NIEUW: DE MONITOR BORSTKANKERZORG

4 Okt


Sinds januari 2010 is de Monitor Borstkankerzorg online, een initiatief van de Borstkankervereniging Nederland (BVN). Op de website vindt u heldere gegevens over de zorg die Nederlandse ziekenhuizen bieden aan mensen met borstkanker. Binnenkort zijn er ook ervaringen van patiënten op terug te vinden. Sandra Kloezen, directeur van de BVN, legt uit hoe het werkt.

Waarom was zo’n monitor nodig?
“Als je de diagnose borstkanker krijgt, komt er heel veel op je af. De monitor laat zien wat je van de behandeling in een ziekenhuis mag verwachten. Alle gegevens over de kwaliteit van borstkankerzorg staan er overzichtelijk bij elkaar. Bovendien kun je straks in één oogopslag zien hoe patiënten die zorg hebben beleefd. Het is voor het eerst in Nederland dat al die informatie op één website is samengebracht.”

Hoe werkt het?

“Op de website voer je je postcode in en drie criteria waarop je ziekenhuizen met elkaar wilt vergelijken. Bijvoorbeeld of er een mogelijkheid is voor directe borstreconstructie, mocht er en borstamputatie nodig zijn. Hier zinsnede geschrapt Of dat je op de dag van het onderzoek meteen de uitslag krijgt. Vervolgens krijg je de ziekenhuizen in jouw buurt te zien die borstkankerzorg bieden, inclusief hun beoordeling. Die kennis kan helpen om – samen met de huisarts – een keuze te maken waar je behandeld wilt worden.”

Hoe komen jullie aan die gegevens?

“Voor de monitor worden gegevens gebruikt, die ziekenhuizen onder andere ook aan het Ministerie van VWS moeten leveren. Hierna zin geschrapt. Daarnaast stuurt de Borstkankervereniging zelf een aanvullende vragenlijst naar de ziekenhuizen. De gegevens op de website worden maandelijks bijgewerkt, zodat ze altijd actueel zijn.”

Hoe wordt de zorg in de verschillende ziekenhuizen vergeleken?

“In overleg met borstkankerpatiënten hebben we vijftien criteria geformuleerd. Dat zijn de basiseisen van goede zorg volgens de Borstkankervereniging Nederland. Het gaat natuurlijk om de kwaliteit van de medische zorg die wordt geboden. Maar er wordt bijvoorbeeld ook gekeken of ziekenhuizen deelnemen aan het landelijke onderzoek naar ervaringen van patiënten, dat door de BVN is gestart.

Hier andere zin geschrapt Instellingen die aan de eisen van de BVN voldoen, zijn in de monitor met een roze lintje aangegeven. Ziekenhuizen hechten daar veel waarde aan; het stimuleert ze zo goed mogelijke zorg te leveren. Recent heeft een ziekenhuis bijvoorbeeld geregeld dat alle benodigde onderzoeken op de dag van de intake worden gedaan, één van de criteria voor het lintje van de BVN.”

Levert een ziekenhuis zonder lintje dan slechte borstkankerzorg?

“Dat hoeft niet. Het betekent alleen dat hun zorg op sommige onderdelen anders is dan de Borstkankervereniging graag zou zien.”

Vanaf wanneer kun je de ervaringen van borstkankerpatiënten terugvinden in de monitor?

“Alle mensen die in een van de deelnemende ziekenhuizen voor borstkanker worden behandeld, hebben de afgelopen maanden per email een vragenlijst toegestuurd gekregen, of ze ontvangen die binnenkort. Hun antwoorden worden vertaald in een score op de website.

Om een betrouwbaar beeld te krijgen zijn er veel gegevens nodig. Die verzamelen kost tijd. Vandaar dat de patiëntenscore pas eind 2010 in de monitor is terug te vinden. Vanaf dat moment zullen de ervaringen van patiënten ook mee gaan wegen bij de vraag of een ziekenhuis een lintje krijgt toegekend of niet. Voor de duidelijkheid: patiënten kunnen dus niet op eigen initiatief hun ervaringen doorgeven.”

Waarom zou een patiënt aan het onderzoek meewerken?

“Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen met borstkanker de vragenlijst invullen, zodat toekomstige patiënten betere informatie over ziekenhuizen krijgen. Maar er is nog een reden om mee te doen. De ziekenhuizen worden namelijk maandelijks geïnformeerd over hoe ze scoren op het gebied van patiënttevredenheid. Zij gebruiken die – overigens anonieme – gegevens om de zorg voor hun patiënten verder te verbeteren.”

Hoe weet je als deelnemer zeker dat men zorgvuldig met je gegevens omgaat?

“De Monitor Borstkankerzorg voldoet aan alle eisen van de Wet op de Privacy. De antwoorden worden anoniem verwerkt en mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt.”

Kan een patiënt die in het verleden borstkanker heeft gehad ook nog haar ervaringen doorgeven?

“Nee, want sinds de behandeling is de situatie in het ziekenhuis misschien al veranderd.”

Is het handig om de beoordeling van een ziekenhuis mee te nemen in een gesprek met een specialist?

“De monitor kan een patiënt helpen te bedenken welke vragen ze aan een arts wil stellen. Hoeveel ervaring het ziekenhuis met een bepaalde operatie heeft bijvoorbeeld. Overigens is het verstandig om ter voorbereiding op zo’n gesprek ook andere informatie over de behandeling van borstkanker door te nemen. Die is onder andere te vinden op http://www.borstkanker.nl.”

Werken alle ziekenhuizen mee?

“In de monitor zijn gegevens opgenomen van alle 122  Nederlandse ziekenhuizen die zorg aan borstkankerpatiënten verlenen. Ongeveer de helft doet mee met het patiëntervaringonderzoek van de BVN, één van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een roze lintje. We hopen dat zoveel mogelijk patiënten daar in hun ziekenhuis naar willen informeren. Dat stimuleert de ziekenhuizen die nu nog niet deelnemen om dat wel te gaan doen. ”

Dit antwoord is in de plaats gekomen van twee vragen in de oorspronkelijke tekst.

Wie betaalt dat allemaal?

“De monitor wordt gefinancierd door de deelnemende ziekenhuizen en door Stichting Miletus, een samenwerkingsverband van zorgverzekeraars voor het meten van de patiëntenervaringen. Zorgverzekeraars gebruiken de uitkomsten van de monitor om nog betere afspraken te maken over de kwaliteit van borstkankerzorg die zij voor hun klanten inkopen. Overigens zijn zij op geen enkele manier betrokken bij de vragenlijsten. Het opstellen en verwerken daarvan gebeurt volledig onafhankelijk.”

U vindt de Monitor Borstkankerzorg op http://www.borstkanker.nl. Heeft u vragen over de (uitkomsten van) de monitor, of over borstkanker in het algemeen, dan kunt u contact opnemen met de Borstkankervereniging Nederland. Telefoon:  030-2917222, of via email: info@borstkankervereniging.nl.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: