HART BLIJFT IN BEELD

22 Nov

Al vroeg in zijn opleiding tot cardioloog in Amsterdam wist Arthur Scholte (40) dat hij zich bezig wilde houden met beeldvormend onderzoek van het hart. In het LUMC kreeg hij daarvoor de kans. 19 november promoveerde hij op dit onderwerp.

“Ik geef het eerlijk toe: ik ben blij dat mijn promotieonderzoek klaar is. Alle tijd die ik afgelopen jaren niet aan mijn klinische werk besteedde, heb ik in mijn werkkamer in het LUMC doorgebracht. Afgesloten van de buitenwereld, want zo lukte het me om me op het schrijven te concentreren. Nu ligt daar dan eindelijk het resultaat: het verslag van een onderzoek, waarin ik met verschillende beeldvormingstechnieken in kaart heb gebracht of patiënten met ouderdomssuiker ongemerkt last hebben van verkalking van hun kransslagaders. Bij 80% van hen bleek dat inderdaad het geval. De komende jaren gaan we kijken of we kunnen voorspellen welke patiënten daadwerkelijk hartproblemen krijgen. Mogelijk kunnen we die mensen dan in een eerder stadium of agressiever behandelen.

Mijn promotieonderzoek was gelukkig niet alleen hard werken, maar vooral ook erg leuk. Ik ben vanaf nul begonnen en heb alle patiënten zelf gezien en begeleid. Dat geeft veel voldoening. Net als het feit dat ik me zo tot een deskundige op dit terrein heb kunnen ontwikkelen.

Beeldvormend onderzoek heb ik altijd boeiend gevonden. Het is onmisbaar voor een goede diagnose. Bovendien zie je alle hartziekten aan je voorbij komen. De snelle ontwikkeling van de techniek maakt het extra interessant.

Tijdens een wetenschappelijke stage in het VUmc leerde ik mijn promotor prof. Jeroen Bax kennen. Die zorgde ervoor dat ik het laatste jaar van mijn opleiding in Leiden kon doorbrengen, en er vervolgens promotieonderzoek kon doen. Sinds 2005 ben ik ook stafarts bij de afdeling Hartziekten in het LUMC.

Wat ik ga doen met al die extra tijd nu ik niet meer hoef te schrijven? Nog meer onderzoek! Ik wil me verder toeleggen op de nucleaire cardiologie, waarbij we radioactieve stoffen gebruiken om het hart in beeld te brengen. En ik zou er graag mede voor zorgen dat de verschillende disciplines in het ziekenhuis meer gaan samenwerken in het onderzoek naar en de begeleiding van patiënten met diabetes. Kortom: voorlopig liggen er nog genoeg uitdagingen in het LUMC.”

 

 

 

 

Geef een reactie

