MINDFULNESS: “ALS JE MINDER MOET, MAG JE MEER”

28 Aug

Chris Grijns is medisch socioloog en minfulnesstrainer. Ze geeft aandachtstraining aan particulieren en bedrijven en is auteur van Adempauze – Aandacht trainen op het werk.

Mindfulness is al een tijdje ‘hot’. Maar wat is het nu precies?

“Aanwezig zijn in het hier en nu. Opmerken wat je voelt, ruikt, hoort, ziet en proeft. Mindfulness is het tegenovergestelde van steeds maar voort rennen op de automatische piloot. In plaats daarvan vertraag je je levensritme even. Je komt dichter bij je gevoel, zonder erover te oordelen of er direct gevolg aan te hoeven geven. Je aanvaardt de situatie zoals hij is. Door je daarin te trainen, leef je intenser en kun je je tegelijkertijd makkelijker ontspannen.”

Stress is van alle tijden. Waarom hebben we anno 2010 mindfulness nodig om daarmee om te gaan?

“Bezig zijn, méér willen; het is de verslaving van de 21ste eeuw. We bellen onder het autorijden, helpen de kinderen met hun huiswerk tijdens het koken en kijken tv terwijl we sporten.  We zijn kortom een duizend-dingen-doekje geworden. Maar doen zonder aandacht veroorzaakt gepieker en spanning. In plaats van ons gevoel te volgen, laten we ons leiden door wat moet. Mindfulness helpt je om dat patroon te doorbreken. Met heel simpele, praktische oefeningen.”

Bijvoorbeeld?

“Het gaat erom je leven te versimpelen door je op één ding tegelijk te richten. Je doet iets, je stopt, je sluit het af. Als je eet, eet dan bewust. Gebruik al je zintuigen. Onderscheid de vormen, kleuren en geuren. Voel wat er allemaal in je mond gebeurt, hoe de hap naar beneden zakt. Dat hoef je niet de hele maaltijd vol te houden, maar pas het bijvoorbeeld eens toe bij de eerste hap.”

Krijg ik meer rust in mijn hoofd door bewuster te eten?

“Zie het als een vertragingsoefening; daarmee zet je je leven eventjes op slow motion. Er zijn tientallen manieren om dat te doen: tijdens het zitten, het lopen, het wachten in de rij voor de kassa. Het is een moderne variant van ‘tot tien tellen’. Die pauze helpt je om het beginpunt van gevoelens en verlangens op te sporen. Heb ik echt honger of is het lekkere trek? Probeer ik met deze hap misschien een gevoel van onrust of verdriet weg te stoppen? Dat soort inzichten geven – op den duur – inderdaad meer rust en ruimte in je hoofd.”

Hoe werkt dat dan?

“Onze gedachten trekken onze aandacht voortdurend naar wat er in het verleden is gebeurd, of naar wat in de toekomst nog moet. Daardoor merken we niet wat onze zintuigen ons nu, op dit moment te vertellen hebben. ‘Ik word geleefd’, hoor je mensen vaak zeggen. Dat geeft stress. Je voelt je benauwd en kunt moeilijk nog ergens van genieten. Met mindfulness creëer je ruimte en opties voor jezelf. Het helpt je je emotionele grenzen te bewaken. En het geeft je een zachtere blik op de wereld. Als je minder moet, mag je meer. Bij die ontspannen, liefdevolle levenshouding voelen veel mensen zich prettig.”

Wanneer ben je zelf met mindfulness in aanraking gekomen?

“In 1999 was ik druk met mijn carrière, toen mijn vader overleed. Niet lang daarna raakte ik overspannen. Boos dat ik was! Ik mediteerde in die tijd al, dus dat kon mij toch niet overkomen? Een mindfulnesstraining leerde me dat die boosheid er mocht zijn, zonder dat ik erin hoefde te verdrinken. Sinds 2002 geef ik zelf mindfulnesstrainingen.”

Als je mindfulness onderwijst, ben je zeker altijd blij en relaxt.

“Gelukkig niet! Ieder mens maakt zich wel eens druk om de dagelijkse beslommeringen of voelt zich naar of chagrijnig. Ik dus ook. Door het dagelijks beoefenen van mindfulness kijk ik wel met een andere blik naar dat gevoel. Ik ben rustiger en vriendelijker geworden. Het ‘heilige moeten’ is verdwenen. Daardoor ben ik minder hard voor mezelf. Bovendien heeft mindfulness me geleerd dat minder leuke gevoelens ook bij het leven horen, en dat ik die aankan. Dat geeft me een stevige basis op momenten dat het allemaal wat moeizamer gaat.”

Kun je jezelf aanleren om ‘mindful’ te zijn, of heb je daar perse een training voor nodig?

“Je kunt prima alleen aan de slag met mindfulnessoefeningen, bijvoorbeeld uit een boek. Merk je dat je het lastig vindt om van een afstandje naar jezelf te kijken en te zien door welke dagelijkse processen je aandacht wordt opgeslokt, zoek dan een trainer om je daarbij helpen.”

Hoe weet je of je met een goede coach te maken hebt?

“Op de website van de beroepsvereniging van mindfulnesstrainers, http://www.vmbn.nl, vind je een overzicht van alle gecertificeerde trainers in Nederland.”

Duurt het lang voor je de vruchten van mindfulness gaat plukken?

“Dat doet er niet toe. Bij het trainen van je aandacht laat je die doelgerichtheid los. Je hoeft niets speciaals te bereiken; het gaat om het ervaren. Op den duur helpt je dat om uit je vaste patronen te stappen. Dat is een geleidelijk proces, dat voor iedereen anders verloopt.”

[Kader]

Meer informatie

[Kader]

Drie mindfulnessoefeningen van Chris Grijns

  1. Bewust onderweg in de auto:
    Als je autorijdt, ben je al heel opmerkzaam. Dat is nodig om snel te kunnen reageren op je omgeving. Zonder je alertheid in het verkeer te verliezen, kun je tegelijk ook bewust zijn van je lichaamshouding, je handen op het stuur, je schouders, de aanraking met de stoel en rugleuning. Je kunt je afvragen of je gaspedaal je beste vriend is, of dat je genoegen kunt nemen met de rechter rijstrook. Als je stilstaat in een file of voor een stoplicht, ga dan eens na of je zelf ook even kunt stilstaan. Adem eens wat dieper in en uit, kijk eens aandachtig om je heen en ga na waar je in gedachten mee bezig bent.
  2. Emailpauze:
    Emailverkeer biedt allerlei mogelijkheden om in contact te blijven met jezelf. Kies een vast moment, bijvoorbeeld bij het openen van een email of het verzenden ervan, om een minipauze in te lassen en drie keer diep in- en uit te ademen.
  3. Waarnemen:
    Stilstaan bij wat er nu is, kun je op verschillende manieren leren. Bijvoorbeeld door naar buiten te kijken. Kijk eens heel aandachtig uit het raam. Misschien zie je een straat of een dak aan de overkant, misschien een boom. Laat je blik rusten op wat er te zien is. Ligt er iets op straat? Zie je gras of bloemen of water? Je kijkt op nieuw. Je kunt net als met een verrekijker je blijk scherpstellen. Let op de vormen, de kleuren. Probeer de details waar te nemen.
Geef een reactie

