HOE BEREIK JE IEMANDS HART?

2 Jun

Scannen0007

Weet je de laatste keer nog dat je vriend je een oprecht compliment maakte? Of dat een vriendin een uur lang ademloos naar je luisterde? Voor even was jij het middelpunt van het universum. Wat een heerlijk gevoel. Dat gun je de mensen om je heen toch ook? Vaker doen dus! Vijf praktische tips om een ander – en jezelf – een goed gevoel te geven.

 

1. Geef een compliment (maar dan wel oprecht)

Om zelfvertrouwen en een gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen heb je aandacht van anderen nodig. Positieve aandacht wel te verstaan. Want wie wil er nu niet aardig gevonden worden? Dat, en horen dat je het goed doet, is – na eten en een dak boven je hoofd – de meest fundamentele levensbehoefte van een mens.

Eén vorm van positieve aandacht is het geven van een compliment. Door iemand te complimenteren, beloon je hem als het ware voor wie hij is. ‘Wat een mooi jasje!’ wordt door je vriend vertaald in ‘ik heb een goede smaak’, of ‘ik ben in staat de juiste keus te maken’. Het geeft hem een gevoel van controle en positieve energie. Wees wel oprecht; een onecht compliment maakt dat iemand zich belazerd voelt en heeft daarmee een averechts effect.

 

2. Toon je dankbaarheid (hoe onverwachter, hoe groter het effect)

Een andere manier om je waardering te laten blijken, is door iemand spontaan te bedanken. Laat bijvoorbeeld zomaar een grote bos bloemen bij een goede vriendin te bezorgen. Zo laat je blijken dat je het niet vanzelfsprekend vindt dat ze altijd voor je klaar staat. Het is het ultieme geneesmiddel tegen onzekerheid (‘doe ik het wel goed?’) en de angst om afgewezen te worden. Kies bij voorkeur een onverwacht moment voor je bedankje (dus geen verjaardag); het verrassingseffect maakt het goede gevoel van de ontvanger nog sterker.

 

3. Noem iemand bij naam (ook als je hem eigenlijk niet goed kent)

Wie vorig jaar tijdens de Amerikaanse verkiezingscampagne een bijeenkomst van Barack Obama bezocht, ontving de dag erna een mailtje. ‘Beste Angela’, stond er bijvoorbeeld. ‘Ik wil je graag persoonlijk bedanken voor je aanwezigheid’. Was getekend: Barack. Het leverde hem heel wat extra stemmen op.

Je naam geeft je je identiteit. Als je iemand met zijn voornaam aanspreekt, wordt zijn ego gestreeld. Je zegt daarmee: je bent de moeite waard om te onthouden en je hebt mijn volle aandacht. Als je de persoon in kwestie niet (goed) kent, bijvoorbeeld de caissière in de supermarkt, is dat effect nog groter. Kennelijk is zij belangrijk! Is dat niet de beste boodschap die je kunt krijgen? 

 

4. Stel vragen (wees geïnteresseerd in plaats van interessant)

Een telefoonmaatschappij onderzocht op grote schaal welk woord het meest gebruikt wordt tijdens telefoongesprekken. Dat bleek ‘ik’ te zijn. Verbaasd? Vast niet, want we praten nu eenmaal het liefst over onszelf. Dat geldt echter niet alleen voor jou, maar ook voor de ander…

Probeer tijdens een gesprek eens een kwartier lang het woord ‘ik’ te vermijden. Wees nieuwsgierig. Stel vragen. Stimuleer je gesprekspartner over zijn ideeën en gevoelens te praten. Je zult zien: dat doet wonderen! Want oprechte interesse geeft iemand het gevoel dat zijn opvatting – en daarmee hijzelf als mens – daadwerkelijk de moeite waard is.

 

5. Luister aandachtig (zonder je af te laten leiden)

Misschien wel het meest waardevolle wat je voor een ander kunt doen, is aandachtig naar hem te luisteren. Dat doe je door je op de spreker te concentreren, oogcontact te houden en hem niet te onderbreken.

Goed luisteren betekent ook: niet oordelen of goede raad willen geven. Het draait immers om de ander, niet om jou. Veel aardiger is om medeleven te tonen door je te verplaatsen in hoe hij zich voelt. Herhaal bijvoorbeeld in je eigen woorden wat je gesprekspartner heeft gezegd (‘dus je bedoelt dat…’), of benoem hardop de emoties die je bij hem opmerkt (‘je bent er echt boos over, hè’). Op die manier geef je hem het gevoel dat je niet alleen zijn woorden, maar ook de boodschap erachter hebt gehoord.

 

Helper’s high

De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar het effect van ‘aardig gedrag’. En wat blijkt? Door aandacht te besteden aan anderen ga je jezelf óók beter voelen. Geestelijk én lichamelijk. Dat spontane cadeautje maakt je moeder blij, maar zorgt er tegelijk voor dat in je hersenen stofjes aangemaakt worden waardoor je je letterlijk lekkerder voelt. Een helper’s high, heet dat. Bovendien is het onmogelijk om tegelijkertijd iets vriendelijks te doen én stress te ervaren, of woede of wrok of jaloezie. En het geeft je ook nog eens een gevoel van controle over je leven, wat weer goed is voor je eigen zelfvertrouwen. Kortom: waar wacht je nog op?

 

Met medewerking van relatietherapeut Sylvia van der Spek, http://www.relatieraadsel.nl.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: