WIE IS… ANNE MARIE WEGMAN?

6 Mei

Dit artikel is gepubliceerd in MAX Magazine, mei 2010.

Als eindredacteur bij Tijd voor MAX is Anne Marie Wegman (44) verantwoordelijk voor alles wat met de inhoud van het programma te maken heeft. Ze stuurt een team aan van onder andere acht redacteuren. We spraken Anne Marie op dinsdagmiddag, een uur voor de uitzending.

“Nu, net na de repetitie, is de studio even helemaal leeg. Maar om half zes is het hier een drukte van belang. Presentatoren, gasten, cameramensen, technici, redacteuren. En publiek natuurlijk. Elke uitzending zitten er gemiddeld 24 toeschouwers in de zaal. Als het even kan vraag ik hen achteraf wat ze ervan vonden. Zo houd ik contact met de kijkers, en doe ik tegelijkertijd nieuwe ideeën op.

Toen ik in 2007 bij MAX begon had ik er al bijna twintig jaar televisie op zitten. Van de 5 Uur Show tot Peter R. de Vries, ik heb zo’n beetje in alle genres programma’s gemaakt. Werken bij een publieke of een commerciële omroep maakt inhoudelijk niet zo’n verschil. Het soort bedrijf, en de manier waarop mensen met elkaar omgaan, zijn veel belangrijker. Als organisatie is MAX nog steeds in ontwikkeling. Dat geeft een dynamische sfeer, en een grote saamhorigheid. De ruimte die je krijgt om nieuwe dingen te proberen werkt heel stimulerend.

Ik vind het heerlijk om een live programma te mogen maken, en dan nog vier dagen per week ook. Niets is leuker! Hoe goed je het ook voorbereidt, de uitzending loopt altijd net even anders. Elke dag topsport bedrijven, zo voelt het. Daar krijg ik energie van.

Het tweede seizoen van Tijd voor MAX is nog leuker dan het eerste. De kinderziektes zijn eruit; het programma is nu echt zoals we dat vooraf hadden bedacht. Met een goede mix van korte en lange en vrolijke en serieuzere onderwerpen. Ik was al trots op mijn team, maar dat gevoel wordt met elke uitzending alleen maar sterker.

Mensen vragen me wel eens: is dat niet saai, werken voor zo’n specifieke doelgroep? Integendeel! Een vader van 55 met drie jonge kinderen, een fulltime werkende tachtiger en een vrouw van 94 die parachute springt; onze gasten en kijkers zijn net zo divers als de 50-plussers zelf.

De meest memorabele uitzending vond ik die met zanger en presentator Herman Emmink. 82 jaar, maar nog altijd vol levenslust. Eigenlijk wilde hij niet meer op tv, maar voor ons maakte hij voor één keer een uitzondering. Geweldig toch?

Of ik zelf ook ooit nog eens voor de camera wil? Absoluut niet! Persoonlijk kom ik het beste tot mijn recht achter de schermen.

Tijd voor MAX is iedere werkweek van maandag tot en met donderdag live te zien om 17.35 op Nederland 2. De uitzendingen worden de volgende dag om 11.10 herhaald.

Geef een reactie

