HET STILSTE HOTEL

24 Sep

 

Georges Gielen, schrijver van het boek Logeren in een stiltehotel, verkoos hotel-restaurant De Watergeus in Noorden (ZH) als zijn favoriete ‘onthaastplek’ in Nederland. De Amsterdamse journaliste Marte van Santen nam de proef op de som en verbleef een nachtje in het hotel aan het water.

Het dorpje Noorden ligt op amper 30 kilometer van Amsterdam, maar je waant je er in een andere wereld. Weg zijn de volle straten en de stinkende lucht, weg de toeterende vrachtauto’s en de trottoirs vol hondenpoep. In plaats daarvan: groene weilanden, oude boerderijen geflankeerd door knotwilgen en water, heel veel water. De kleine weggetjes zijn zo smal dat je er maar met één auto tegelijk overheen kunt. Gelukkig vind je hier en daar uitwijkplekjes, waar je geduldig wacht tot de tegenligger is gepasseerd. Zo wordt de reis erheen al een vorm van onthaasten.

 

Hotel-restaurant De Watergeus houdt haar schatten op het eerste gezicht goed verborgen. Als je het ophaalbruggetje naar de ingang overrijdt, zie je een strak, twee verdiepingen tellend gebouw. Maar eenmaal binnen wordt gauw duidelijk waarom jaarlijks talloze mensen uit heel Nederland (en daarbuiten) de tocht naar Noorden maken. De glazen achterzijde biedt zo ver als het oog reikt een prachtig uitzicht op het natuurgebeid van de Noordeinderplassen. Niet verwonderlijk dat het aan het aan het water gelegen terras als een van de mooiste van Nederland wordt betiteld!

 

De Watergeus biedt haar gasten de mogelijkheid om de plassen met een zogenaamd fluisterbootje (extra stil om de natuur niet te verstoren) te verkennen. Van die gelegenheid maak ik graag gebruik. Bedrijfsleidster Sandra legt me uit hoe het bootje werkt en voor ik het weet vaar ik als een volleerde stuurvrouw tussen het riet. Met de zon op mijn gezicht en de wind in mijn haren geniet ik van de rust om me heen. Het enige geluid komt van het geklots van het water en het gekwaak van de eenden die gezellig met me mee zwemmen. Ondertussen snoep ik van de zalige hapjes die Sandra me heeft meegegeven. De stad lijkt inmiddels heel ver weg.

 

Anderhalf uur later zit ik met een hoofd dat nog nagloeit van de zon aan tafel. De Watergeus is namelijk niet alleen een hotel, maar ook een restaurant. En wat voor één! Eigenaresse Sjanie de Geus is een van de weinige vrouwelijke Lady Chefs in Nederland. Vier prachtig gepresenteerde gangen verder begrijp ik precies waarom. De gemarineerde zalm, de handgemaakte ravioli met asperges, de aardbeiensorbet met rood fruit: ze smaken allemaal even heerlijk.

 

Als ik met een kopje thee in een luie stoel voor de openhaard zak, voel ik het laatste beetje spanning uit mijn lichaam wegstromen. Geheel voldaan kruip ik wat later mijn bed in. De deur naar het terras heb ik opengelaten, maar ondanks dat hoor ik helemaal niets. Ik laat de stilte als een warme deken over me neerdalen en val in een diepe, tevreden slaap. Missie geslaagd.

 

<Kader: Journalist Georges Gielen, Schrijver van Logeren in een stilte hotel>

“We leiden met z’n allen steeds drukkere levens; onze dagen zijn van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat vol gepland. Waren rust en stilte vroeger iets heel normaals, inmiddels zijn ze luxe geworden. Je moet er echt naar op zoek. Zo kwam ik op het idee een boek over stiltehotels te maken. Het was trouwens nog niet zo makkelijk om die te vinden! Soms lijkt een hotel op een plaatje heel idyllisch, maar vliegen er in werkelijkheid elke paar minuten vliegtuigen over.

De vijftig hotels die uiteindelijk in het boek terecht zijn gekomen heb ik allemaal persoonlijk geprobeerd. Elk hotel heeft wel iets unieks: een bijzonder ingerichte kamer, een heerlijk restaurant of een landgoed in de buurt. Maar het allerleukst zijn toch wel de eigenaren. Mensen die een stiltehotel beginnen doen dat omdat ze hun gasten méér willen bieden dan een kamer of een snelle hap. Het zijn levensgenieters die betrokken zijn bij hun gasten en er alles aan doen het je naar de zin te maken. Dat maakt de een overnachting in zo’n hotel nog waardevoller.

De Watergeus vind ik vooral bijzonder vanwege de ligging aan het water. Het uitzicht is onovertroffen en je kunt het gebied zowel te voet als per boot ontdekken. Eén tip: neem wel een goede kaart mee! Want met al die kleine kronkelweggetjes en -slootjes verdwaal je zo.”

Georges Gielen, Logeren in een stiltehotel – 50 droomplekken om te onthaasten (Lannoo 2008), ISBN 978-90-209-7573-4, € 19,95.

 

<Kader: De Watergeus>

  • Kamers: negen ruime kamers met uitzicht op de tuin of de Noordeinderplassen; vanaf € 75 per kamer per nacht
  • Rust: het hotel is omgeven door een ruime, schaduwrijke tuin, pal aan het water
  • Ontspanning: in de buurt zijn veel fiets-, wandel- en vaarroutes
  • Menukaart: Franse keuken met aandacht voor streekproducten; het is ook mogelijk alleen het restaurant te bezoeken
  • Bijzonder: Lady Chef Sjanie de Geus organiseert tussen november en juni regelmatig kooklessen voor maximaal tien gasten (€ 80)
  • Tip: met een picknickmand vol wijn en hapjes een excursie met een fluisterbootje maken op de plassen.
  • Praktische gegevens:
    Simon van Capelweg 10
    2431 AG Noorden
    0172 – 408 398
    http://www.dewatergeus.nl

 

Geef een reactie

