KIPPENLOOP VOOR KWF

29 Mei

Dit artikel is gepubliceerd in Kracht nr. 9, juni 2010.

Schilder Willem Rovers (45) had nog nooit vrijwilligerswerk gedaan, toen hij vijf jaar geleden werd gevraagd om te helpen bij de eerste Kippenloop in Katwijk. Sindsdien zet hij zich elk jaar vol overgave in voor de wandeltocht, waarvan de opbrengst onder andere naar KWF Kankerbestrijding gaat.

“17 oktober 2004. Dat was de dag dat Gijs van den Oever aan kanker overleed. Ik kende Gijs van het voetbal. Hij was pas 44 toen hij stierf. Bizar, als iemand van je eigen leeftijd zo plotseling wegvalt.”

Twee van Gijs’ beste vrienden besloten ter ere van hem een sponsorloop voor KWF Kankerbestrijding te organiseren. In zijn woonplaats Katwijk werd Gijs ‘de kip’ genoemd. De Kippenloop was geboren.

“Omdat er veel geregeld moest worden, vroegen ze mij te helpen”, vertelt Willem. Hij twijfelde geen moment. “Mijn opa, mijn vader en mijn oom zijn aan kanker gestorven. Ik weet dus uit eigen ervaring wat een impact die rotziekte kan hebben.”

Met een vaste groep van zo’n twaalf vrijwilligers zorgt hij vanaf die eerste keer voor de opbouw en afbraak van het wandelparcours, en alles daaromheen. In de loop der jaren heeft hij zijn hele familie overgehaald om mee te helpen. “Mijn twee broers en zoon zitten bij mij in het team. Mijn dochter staat in de stand voor de Stichting KIKA. En mijn vrouw zorgt voor de kippensoep.”

Dit jaar wordt de tocht voor de zesde keer georganiseerd. Maar Willem is nog lang niet van plan ermee op te houden. “De dankbaarheid van de deelnemers geeft zo’n goed gevoel! Maar ik doe het vooral voor de kankerpatiënten zelf. Door dit werk heb ik zoveel respect voor hen gekregen. Als ik zie hoeveel er elk jaar ondanks hun ziekte meelopen, denk ik: petje af.”

Behalve dat Willem het prettig vindt om zijn steentje bij te dragen aan de bestrijding van kanker, helpt het hem ook om zijn eigen problemen te relativeren. “Al die treurige verhalen zetten je flink aan het denken. Dan ben ik blij dat mijn gezin en ik na afloop van de tocht weer gezond naar huis kunnen.”

Vorig jaar kwam het doel van de sponsorloop opeens wel heel dichtbij. “Mijn schoonzus kreeg leukemie. Zaten we opeens zelf in het ziekenhuis. Het is een extra reden om er dit jaar met nog meer energie tegenaan te gaan.”

De 6e editie van de Kippenloop vindt plaats op 12 juni 2010. Voor meer informatie, kijk op: http://www.katwijkwandelmarathon.nl.

[Kader]

Tips van Willem

  • Laat niet alles op het laatste moment aankomen als je een sponsorevenement wilt organiseren. Begin minimaal een half jaar van tevoren.
  • Investeer in een goede website met heldere informatie. Dat geeft vertrouwen in de organisatie en maakt het makkelijk om je aan te melden.
  • Regel iets extra’s voor de deelnemers, zoals gratis lekkere versnaperingen en vermaak onderweg. De positieve mond-op-mondreclame die dat oplevert, is de beste promotie die je je kunt wensen.
  • Zorg dat je de boel netjes achterlaat. Des te groter is de kans dat instanties als de gemeente of Staatsbosbeheer je een volgende keer graag weer helpen.
Geef een reactie

