LANCIA INTODUCEERT NIEUWE DELTA

26 Jul

Een nieuw model, een nieuwe strategie, een nieuwe toekomst: Lancia heeft grote plannen. De introductie van de Delta vormt de eerste stap.

De eerste Lancia Delta zag het levenslicht in 1979. Het model was direct een groot succes; in 1980 werd de Delta door een internationale jury zelfs verkozen tot Auto van het Jaar. In de vijftien daarop volgende jaren rolden er 480.000 Delta’s van de band. Maar nadat de in 1994 was stopgezet, verdween het model langzaam uit het straatbeeld.

Tot 2008. Want op 4 juni jongstleden werd op de autoshow van Turijn een spiksplinternieuwe Delta gepresenteerd. Het eerste nieuwe model van Lancia in vier jaar. “Eigenlijk kun je de Delta van 2008 in niets meer vergelijken met zijn illustere voorganger”, aldus Hans Vervoorn, directeur Public Relations van Fiat Groep Nederland. “Met zijn 4,5 meter is hij een stuk groter en hij heeft een totaal ander uiterlijk. Maar omdat zoveel mensen mooie herinneringen aan de Delta koesteren, is de naam toch gehandhaafd.”

De nieuwe Delta heeft het karakter van een sportauto en biedt tegelijkertijd het comfort van een luxe wagen. De voorpartij oogt agressief, een uitstraling die wordt versterkt door de robuuste spatborden en de indrukwekkende grille. Opvallend zijn ook die innovatieve koplampen. Het brede glazen dakoppervlak (optioneel) loopt af in de spoiler, waarin naadloos het rondlopend achterlicht is geïntegreerd. Vooral de twee-tone versie, met de contrasterende kleuren van de daklijsten en de rest van het koetswerk, is opvallend. Het getuigt van een gedurfde designaanpak.

Volgens Vervoorn is de Delta de eerste auto die de nieuwe strategie van Lancia belichaamt. “Om als merk te overleven moeten de verkopen de komende jaren meer dan verdubbelen. In 2007 werden er wereldwijd 121.000 Lancia’s verkocht, in 2011 moeten dat er 300.000 zijn.” Om dat doel te realiseren heeft Lancia een strategie ontwikkelt die op drie pijlers rust. Vervoorn: “De eerste is de introductie van nieuwe modellen, die de verkopen flink op kunnen schroeven. In 2008 is dat de Delta, in 2009 komt er een nieuwe versie van de Ypsylon en in 2010 en 211 zullen we nog twee nieuwe producten op de markt brengen. De tweede pijler wordt gevormd door de productie van Lancia’s met rechtsstuur. Daarmee kunnen we nieuwe markten aanboren in bijvoorbeeld Engeland en Japen. En last but not least worden we onze verkooppunten internationaal flink uitgebreid. In Rusland, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten werd Lancia nog helemaal niet verkocht, maar daar komt nu verandering in.”

Feitelijk moet de nieuwe Delta een keerpunt in de geschiedenis van Lancia gaan betekenen. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. In 2009 hoopt het merk al 70.000 exemplaren te verkopen. Daartoe wordt het aantal verkooppunten zogezegd flink opgeschroefd. Ook in Nederland, waar de teller inmiddels op 33 staat. 

Al zolang als het merkt bestaat kopen klanten een Lancia om te laten zien dat ze anders zijn, dat ze zich onderscheiden van de massa. Om optimaal aan die behoefte te gemoed te komen zijn op de nieuwe Delta wel duizend gepersonaliseerde combinaties mogelijk. Er is keus uit drie specificatieniveaus, vier soorten stoelbekleding, vier types lichtmetalen wielen, twaalf lakkleuren en twaalf two-tone kleurenschema’s. Vervoorn: “De Delta is het wiskundige symbool van verandering en vooruitgang. De uitgebreide keuzemogelijkheden bevestigen dat, net als trouwens het opvallende design de vooruitstrevende techniek onder de motorkap. Met dit model is Lancia klaar voor de 21ste eeuw.”

De nieuwe Lancia Delta staat vanaf eind juni bij de dealer. Meer informatie: http://www.lancia.nl.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: