DERMATOLOGISCH CONSULT VIA INTERNET

13 Sep

007009

We lenen er geld, sluiten er verzekeringen af en boeken er reizen naar de andere kant van de wereld: geen dienst zo gek of je kunt hem via internet regelen. Hoog tijd om ook dermatologische zorg op het World Wide Web beschikbaar te maken, dacht dermatoloog Dick van Gerwen. Via Huidconsult.nl kunnen patiënten direct bij hem terecht voor een telefonisch consult.

 

 Het idee ontstond tijdens een feestje. Dermatoloog Dick van Gerwen en zijn broer, die werkzaam is in de IT, verbaasden zich erover hoezeer de geneeskunde achterloopt als het om dienstverlening via internet gaat. ”Zowat elke patiënt doktert tegenwoordig zelf via het web”, zegt Van Gerwen. “Maar de medische beroepsgroep speelt nog nauwelijks op die trend in.”

Een vlugge zoektocht op internet leerde dat dat ook voor het vakgebied van de dermatologie geldt. Van Gerwen: “Er zijn wereldwijd genoeg sites met medische informatie over huidproblemen. En hier en daar kun je ook per mail advies vragen. Maar een site waar je als patiënt direct contact kunt opnemen met een dermatoloog bestond nog niet.” Het idee voor Huidconsult.nl was geboren.

 

Aanvullende service

De website, die sinds 2007 in de lucht is biedt, behalve een zelfdiagnosesysteem en een forum waar patiënten ervaringen kunnen uitwisselen, de mogelijkheid van advies via de mail of een telefonisch consult van een dermatoloog. De dienstverlening is vooral bedoeld voor mensen met beperkte, simpel te behandelen huidproblemen, zoals acne, rosacea en lokaal eczeem. Van Gerwen: “Bij dat soort klachten heb ik voldoende aan een duidelijke foto. Voor patiënten gaat het er vooral om dat ze heldere uitleg krijgen over het probleem en de behandeling. Dat gaat net zo goed per telefoon.”

Een vervolgconsult of aanvullende diagnostiek, zoals een bloedonderzoek of een kweek, zijn niet mogelijk via Huidconsult.nl. Voor chronische of complexere klachten is het dus niet geschikt.

“Teledermatologie is ook niet bedoeld als vervanging van een face-to-face consult bij een dermatoloog”, zegt Van Gerwen. “Ik zie het eerder als een aanvullende service voor mensen met eenvoudige huidklachten. Zo werken we langzaam toe naar een meer vraaggestuurde zorg. De behoefte van de patiënt moet centraal staan, niet die van de arts.”

In een ideale wereld gaan alle patiënten met huidproblemen onmiddellijk naar hun huisarts. Die lost ze op, of stuurt de patiënten als dat niet lukt door naar de dermatoloog. “Helaas is de praktijk vaak anders”, vertelt Van Gerwen. “Mensen blijken soms onvoldoende geholpen met een advies. Of ze durven helemaal geen arts te bezoeken, uit schaamte voor hun klacht. Dat laatste speelt bijvoorbeeld bij problemen aan de geslachtsdelen. In zulke gevallen kan Huidconsult.nl uitkomst bieden.”

Bijkomend voordeel is volgens hem dat de website geen wachtlijsten kent, en dat een patiënt een telefonische afspraak kan plannen wanneer het hem uitkomt, ook ’s avonds. “Je hoeft er dus geen vrij voor te nemen van je werk.”

 

Voor- en nadelen van Huidconsult.nl

Voordelen Nadelen
  • Er zijn geen wachtlijsten.
  • U kunt een telefonische afspraak maken op het moment dat het u uitkomt.
  • U heeft direct contact met een specialist.
  • Zo nodig wordt er een recept opgestuurd.
  • U hoeft er de deur niet voor uit.
  • Het is gratis.
  • Het is alleen geschikt voor de behandeling van simpele huidklachten.
  • Vervolgconsulten of aanvullend onderzoek zijn niet mogelijk.
  • Als de dermatoloog een complex probleem constateert, of als de diagnose onduidelijk is, moet u alsnog naar de huisarts om u door te laten verwijzen naar een dermatoloog.

 

Gratis

In eerste instantie was de dienstverlening van de website betaald. Maar omdat de activiteiten nog niet officieel erkend zijn, mag Van Gerwen er van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) sinds april 2009 geen kosten meer voor in rekening brengen. Nu biedt hij zijn teledermatologie dus gratis aan. Met behulp van een sponsor weliswaar, anders is het niet haalbaar om de site in de lucht te houden.

Volgens Van Gerwen brengt de commerciële steun de onafhankelijkheid niet in gevaar. “Het gaat om een producent van psoriasismiddelen, bedoeld zijn voor zeer uitgebreide en hardnekkige vorm van psoriasis, die ik nooit via internet zou behandelen. Er is dus geen sprake van belangenverstrengeling.”

Een niet erkende vorm van zorg; moeten patiënten zich dan zorgen maken over de kwaliteit? “Helemaal niet”, zegt Van Gerwen. “Als BIG-geregistreerde arts val ik onder het toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Dat geldt voor al mijn werkzaamheden, dus óók die ik voor Huidconsult.nl verricht.”

 

Webcam

Voorlopig is Huidconsult.nl nog een kleinschalig initiatief: in 2007 werden er 54 telefonische consulten verricht, in 2008 waren dat er 62. Nu de diensten gratis zijn, zal dat aantal naar verwachting wel snel toenemen.

Van Gerwen heeft grootse plannen met de site. “We gaan aan publiciteit genereren om meer bekendheid aan de website te geven. Inhoudelijk wil ik nog dit jaar met een internetapotheek gaan samenwerken, zodat het geneesmiddel direct naar de patiënt toegestuurd wordt. En door een webcam te gebruiken kunnen patiënten en artsen elkaar straks ook zien. Uiteindelijk is de bedoeling een heel netwerk van dermatologen in Nederland op te zetten, die op deze manier gaan werken. We staan nu nog helemaal aan het begin van het traject. Maar als ze zien dat we aan alle richtlijnen en protocollen van goede zorg voldoen, weet ik zeker dat er steeds meer collega’s enthousiast raken over onze aanpak.”

 

[Kader]

Zo werkt het

U kunt uw huidproblemen eenvoudig voorleggen aan de specialisten van Huidconsult.nl. Op de website klikt u in het menu op ‘Gratis advies per mail’ of op ‘Gratis telefonisch consult’. In beide gevallen wordt u gevraagd een zogenaamd consultticket in te vullen. In vier stappen vult u een online formulier in, waarbij u uitleg geeft over uw huidprobleem en aangeeft of u hier al eerder voor bent behandeld. U kunt tot maximaal drie foto’s meesturen met uw vraag, bijvoorkeur één op enige afstand genomen en één of twee van dichtbij. De website en het emailverkeer zijn beveiligd, zodat niemand anders bij uw gegevens kan komen.

Wilt u een telefonisch onderhoud met een dermatoloog, dan kunt u op de website zelf de dag en het tijdstip kiezen waarop u gebeld wilt worden. Aan de telefoon kan de dermatoloog zo nodig aanvullende vragen stellen en u uitleg geven over diagnose en behandeling. Bij een simpel probleem stuurt hij een recept op, waarna u het geneesmiddel bij uw eigen apotheek kunt ophalen. Gaat het om een meer complex huidprobleem, dan zal hij u doorverwijzen naar een dermatoloog bij u in de buurt.

Heeft u om een advies per mail gevraagd, dan ontvangt u binnen drie werkdagen antwoord. Behandeling via email is niet mogelijk. Dat wil zeggen dat naar aanleiding van een mailadvies géén recept wordt verstrekt.

Na een telefonisch consult ontvangt u een schriftelijk verslag van de diagnose en het behandeladvies, inclusief een kopie voor uw huisarts. Uw medische gegevens worden – net als in het ziekenhuis – vijftien jaar bewaard.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: