INTERNETCOORDINATOR FRANK MULDER

12 Aug

Scannen0001

Frank Mulder (46) is internetcoördinator. Samen met zijn team van redacteuren is hij verantwoordelijk voor de website http://www.omroepmax.nl.

 “ ‘Een omroep voor ouderen, waarom heeft niemand daar eerder aan gedacht?’ Dat was mijn reactie toen ik over de plannen voor MAX hoorde. Bij de NCRV en Teleac, waar ik eerder werkte, hadden we ook veel oudere kijkers. Maar die omroepen vonden het niet nodig speciale aandacht aan hen te besteden, bang daarmee het stempel ‘oubollig’ te krijgen. Bovendien heerste er het idee dat oudere kijkers alleen maar lastig zijn en zeuren. Toegegeven, 50+-ers laten hun stem graag horen en ze zijn behoorlijk kritisch. Maar dat vind ik juist leuk! Als we veel reacties krijgen op de website, weet ik dat mensen zich betrokken voelen bij wat we doen.

Ik ben een MAX-er van het eerste uur. Nog voor de uitzendingen in 2006 begonnen, waren we al bezig met de opbouw van de website. De afgelopen jaren is er veel aan veranderd. De site is uitgebreider en toegankelijker geworden, en we hebben veel meer bezoekers – inmiddels zo’n 200.000 per maand. Dat aantal stijgt nog steeds. Bijna 100.000 mensen hebben zich geabonneerd op onze tweewekelijkse nieuwsbrief. Van dat soort getallen kon ik vier jaar geleden alleen maar dromen.

Het meest populaire onderdeel van de site is het MAX Meeting POINT. Daar kunnen bezoekers een persoonlijk profiel aanmaken en zo in contact komen met anderen. Zo’n 20.000 mensen hebben dat inmiddels gedaan. De website biedt dus niet alleen allerhande informatie over onze programma’s, hij voorziet kennelijk ook in een sociale behoefte. Daar kan ik heel blij van worden; het geeft me het gevoel dat ik echt iets zinvols doe. Of ik het niet lastig vind dat ik zelf niet tot de doelgroep behoor? Helemaal niet. Ik heb door dit werk veel meer begrip en respect voor ouderen gekregen. Trouwens, nog even en ik ben zelf ook de 50 gepasseerd!

Het meest trots ben ik wel op het feit dat we via de website de afgelopen maanden veel nieuwe leden hebben binnengehaald. Nu we de ‘A-status’ voor omroepen hebben bereikt, doen we mee met de grote jongens in Hilversum. Dat geeft ons de mogelijkheid nóg meer voor onze kijkers en luisteraars te betekenen, ook op internet.  

Mensen denken vaak dat ik dag en nacht aan het computeren ben, maar gelukkig kom ik ook nog wel eens buiten. Mijn grootste hobby is rollerskaten. Tussen mei en september rijd ik elke vrijdagavond mee in de ‘skate parade’ in Utrecht. Ik ben voorzitter van de club die die tochten organiseert, en verantwoordelijk voor de bijbehorende website. Daarvoor zit ik dan toch weer achter de computer, ja….” 

Franks favoriete onderdeel op de http://www.omroepmax.nl:

“De rubriek Jaartje Ouder. Daarin blikken we elke dag terug op historische gebeurtenissen van die datum. Leuke weetjes om je omgeving mee te imponeren!”

Franks favoriete andere websites:

  1. http://www.uitzendinggemist.nl: “Om programma’s van de publieke omroep terug te kijken.”
  2. earth.google.com: “Het maken van scheervluchten over onze prachtige planeet vind ik het meest indrukwekkende dat het internet te bieden heeft.”
  3. http://www.meteox.nl: “Kan er vanavond worden geskate? Een blik op de buienradar vertelt precies waar en wanneer het regent.”
Geef een reactie

