PRE-SEED LENING

14 Okt

Matthieu van den Hurk brengt met zijn bedrijf HurkySon in oktober de eerste machine ter wereld op de markt, die hooi en stro ‘ontstoft’. Een lening was nodig, maar die kreeg hij niet van de bank.

“Twee jaar geleden viel het me plotseling op: wat is het toch enorm stoffig in die paardenstal! Zelfs na een grote schoonmaak lag er al snel weer een dikke laag, afkomstig van het verse hooi en stro. Dat kon nooit goed zijn voor de paarden, vermoedde ik. En inderdaad: uit onderzoek bleek dat 40% van de paarden een longaandoening heeft, veelal door schimmels uit hooi en stro. De mensen die met paarden werken hebben daar trouwens ook last van. ‘Dat kan beter’, dacht ik.

Op dat moment verkocht ik trainingsmolens en solariums voor paarden. Maar door de economische crisis, daalde de vraag daarnaar. Het besluit om met iets nieuws aan de slag te gaan, was daarom snel genomen. Ik heb mijn machine om hooi en stro van stof te ontdoen helemaal zelf gebouwd en er direct octrooi voor aangevraagd. Behalve veel tijd heb ik in die fase weinig geïnvesteerd. Het duurste  was het wetenschappelijke onderzoek, om aan te tonen dat het apparaat werkt. Dat heb ik in Duitsland laten doen; daar is dat veel makkelijker – en goedkoper – dan in Nederland.

Ik had een duidelijke toekomstvisie – nationaal en internationaal mijn machine aan particuliere en professionele paardenhouders verkopen. Maar om die waar te maken had ik meer geld nodig dan ik zelf bezat. Bij banken kreeg ik weinig gehoor. Ik kon immers nog niet bewijzen dat de investering zich zou terugverdienen. Via via hoorde ik van de pre-seed lening van de Radboud Universiteit, speciaal bedoeld voor innovatieve ideeën. Met het bedrag dat ik kreeg toegekend, heb ik een bedrijfs- en marketingplan opgesteld en verschillende types van de machine ontwikkeld. Nu ben ik er klaar voor om hem daadwerkelijk op de markt te brengen. Door mond-op-mond-reclame is er nu al flink wat belangstelling, uit binnen- en buitenland. Dat maakt de twee jaar bloed, zweet en tranen om zover te komen méér dan waard.”

[Kader]

Paspoort

Naam: Matthieu van den Hurk

Leeftijd: 44

Bedrijf: Hurkyson

Jaartal  van oprichting: 2009

Vestigingsplaats: Deest (gemeente Druten)

Aantal medewerkers: 4

Website: http://www.hurkyson.eu

 

[Kader]

Pre-seed lening

De (persoonlijke) pre-seed lening van KERN (project Kennis Exploitatie Radboud Nijmegen) bedraagt maximaal € 100.000,- en wordt verstrekt tegen zeer gunstige voorwarden. Het bedrag dient te worden besteed aan voor de voorbereiding en het opzetten van een bedrijf. Voor meer informatie:

http://www.umcn.nl/OverUMCstRadboud/kern/Pages/OverKERN.aspx

 

[Kader]

Tips van Matthieu

  • Een goed idee alleen is niet genoeg. Ontwikkel vanaf het prille begin een toekomstvisie over hoe je het wil vermarkten, zodat je weet waar je naartoe werkt.
  • Je product laten valideren met wetenschappelijk onderzoek? Kijk eens of het in België of Duitsland sneller en goedkoper kan dan hier.
  • Het is vaak moeilijk financiering te vinden voor innovatieve projecten. Non-profitorganisaties of microkrediet kunnen uitkomst bieden.
  • Betrek zo snel mogelijk stakeholders bij je project, zoals in mijn geval: veeartsen. Zij kunnen je helpen de markt klaar te maken voor een product dat nog niet bestaat.
Geef een reactie

