LEKKER AAN HET WERK: DE PERFECTE SOLLICITATIEBRIEF

4 Okt


‘Die sollicitant moeten we hebben!’

Een werkgever besteedt gemiddeld 30 seconden aan het lezen van een sollicitatiebrief. Het is dus zaak om een goede eerste indruk te maken en direct de aandacht te grijpen. Zo lukt dat zeker.

  • Maak de brief niet te lang: maximaal één pagina.
  • Richt je brief aan een concreet persoon, en niet alleen aan ‘meneer, mevrouw’.
  • Verdeel de brief in drie of vier alinea’s van maximaal tien regels.
  • Maak de zinnen kort en krachtig. Dat houdt de aandacht vast.
  • Vermijd afkortingen.
  • Geef twee of drie duidelijke redenen waarom je geschikt bent voor de functie.
  • Let uit wat je voor het bedrijf kan betekenen en waarom je juist daar wilt werken.
  • Voorkom clichés, zoals ‘ik denk dat ik in uw bedrijf veel ervaring kan opdoen’. Maak je motivatie persoonlijk.
  • Eindig positief en actief. Bijvoorbeeld: ‘Graag zou ik mijn brief nader toelichten in een persoonlijk gesprek. Ik zie uit naar uw spoedige reactie.’
  • Laat de brief door verschillende mensen nalezen om er zeker van te zijn dat er geen (taal)fouten in zitten.
  • Voeg een duidelijk CV (levensloopbeschrijving) toe.
  • Bewaar altijd een kopie van de brief, zodat je bij een eventueel gesprek weet wat je hebt geschreven.

——————————————————————————————————————————————————————

Uit de praktijk van WERKcoach Door Mulder

Door Mulder werkt als werkcoach bij het UWV Werkbedrijf in Amsterdam-West. Wekelijks vertelt ze over haar ervaringen en geeft ze advies.

Welke sollicitatiebrief maakt indruk?

“Als een werkzoekende voor een intakegesprek komt, vraag ik altijd om een oude sollicitatiebrief mee te nemen. Zo nodig geef ik tips over hoe die anders en beter kan, of bied ik een gratis sollicitatietraining aan.

Eén van de meest gemaakte fouten, is dat iemand een standaardbrief naar verschillende bedrijven stuurt. Alleen de naam erboven wordt aangepast. De boodschap die je daarmee afgeeft is: ik ben niet echt geïnteresseerd. De kans dat je dan voor een sollicitatiegesprek wordt uitgenodigd, is zo goed als nul. Leg in plaats daarvan duidelijk uit waarom juist jij perfect voor deze specifieke baan bent.

Iets anders wat ik werkzoekende aanraad, is om ‘twijfeltaal’ te vermijden. Dus woorden als: ‘ik denk’, ‘ik hoop’, ‘eigenlijk’ en ‘in principe’. Die maken dat je onzeker overkomt.

Mensen die werkloos zijn, hebben vaak de neiging om in hun brief uit te leggen wat er in hun vorige baan is misgelopen. Mijn advies: niet doen. Dat is net zoiets als bij een eerste afspraakje steeds praten over wat er fout ging in je vorige relatie. In plaats van dat je een werkgever nieuwsgierig maakt, schrik je hem daarmee af. Als je wordt uitgenodigd voor een gesprek, is er nog genoeg tijd om tekst en uitleg over het verleden te geven.”

——————————————————————————————————————————————————————–

9 op de schaal van werkgeluk

Naam: Lilly Wanjon

Leeftijd: 28

Functie: PR- en publiciteitsmedewerker dierentuin Artis

Sinds: april 2010

Uur per week: 38

Privésituatie: single

Wat doe je?

Ik treed op als woordvoerder van de dierentuin, ik leid pers rond en ik schrijf persberichten. Om goed op de hoogte te blijven van alles wat er in Artis gebeurt, heb ik veel contact met de dierverzorgers.

Wat voor opleiding heb je daarvoor gedaan?

HBO Communicatie.

Hoe ben je aan deze baan gekomen?

Tijdens mijn studie had ik een bijbaantje bij de ledenadministratie van Artis. Na mijn afstuderen werd ik voor deze functie gevraagd.

Wat is het meest bijzondere dat je in dit werk is overkomen?

Zoveel! Er is bijvoorbeeld een pelikaan ontsnapt. En in het voorjaar is er een jong girafje geboren. Giraffen bevallen staand. Het kalf valt dus wel anderhalve meter naar beneden! Dat is de natuur, en gaat gelukkig altijd goed.

Wat aan dit werk maakt je blij?

Ik vind het heel spannend dat ik ’s ochtends nooit weet wat er die dag gaat gebeuren. En ik ben gek op dieren. Dat ik in mijn werk dagelijks met hen bezig ben, is een droom die waarheid is geworden.

————————————————————————————————————————————————————–

CV-check

Je CV mooier maken dan hij is om die felbegeerde baan te krijgen? Daar kleven flink wat risico’s aan! Niet alleen kun je tijdens een sollicitatiegesprek door de mand vallen, er zijn ook speciale bureaus, die in opdracht van een werkgever onderzoeken of alle informatie op het CV wel klopt. Overigens gebeurt dat (meestal) wel met toestemming van de sollicitant.

Papieren sollicitatiebrief is uit

Tweederde van de Nederlanders solliciteert anno 2010 via e-mail, blijkt uit onderzoek van de carrièresite StepStone. Dat is 10% meer dan in 2006. Het aantal mensen dat via een online sollicitatieformulier solliciteert, is de laatste vier jaar nagenoeg gelijk gebleven: ruim 20%.

Slechts 5 procent van de Nederlanders verstuurt nog een papieren sollicitatiebrief.

——————————————————————————————————————————————————————-

Het uniform van… Yolanda Lammers (53)

Beroep: verkoopmedewerkster supermarkt

Sinds: 1991

“Mijn uniform bestaat uit een jasje en een sjaaltje. Eronder mag ik dragen wat ik wil, alleen een rok boven de knie is uit den boze. Schoenen met open tenen kunnen ook niet. Dat is voor onze eigen veiligheid; met het vervoeren en uitpakken van vracht kan er nog wel eens iets op je voet terecht komen.

Ik werk al bijna twintig jaar bij dezelfde Albert Heijn-winkel. In die tijd heb ik heel wat uniformmodellen langs zien komen. Ik heb ze allemaal met plezier gedragen. We hebben zelfs sjaaltjes gehad van Frans Molenaar. Leuk toch? Zijn kleding heb ik thuis niet in de kast hangen!”

Geef een reactie

