LEKKER AAN ‘T WERK: VERLOFREGELINGEN

16 Jan

Verlof

Er zijn tal van verlofregelingen, waar werknemers gebruik van kunnen maken om even op adem te komen. De belangrijkste op een rij:

  • ouderschapsverlof: heeft u een kind onder de acht en bent u minimaal één jaar in dienst, dan heeft u recht op ouderschapsverlof (maximaal 26 keer de wekelijkse arbeidsduur). Werkgevers hebben inspraak in wanneer het verlof (meestal onbetaald) wordt opgenomen.
  • adoptieverlof: alle werknemers (vaders en moeders) die een kind adopteren, hebben recht op een adoptieverlof van vier weken. Ook pleegouders kunnen hier aanspraak op maken.
  • zorgverlof: wie voor een zieke ouder, partner of kind zorgt, kan zorgverlof opnemen. Per jaar maximaal twee maal het aantal uren dat u per week werkt, tegen 70% van uw loon. Bij een levensbedreigende ziekte van een naaste geldt dat u per jaar maximaal de helft van het aantal arbeidsuren mag opnemen. Langdurig zorgverlof is onbetaald.
  • calamiteitenverlof: bedoeld voor bijvoorbeeld de zorg voor een ziek kind, een plotseling overlijden of een flinke lekkage in huis. Het verlof varieert van een aantal uren tot een paar dagen en is betaald.
  • levensloopregeling: wie er een paar weken of maanden tussenuit wil, kan een onbetaald verlof aanvragen. Daarvoor kunt u vooraf sparen in de vorm van een levensloopregeling. Maandelijks zet u dan maximaal 12% van uw salaris opzij, tegen een aantrekkelijk belastingtarief.

——————————————————————————————————————————————————————–

Uit de praktijk van werkcoach Door Mulder

Door Mulder werkt als werkcoach bij het UWV WERKbedrijf in de Randstad. Wekelijks beantwoordt ze een vraag over werk.

Werken met een WW-uitkering?

Deze week een vraag van Stefanie: “Ik heb een vaste baan van 32 uur en een krantenwijk van vijf uur per week. Binnenkort raak ik mijn vaste baan kwijt. Voor hoeveel uur krijg ik een uitkering?”

Voor elke baan bouwt Stefanie afzonderlijk uitkeringsrechten op. Verliest ze één van beide, dan krijgt ze voor dat aantal uren ( in dit geval 32) WW, ongeacht haar overige inkomen. De vijf uur van haar krantenwijk worden dus niet op haar uitkering ingehouden.

Dat wordt anders als ze, tijdens haar WW-uitkering, besluit om méér uren in haar krantenwijk te gaan werken. Die extra uren worden in dat geval wél van haar uitkering afgetrokken. Ze is in die tijd immers niet beschikbaar voor ander werk.

Overigens maakt het voor de hoogte van haar WW-uitkering niet uit of Stefanie vijf of vijftig euro per uur voor haar krantenwijk krijgt. Alleen het aantal uren dat ze meer gaat werken telt.

Tot slot handig om te weten: u heeft ook recht op WW, als u slechts een deel van uw baan kwijtraakt. Dat kan vanaf een arbeidsverlies van vijf uur, mits u een baan heeft van minimaal tien uur. Bij een contract van minder dan tien uur kunt u een uitkering krijgen, als u de helft of meer uren moet inleveren. Iemand die van twaalf naar acht uur gaat heeft dus géén recht op WW, maar iemand die van acht naar vier uur gaat wel.

——————————————————————————————————————————————————————–

8,5 op de schaal van werkgeluk

Naam: Natascha van Campen

Leeftijd: 30

Beroep:  Paardrijdinstructrice

Sinds: 1997

Uur per week: 40

Wat doe je?

Ik geef paardrijles aan kinderen en volwassenen. Daarnaast doe ik stalwerkzaamheden, zoals voeren en uitmesten. Op mijn eigen paard neem ik deel aan dressuurwedstrijden.

Waarom heb je voor dit beroep gekozen?

Als meisje droomde ik ervan om kleuterjuf te worden. Toen ik op mijn 11e op paardrijles ging, wist ik: dit wil ik doen. Nu kan ik mijn liefde voor kinderen en paarden combineren.

Wat voor opleiding heb je daarvoor nodig?

De MBO-opleiding paardenhouderij en een driejarige instructeuropleiding.

Hoe ben je aan deze baan gekomen?

Acht jaar geleden heb ik zelf gesolliciteerd bij ruitersportcentrum Schoteroog in Haarlem.

Wat is het meest bijzondere dat je in dit werk is overkomen?

Ik heb Fiona Hering lesgegeven. De eerste keer kwam ze binnen op hoge hakken, maar die heeft ze snel voor een paardrijbroek en rijlaarzen ingewisseld.

Wat aan dit werk maakt je blij?

Lesgeven aan kinderen vind ik het aller-leukst; je kunt lekker met ze dollen. Verder is het heerlijk om dagelijks te kunnen rijden. Twee keer per week volg ik zelf les. Ik leer er nog elke keer iets bij!

——————————————————————————————————————————————————————–

Crisis loont

De recessie levert niet alleen maar ellende op: een kwart van de werknemers kan zich als gevolg van de economische crisis beter in zijn of haar werk ontwikkelen. Dat blijkt uit de Randstad Werkmonitor 2010. Van de ‘recessiegroeiers’ heeft 20% een hogere functie gekregen. Bijna 40% heeft zowel inhoudelijk als persoonlijk een ontwikkeling doorgemaakt. 12% heeft er heel nieuwe taken bij gekregen.

———————————————————————————————————————————————————————

Vrijwilligers leven langer

Rond de 40% van de Nederlanders doet vrijwilligerswerk, vooral bij sport- en hobbyclubs, kerken en in de gezondheidszorg. Doordat ze een bijdrage leveren aan de maatschappij, zijn ze gelukkiger en gezonder dan mensen zonder vrijwilligerswerk. Uiteindelijk leven ze daardoor langer. Dat ontdekte onderzoeker Rene Bekkers van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Volgens Bekkers staat Nederland samen met de Verenigde Staten en de Scandinavische landen aan de top van landen met inwoners die veel vrijwilligerswerk doen.

———————————————————————————————————————————————————————

Het uniform van…. Jannetta van Gelder (53)

Beroep: klusvrouw, elektromonteur, loodgieter

Sinds: 1984; sinds 1995 eigen klussenbedrijf Elektranova

“Mijn timmermansbroek is het belangrijkste onderdeel van mijn werkkleding. Hij is lekker stevig en heeft veel zakken. Verder draag ik een T-shirt, een bodywarmer, schoenen met stalen neuzen en zo nodig handschoenen, oorbeschermers en een veiligheidsbril. Alleen als het echt koud is, heb ik een trui aan. Die van mijn vorig jaar overleden vader. Hij heeft me de liefde voor het vak bijgebracht. In mijn werkkleding voel ik me zelfverzekerd en onkwetsbaar. Het maakt me stoer en vrouwelijk tegelijkertijd.”

http://www.elektranova.nl

Geef een reactie

