ik was de eerste man in Nederland die dat kreeg toegediend. En het werkte! Mijn botdichtheid nam zelfs weer toe. Na anderhalf jaar moest ik met het middel stoppen vanwege het gevaar van kanker, maar binnenkort mag ik aan een tweede behandelcyclus beginnen.”

Geef een reactie

