ITALIAANSE LEVENSMIDDELEN ONVERMINDERD POPULAIR

20 Nov

scannen0012

 

De verkoop van Italiaanse dranken en etenswaren zit al jaren in de lift. Heeft die trend in 2008 doorgezet? Welke items stalen de show? En is de invloed van de economische malaise al te merken op de afzet van Italiaanse producten? Twee importeurs, een groothandel en een delicatessenzaak werpen hun blik op de zaak.

 

Diepvriespasta

“De groei van Italiaanse foodmarkt heeft in 2008 zonder meer doorgezet.” Aan het woord is Theo Zijlstra, commercieel directeur van Mediterra, dat al sinds 1998 levensmiddelen en wijnen uit Italië importeert. Vorig jaar rond deze tijd vertelde Zijlstra in Italië in Bedrijf dat hij hoge verwachtingen had van onder andere diepgevroren pasta’s en luxe Italiaanse wijnen. Zijn die ook uitgekomen?

“Ja zeker. Vooral wat de diepgevroren pasta’s betreft. Een vers product dat lange tijd in afgepaste porties houdbaar is: dat doet het goed in horeca. Sowieso is de pastamarkt nog steeds in ontwikkeling; er komen steeds meer verschillende soorten en vormen bij, vaak van hoogwaardige kwaliteit.” Dat vraagt om een andere verkoopaanpak, aldus Zijlstra. “Met name verse pasta’s worden op een andere manier bereid. Vandaar dat we steeds vaker demonstraties in bijvoorbeeld groothandels organiseren. Zo proberen we horecaondernemers en detailhandels te stimuleren om eens iets nieuws te proberen. En het werkt: de belangstelling neemt door dergelijke initiatieven duidelijk toe.”

Een andere voorspelling die Zijlstra in 2007 deed was dat de aandacht voor thematische Italiaanse producten – bijvoorbeeld rond kerst of Pasen – zou toenemen. Met kerstproducten zoals panettones is dat in 2008 zeker het geval gebleken. Maar voor de andere ‘feestmomenten’ in het jaar lag dat moeilijker. Zijlstra: “Nederlanders denken bij Pasen of Valentijn gewoon niet aan Italië. Hoewel die feesten daar heel uitgebreid gevierd worden. Wat het de afgelopen jaren wel heel goed deed was de introductie in het najaar van de Vino Novello, de Italiaanse primeurwijn. Maar er worden zoveel ‘primeurproducten’ op de markt gebracht, dat de consument een beetje primeurmoe lijkt te worden.”

Het is kortom tijd op zoek te gaan naar een alternatief, vindt Zijlstra. Met Mediterra zet hij zijn kaarten voor 2009 vooral op dieprvriespasta’s en bijzondere vleeswaren en antipasti. Bang dat de economische teruggang hem daarbij in de weg zal zitten is hij niet. “In mijn optiek gaat de verkoop nog steeds goed. En ik heb in mijn omgeving ook nog geen signalen gehoord van een stagnerende markt. Zolang we maar blijven innoveren, heb ik het volste vertrouwen in de toekomst”

 

Smaakbeleving

Ook zelfbedieningsgroothandel De Kweker zegt nog weinig van de economische neergang te merken. De Kweker biedt een groot assortiment Italiaanse producten, veelal direct uit Italië geïmporteerd. 60% daarvan komt in de horeca terecht, de rest wordt via de retail afgezet. Zowel het aanbod als de verkoop van Italiaanse producten is de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid, aldus Jorit Gravemaker, verantwoordelijk voor de PR en communicatie bij De Kweker. Wat waren volgens haar de belangrijkste trends van 2008?

“In 2008 hebben we verschillende nieuwe Italiaanse producten aan ons assortiment toegevoegd. Authentieke Siciliaanse delicatessen van Franti bijvoorbeeld, maar ook buffelmozzaralla van diverse producenten en honing uit verschillende regio’s. De echte succesnummers van 2008 waren verschillende Italiaanse kaassoorten en verse truffels. De verschillende toepassingsmogelijkheden van die laatste worden steeds beter bekend.”

Ook de Italiaanse wijnen deden het in 2008 goed bij De Kweker. Gravemaker: “De traditionele Italiaanse wijnen sloegen lang niet aan op de Nederlandse markt, omdat ze niet goed pasten in onze smaakbeleving. Door lokale druivensoorten te vermengen met bekende soorten als Merlot of Chardonnay gaat dat steeds beter. Met als resultaat dat we in 2008 tot op heden 60.000 flessen Italiaanse wijn méér hebben verkocht dan in 2007.”

Net als Zijlstra meent ook Gravemaker dat bijzondere Italiaanse producten in de verkoop vaak wat extra aandacht behoeven. “Daar hebben we De Kweker huischefs voor. Die laten in onze groothandel bijvoorbeeld zien hoe je buzzelmozzarella kunt gebruiken, anders dan alleen in een Insalata Caprese. In combinatie met een gericht promotiebeleid levert dat al een aantal jaren een stijgende omzet op.”

 

Producten met een verhaal

Een relatieve nieuwkomer op de Italiaanse foodmarkt is Naturalia, dat sinds twee jaar verfijnde Italiaanse delicatessen naar Nederland importeert. Het grootste deel daarvan vindt zijn weg naar delicatessenwinkels en gespecialiseerde slagers en kaaszaken. Maar ook de horeca wordt door Naturalia bediend. “Vanaf dag één hebben we exclusieve contracten voor Nederland met onze leveranciers in Italië gesloten”, vertelt mede-oprichter en eigenaar Wilger van Wezep. “Je zult onze producten niet bij een supermarkt aantreffen. Dat is belangrijk voor onze afnemers, die meer en meer moeite moeten doen om zich met hun assortiment te onderscheiden.” In een steeds voller wordende markt is het juist de exclusiviteit die producten aantrekkelijk maakt, aldus Van Wezep. “Onze afnemers zijn op zoek naar twee dingen: een bijzonder product van hoge kwaliteit én een product met een verhaal. Onze boerensalami’s worden bijvoorbeeld speciaal voor ons gemaakt door een ambachtelijke worstenmaker in Bologna. Zo brengen we een authentiek stukje Italië bij de mensen thuis.”

Naturalia verkoopt vooral bijzondere, luxe producten. Ham met hele truffels uit San Marino bijvoorbeeld, halfgedroogde cherrytomaten uit Sicilië of panforte met vijgen en walnoten uit Siena. Heeft de Nederlander daar momenteel nog wel geld voor over? Volgens Van Wezel wel. “De afgelopen jaren is de kennis van de gemiddelde Nederlander over Italiaanse producten enorm toegenomen. Men neemt geen genoegen meer met een stukje gewoon ontbijtspek, dat moet een mooie pancetta zijn. Bovendien: met onze producten bedienen we het topsegment van de markt. Consumenten die bij dergelijke speciaalzaken hun inkopen doen blijven daar toch wel komen, economische malaise of niet.”

In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten is er in het duurdere segment géén extra aandacht voor biologische producten. Het aanbod vanuit Italië is er volgens Van Wezel wel. Maar het prijsverschil is kennelijk te groot om Nederlandse consumenten – en dus winkeliers en horecaondernemers – over de streep te trekken.

 

Paddenstoelenbouillonblokjes

Importeurs en groothandel lijken zich niet direct zorgen te maken over de economie. Maar hoe zit dat in de detailhandel? Loes Nuijen van delicatessenwinkel Casa Roberto in Delft voelt wel degelijk dat consumenten de hand meer op de knip houden. “Dramatisch is het nog niet, maar de omzet lag in 2008 wel lager dan in 2007.” De economie heeft daar schuld aan, maar ook het feit dat supermarkten steeds meer luxeproducten gaan verkopen, vertelt Nuijen. “Soms denk je dat je iets bijzonders in huis hebt gehaald en dan zie je het een paar weken later bij de supermarkt op de hoek liggen. Dat is lastig concurreren. Gelukkig hebben we nog genoeg bijzondere producten om klanten te blijven trekken.”

Eén van de topsellers bij Casa Roberto is een ogenschijnlijk heel gewoon product: paddenstoelenbouillonblokjes. “Niet aan te slepen!”, zegt Nuijen. Klanten komen van heinde en verre om die bij haar te halen. Bijzondere pasta’s doen het ook altijd goed, net als Caffarel-chocolade uit Turijn die Nuijen als enige in Nederland in haar assortiment heeft. Net als in 2007 zijn de gedroogde kruidenmixen in 2008 ook weer een groot succes geweest.

Behalve losse producten verkoopt Casa Roberto veel geschenkenpakketten, zowel aan particulieren als aan bedrijven. Wat het verschil is tussen de twee? Nuijen: “Bedrijven hebben  over het algemeen meer geld voor een pakket over. Relatiegeschenken en kerstpakketten beginnen gemiddeld bij zo’n € 35. Voor een consument is dat veel geld. Qua inhoud verschillen de pakketten trouwens niet zoveel, behalve dat in de zakelijke pakketten meer luxe en kwalitatief hoogwaardige producten zitten. Je kunt er ook wat meer aparte items in kwijt. Individuele klanten kiezen daarentegen altijd voor de bekende, veilige weg. Bruschetta, olijfolie en een kruidenmix bijvoorbeeld.”

 

Panattone

Over kerst gesproken: geen van de betrokkenen ziet grote vernieuwingen in het productaanbod voor 25 en 26 december. De grote winnaar blijft de panattone; die wordt in steeds meer vormen, maten en kwaliteiten door Nederlanders gekocht. Prosecco lijkt op een goede tweede plaats te komen. In de horeca verwacht Jorit Gravemaker van De Kweker rond kerst vooral veel bijzondere Italiaanse vleeswaren op het menu terug te zien, maar ook zoetwaren. Wat de kerstpakketten en relatiegeschenken betreft: daarin doen vooral de meer luxe producten het goed. Zwarte pasta bijvoorbeeld, een goede olijfolie, bijzonder koekjes of chocolade en uiteraard allerhande truffelproducten. Naturalia, dat ook toeleverancier is voor kerstpakketten, kiest er bewust voor producten uit het normale assortiment aan te bieden. “Als mensen iets lekkers uit zo’n pakket eten, moeten ze het daarna wel terug kunnen vinden in de winkel. Door producten uitsluitend voor kerst te importeren, zouden we onszelf als bedrijf in de vingers snijden.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: