SAMEN OP STAP

2 Jun

Scannen0006

Sonja Moget (67) vond via ANBO Magazine verschillende mensen om op zondag uitstapjes mee te maken.

“Alleen zijn vind ik maar niets; het voelt alsof het leven aan me voorbij gaat. Toen ik nog getrouwd was, deden mijn man en ik samen allerlei leuke dingen. Maar zeven jaar geleden ging hij me plotseling bij me weg.

Via een website voor 50+-ers leerde ik een aantal vrouwen kennen. De contacten waren leuk, maar ook erg vluchtig; vaak bleef het bij één ontmoeting. Vandaar dat ik besloot een advertentie in het ANBO-blad te zetten. Op zoek naar mensen die het gezellig vinden om er ‘s zondags samen op uit te trekken. Op die dag van de week voel ik me namelijk het meest eenzaam.

De tijd dat je kinderen vanzelfsprekend in het weekend op bezoek kwamen is voorbij. Voor 65+-ers is dat moeilijk te verhapstukken. Ons hele leven hebben we voor mensen gezorgd: kinderen, ouders, schoonouders, vrienden, buren. Rationeel weet je dat je niet kunt verwachten dat anderen dat ook voor jou doen.

Mijn kinderen staan gelukkig altijd voor me klaar. Ik zie ze regelmatig en feesten vieren we samen. Maar toch doet het pijn om elke zondag alleen te zijn.

Mijn vriendin Gerda voelde het ook zo. We besloten samen een groepje op te richten om uitstapjes mee te maken, toen ik ineens veertien reacties op mijn ANBO-advertentie kreeg. Geheel onverwacht, want het had een jaar geduurd voor die was geplaatst! Zo hadden we in één klap voldoende gegadigden.

Sinds september vorig jaar trekken we er eens per maand op zondag op uit. We zijn bijvoorbeeld een keer naar Chapeau voor Buren geweest, een jaarlijks terugkerend feest in het oude vestingstadje. We hebben een rondvaart door de grachten van Amersfoort gemaakt en in januari hebben we na een boswandeling een winterpicknick gehouden. Vrolijke dingen allemaal. Het valt me namelijk op dat de meeste activiteiten voor 50+-ers zo serieus zijn, concerten en lezingen en zo. Die zijn welkom, maar we willen ook wel eens lekker gek kunnen doen. En vooral veel kunnen lachen!

Ik heb nog genoeg plannen. Misschien zijn er lezers die het leuk vinden om een keer met ons mee te gaan? Alle alleenstaande 55+-ers – vrouwen én mannen – die in de buurt van de Utrechtseheuvelrug wonen, zijn van harte welkom!

Wilt u op de oproep van Sonja reageren? Mailt u haar dan via haar vriendin Gerda op: gerdavanslooten@kpnplanet.nl.

Geef een reactie

