WIE GOED DOET….

9 Sep

Diep van binnen wisten we het natuurlijk allang, maar het is nu ook wetenschappelijk bewezen: wie aandacht en liefde aan anderen geeft, leidt zelf een gelukkiger leven. Vindt u dat zo simpel nog niet? Dan volgen hier wat handige tips.

Wilt u graag gelukkig zijn? Geliefd worden? U veilig voelen? Diepgaande relaties in uw leven? Zorg er dan voor dat u zoveel mogelijk geeft! Geen geld of spullen, maar door tijd te maken voor een ander, iemand in moeilijkheden een helpende hand te bieden, uw waardering uit te spreken of een complimentje te maken. Dat zijn allemaal manieren om een deel van uzelf aan een ander te geven, zonder iets kwijt te raken. Sterker nog: u wordt er alleen maar beter van. Want mensen die veel geven zijn gelukkiger, gezonder en leven zelfs langer.

Helper’s high

De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar het effect van ‘genereus gedrag’. En wat blijkt? Je gaat je écht beter voelen door klaar te staan voor anderen. Aardig zijn heeft niet alleen effect op uw geestelijke welzijn, maar zelfs op uw lichamelijke gezondheid. Zo bleek uit een onderzoek waarbij mensen vijftig jaar lang werden gevolgd, dat diegenen die op de middelbare school veel voor anderen hadden gedaan, zich hun hele leven gelukkiger en gezonder voelden. Een andere studie toonde aan dat oudere mensen die anderen helpen gemiddeld langer leven. Zelfs mensen met een chronische ziekte blijken erbij gebaat tijd en aandacht aan anderen te schenken.

Als u iets aardigs voor een ander doet, is het onmogelijk om tegelijkertijd stress te voelen, of woede of wrok of jaloezie. Het zet negatieve emoties kortom tijdelijk aan de kant. Bovendien geeft het verrichten van een goede daad u een gevoel van controle over u eigen leven. Dat is weer goed voor uw zelfvertrouwen. En dan zijn er ook nog de stofjes die in uw hersenen worden aangemaakt als u iets aardigs voor een ander doet. Die zorgen ervoor dat u zich ook fysiek lekkerder voelt. Een helper’s high, heet dat. Allemaal redenen waarom geven u een gezonder en gelukkiger mens maakt.

Zeven manieren om meer te geven

Er zijn talloze manieren – groot en klein – om meer aan anderen te geven. Zeven voorbeelden, waar u vandaag nog in uw eigen leven mee aan de slag kunt.

1. Toon uw dankbaarheid

Dankbaarheid is een heel krachtige emotie. Mensen die dankbaar zijn – voor andere mensen en voor het leven in het algemeen – zijn gezonder, energieker, optimistischer en minder vatbaar voor depressies. Bovenal roept het een gevoel van plezier op. Alle reden dus zo veel mogelijk te laten blijken hoe dankbaar u bent!

Tips voor een dankbaar leven

  • Koester elke dag. Wees u bewust van wat er allemaal goed gaat in uw leven.
  • Houd een dankbaarheidsdagboekje bij. Alleen al door dagelijks even stil te staan waar u blij mee bent zult u zien dat u zich beter gaat voelen.
  • Toon uw dankbaarheid naar anderen. Wacht niet met uw waardering uit te spreken naar familie of vrienden, maar doe dat vandaag nog. En sta regelmatig even stil bij de mensen die datzelfde voor u hebben gedaan.
  • Als u iemand helpt, laat dan duidelijk blijken dat u dat doet omdat u dat wilt, niet omdat het moet.

2. Geef uw ervaring door

Een van de meest waardevolle manieren om te geven, is door uw ervaring en kennis over te dragen aan anderen, vooral aan jonge mensen. Het is een vorm van geven die het anderen mogelijk maakt het beste uit zichzelf te halen. Het leven van de ontvanger wordt er waardevoller door. Dat geldt trouwens ook voor de gever, want die laat zo een blijvende erfenis achter. Ouders doen dat zonder erbij na te denken: ze geven dat wat ze in hun eigen leven geleerd hebben door aan hun kinderen. Maar ook voor anderen kunt u zo’n rol vervullen.

Tips om ervaring door te geven

  • Stel u zelf de vraag: hoe kan ik anderen helpen het beste uit zichzelf te halen?
  • Schijf uw passies en levensdoelen op. Staat op het lijstje niets dat met het doorgeven van uw kennis en ervaring te maken heeft? Voeg dat dan toe!
  • Doe vrijwilligerswerk. Het is bewezen dat mensen die vrijwilligerswerk doen gezonder zijn en langer leven.
  • Word mentor voor een kind uit de buurt of voor een jongere collega.
  • Stimuleer uw kinderen om vrijgevig te zijn.
  • Is er iemand in uw omgeving die eenzaam is of niet lekker in zijn vel zit? Nodig hem of haar uit samen iemand anders te gaan helpen.
  • Volg een cursus reanimeren. Een meer praktische manier om uw ervaring door te geven is er niet!

3. Vergeef de mensen die u pijn hebben gedaan

Zonder vergiffenis zou het leven worden beheerst door bitterheid en wraak. Als u in staat bent die gevoelens los te laten, zult u zien dat u zich krachtiger, zelfverzekerder en blijer voelt. Zoals dankbaarheid een positieve reactie is op blijdschap, zo is vergiffenis een positieve reactie op pijn.

Helaas is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als u zich onheus bejegend voelt door iemand, kan het soms haast onmogelijk lijken hem of haar te vergeven, om uw woede en verdriet te laten gaan. Makkelijker is om wraaklustig te blijven. Maar het enige dat u daarmee bereikt is dat u hetgeen u is aangedaan steeds opnieuw herbeleeft.

Een van de grootste obstakels om iemand te vergeven is onbegrip over wat vergiffenis eigenlijk is. Veel mensen denken dat als je iemand vergeeft, je zijn gedrag goedpraat, goedkeurt of vergeet. Niet waar! Vergeven gaat over u, over het loslaten van uw pijn en verdriet. Het is een manier om weer controle over uw eigen leven te krijgen, in plaats van die uit handen te geven aan de dader. Want dat laatste is wat er gebeurt als u zichzelf als slachtoffer blijft zien.

Tips om te vergeven

  • Realiseer u dat het herbeleven van pijn u machteloos maakt, en dat vergiffenis u de controle over uw leven teruggeeft.
  • Maak een lijstje van mensen waar u een wrok tegen koestert, zelfs over kleine dingen. Bedenk hoeveel energie het kost om op al die mensen boos te blijven.
  • Wees u ervan bewust dat niemand perfect is, en dat een rottige daad meestal meer zegt over het onvermogen van de ander om met zijn eigen gevoel om te gaan dan over u. Slecht gedrag betekent niet automatisch een slecht mens.
  • Durf de eerste stap te zetten. Door te geven wat je eigenlijk zelf zou willen ontvangen, krijg je vaak juist dat terug.
  • Realiseer u dat vergeven geen eenmalige actie is, maar een proces dat tijd kost.

4. Toon moed

Moed is liefde in actie, richting anderen én richting uzelf. Dat kan zich op verschillende manieren uiten: fysiek (iemand uit het water redden), moreel (je baan opzeggen en een wereldreis maken) en psychologisch (de confrontatie aangaan met je diepste angsten). Welke vorm van moed u ook betracht, het draait uiteindelijk om één ding: risico durven nemen.

Tips om moed te tonen

  • Vertrouw op uw eigen kunnen. Verwelkom uitdagingen in plaats van er voor weg te lopen.
  • Formuleer de belangrijkste doelen in uw leven en schrijf die op. Wees daarbij niet te bescheiden: zie uzelf als een persoon met een missie op deze aarde, als iemand die een verschil kan maken in de wereld. Uw doelen zullen als een kompas gaan werken; ze sturen u en geven u moed om meer zin aan uw leven te geven.
  • Als u risico durft te nemen, zult u zien dat er deuren voor u opengaan waarvan u het bestaan niet eens wist.
  • Angsten verliezen hun kracht als u de confrontatie met ze aangaat.
  • Treed problemen met optimisme te gemoed. Zie het als kansen om te leren en om uw talenten en capaciteiten verder te ontwikkelen.
  • Moedig anderen aan moedig te zijn.

5. Heb respect voor anderen

Respect vormt de basis van elke vorm van liefde. Het woord komt van het Latijnse ‘respectare’, wat ‘opnieuw kijken’, betekent. Het gaat er dus om voorbij de eerste indruk te kijken naar de echte persoon daarachter. Iemand oprecht respecteren betekent hem of haar accepteren voor de waardevolle persoon die hij is.

Tips om respect te tonen

  • Geniet van verschillen in plaats van ze te veroordelen.
  • Leg in een gesprek de nadruk op de ander begrijpen, niet op zelf begrepen worden.
  • Toon beleefdheid en houd rekening met elkaar. Houd de deur voor iemand open, laat iemand met haast voorgaan in de rij.
  • Wees tolerant. Onbewust geven we vaak de voorkeur aan mensen die ongeveer hetzelfde zijn als wijzelf. Tolerantie tonen betekent je daarvan bewust zijn en iemand met andere voorkeuren niet direct afwijzen.
  • Acceptatie gaat nog een stap verder dan tolerantie. Als je iemand accepteert, laat je zien dat zijn of haar opvattingen en ervaringen ertoe doen. Het geeft niet alleen de ander, maar ook uzelf een rijk gevoel.

6. Wees loyaal

Vind een vriendin, wees een vriendin. Onderzoek heeft aangetoond dat er een sterke relatie bestaat tussen goede vriendschappen en geestelijk welbevinden. Sterker nog: vriendschappen hebben een grotere invloed op een gevoel van geluk dan familierelaties! Dat komt omdat vriendschappen volledig vrijwillig zijn.

Loyaliteit is wat een diepe vriendschap onderscheidt van een oppervlakkige. Echte vriendschappen zijn als het ware ‘liefdesschappen’, omdat het gevoel zo diep gaat. Daarvan vind je er hoogstens een paar in je leven.

Tips om loyaal te zijn

  • Maak tijd om er voor elkaar te zijn, in goede en in slechte tijden.
  • Stel geen onmogelijke eisen: er is geen partner of vriendin die aan ál je verwachtingen kan voldoen.
  • Laat je verrassen. Ga er vanuit dat je gedurende elke relatie verrast zult worden, in positieve en in negatieve zin. Accepteer dat dat erbij hoort.
  • Geef, zonder er iets terug voor te verwachten.
  • Wees bereid het af en toe oneens te zijn.

7. Luister

Ieder mens wil gehoord worden. Het maakt dat je je minder eenzaam voelt. Vandaar ook dat luisteren zo’n krachtig manier is om iets aan een ander te geven: je bevestigt zo dat degene die praat de moeite waard is. Het is een manier om oprecht medeleven te tonen.

Tips om goed te luisteren

  • Leer te luisteren op een ondersteunende manier. Onthoud je van commentaar advies.
  • Probeer niet over jezelf te praten.
  • Stel open in plaats van gesloten vragen. (Gesloten vragen zijn vragen waar je alleen ja of nee op kunt antwoorden.)
  • Vat de gevoelens van de ander samen, zodat je kunt laten zien dat je hem of haar gehoord hebt en je inleeft.

Dit artikel is gebaseerd op het boek ‘Why good things happen to good people – The exciting new research that proves the link between doing good and living a longer, healthier, happier life’ van Stephen Post en Jill Neimark. (Broadway Books 2007, ISBN 978-0-7679-2017-9).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: