ZIEK EN WERKLOOS

14 Jan

Waar moet u op letten op uw loonstrookje?

Een werkgever is verplicht al zijn werknemers iedere maand een loonstrookje te sturen. Per 1 juli 2010 mag dat behalve schriftelijk ook per email. Op het loonstrookje staat, naast uw bruto- en nettoloon, wat het minimumloon is bij uw leeftijd. Zo kunt u controleren of u wel genoeg betaald krijgt. Iets anders wat u op uw loonstrookje kunt nakijken, is of toeslagen (bijvoorbeeld vakantiegeld, een eindejaarsuitkering of een toeslag voor overwerk) wel netjes worden uitgekeerd.
Als u een nieuwe baan accepteert, spreekt u met uw nieuwe werkgever meestal een brutoloon af. Dat is niet het bedrag dat u ‘schoon’ (oftewel: netto) op uw rekening krijgt gestort. Van het brutoloon worden namelijk eerst nog een loonheffing (belasting op uw loon) en ziektekostenpremie afgetrokken, en soms ook een pensioenpremie en spaarloon. Ook die posten ziet u op uw loonstrookje terug.

Ziet u in een vacature een brutosalaris vermeld en wilt u weten wat die baan netto oplevert? Of vertrouwt u de cijfers op uw loonstrookje niet? Dan kunt u het verschil tussen bruto en nettosalaris narekenen met de bruto/netto check van Loonwijzer.nl. Daar ziet u bijvoorbeeld, dat iemand met een brutosalaris van 2500 euro per maand, maandelijks een kleine 1800 overhoudt.

—————————————————————————————————————————————————————–

Uit de praktijk van werkcoach Door Mulder

Door Mulder werkt als werkcoach bij het UWV WERKbedrijf in de Randstad. Wekelijks beantwoordt ze een vraag over werk.

Wat als u tijdens een ziekte werkloos wordt?

Recent ontving ik deze vraag van Myrna: “Na een vervelende val zit ik ziek thuis. Over drie weken loopt mijn contract af. Ik weet nu al, dat ik dan nog niet beter ben. Zal ik toch alvast WW aanvragen?”

Het antwoord luidt: nee, u gaat ziek uit dienst. Na afloop van uw contract moet uw werkgever u officieel ziekmelden bij het UWV. Weigert hij dat, dan kunt dat zelf schriftelijk doen. Vervolgens wordt u gekeurd door een verzekeringsarts van het WERKbedrijf. Als die u arbeidsongeschikt acht, krijgt u een ziektewetuitkering van het UWV (70% van het laatst verdiende loon) en worden er afspraken gemaakt over hoe u zo snel mogelijk weer aan de slag kunt. Vanaf het moment dat u hersteld bent verklaard, kunt u alsnog een WW-uitkering aanvragen. Het mogelijke recht daarop houdt u tijdens uw ziekte als het ware ‘tegoed’.

Een werkzoekende kan natuurlijk ook ziek worden als ze al in de WW zit. In dat geval moet ze zich direct zelf ziekmelden bij het UWV. Dat kan telefonisch, via nummer 0900-9294, en bij haar werkcoach. Als blijkt dat ze door haar ziekte niet beschikbaar is voor werk, kan ze – in overleg met haar werkcoach – maximaal dertien weken worden vrijgesteld van de sollicitatieplicht. Is de werkzoekende daarna nog niet beter, dan komt ze alsnog ziektewet.

————————————————————————————————————————————————————–

9 op de schaal van werkgeluk

Naam: Doreen Steenbakker

Leeftijd: 31

Beroep: gas- en elektriciteitsmonteur bij infrabedrijf Joulz

Sinds: september 2009

Uur per week: 40

Privésituatie: woont samen

Wat doe je?

Ik ben dagelijks onderweg om gasleidingen te vervangen en elektrische aansluitingen op bouwterreinen aan te leggen of te verwijderen.

Wat voor opleiding heb je daarvoor nodig?

Ik had al een diploma Monteur Sterkstroom Installatie. In aanvulling daarop heb ik voor deze functie de opleiding Monteur Laagspanningsnetten gedaan.

Hoe ben je aan deze baan gekomen?

Een kennis werkte al bij het bedrijf en wees me erop dat ze monteurs zochten. Ik heb gesolliciteerd en werd direct aangenomen.

Wat is het meest bijzondere dat je in dit werk is overkomen?

Als er in dit werk iets bijzonders gebeurt, betekent het meestal dat er problemen zijn, bijvoorbeeld met een gasleiding. Dat is me gelukkig nog nooit overkomen. Het meest bijzondere is misschien wel dat ik de enige vrouwelijke monteur in het bedrijf ben. Ook in mijn vorige baan in de installatietechniek heb ik nooit een vrouwelijke collega gehad.

Wat aan dit werk maakt je blij?

Je draagt veel verantwoordelijkheid en moet altijd je aandacht erbij houden. Dat maakt het spannend. En ik werk in een hecht team met leuke collega’s. Ook al ben ik de enige vrouw, ze behandelen me als één van hen.

—————————————————————————————————————————————————————–

Ontslagen? Begin een eigen bedrijf!

Werklozen nemen steeds vaker het heft in eigen handen en beginnen een eigen bedrijf. In de eerste negen maanden van het jaar zijn al 9600 werkzoekenden ene eigen zaak begonnen, zo blijkt uit cijfers van het UWV. Dat is bijna een verdubbeling van de 4900 die in dezelfde periode vorig jaar als zelfstandige aan de slag gingen. Het gaat vooral om mensen tussen de 27 en 44 jaar, maar ook het aantal zelfstandige 45-plussers groeit hard. Ontslag biedt voor deze mensen de kans om eindelijk de stap te wagen om voor zichzelf te beginnen, aldus een woordvoerder.

——————————————————————————————————————————————————————

Bijstandsuitkering? Dan als vrijwilliger aan de slag

Mensen die in de bijstand zitten, moeten verplicht vrijwilligerswerk gaan doen. Dat vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. Voor wat hoort wat. De SP noemt het een moderne vorm van slavernij, maar dat zal de regeling waarschijnlijk niet tegenhouden.

—————————————————————————————————————————————————————–

Het WERKuniform van… Suzanne Lorwa (26)

Beroep: hospitality supervisor op het cruiseschip De Rotterdam

Sinds: 2009

“Ik krijg veel leuke reacties op mijn pak, vooral van ouderen die vroeger wel eens op De Rotterdam hebben meegevaren. ‘Je past zo in een plaatje van de jaren ’50’, zeggen ze dan. Alhoewel vrouwen toen waarschijnlijk een rok droegen. Nu hebben alle meisjes in mijn team – inclusief ikzelf – een broek. Het jasje met de gouden knopen en strepen laat zien dat ik een leidinggevende functie heb. Ik draag het dan ook met trots. Voor sierraden geldt: maximaal één ring per hand en oorbellen niet groter dan je pink. Lang haar moet in een staart. Geen punt, dat hoort bij een representatieve functie.”

Geef een reactie

