LEKKER AAN ‘T WERK: BETER ZICHTBAAR OP DE WERKVLOER

5 Feb

Hoe word t u beter zichtbaar?

Brutalen hebben de halve wereld, óók op het werk. Onderzoek wijst uit dat mensen die zich laten zien en die zich inspannen om zichzelf geliefd te maken, meer erkenning krijgen. Dus: loop eens bij uw leidinggevende binnen of ga met hem of haar lunchen. Is daar geen tijd voor? Spreek dan af dat u af en toe een mail stuurt, waarin u verslag doet van uw resultaten.

Regelmatig complimenten maken helpt ook. Door iemand te complimenteren, beloont u hem als het ware voor wie hij is. Vooral aan het begin van een gesprek werkt een compliment goed – het zorgt voor een open sfeer.

Een bijeenkomst is bij uitstek een goede plek om uzelf te profileren. Ga bij een teamvergadering steeds op een andere plek te gaan zitten. Op die manier valt u eerder op. Wacht niet te lang als u iets wilt zeggen; voor u het weet maait een collega het gras voor uw voeten weg.

Een handige tip: praat in een laag tempo. Als u zelf denkt dat het veel te langzaam gaat, merkt u ineens dat iedereen echt luistert. Om te checken hoe u klinkt, kunt u uzelf eens op uw mobiele telefoon opnemen.

——————————————————————————————————————————————————————-

Uit de praktijk van werkcoach Door Mulder

Door Mulder werkt als werkcoach bij het UWV Werkbedrijf in de Randstad. Wekelijks vertelt ze over haar ervaringen en geeft ze advies.

Hoe kom ik als 45-plusser aan de slag?

“Veel mensen merken: hoe ouder ze worden, hoe lastiger het is om een baan te vinden. Daarom heeft het UWV WERKbedrijf allerlei speciale activiteiten om 45-plussers een extra zetje in de goede richting te geven. Zo kunt u een speciale competentietest doen om meer inzicht te krijgen in waar u goed in bent. Dat is vooral handig als u lang hetzelfde werk heeft gedaan, of al een tijd thuiszit. Met de uitkomst in de hand gaat u gerichter op zoek naar werk.

U kunt ook een sollicitatietraining volgen, of persoonlijke ondersteuning krijgen bij het starten van een eigen bedrijf. Daarnaast organiseert het WERKbedrijf speciale netwerkgroepen voor 45-plussers en 55-plussers. De groepen, die gemiddeld uit tien personen betaan, komen elke week op een vast tijdstip bij elkaar om onder leiding van een deskundige ervaringen uit te wisselen. Over hun aanpak bij het zoeken naar werk, over hun plannen en over hun sollicitaties. Tijdens een speciaal netwerkcafé kunnen ze hun nieuwe vaardigheden oefenen op werkgevers. Al deze activiteiten zijn gratis voor werkzoekenden met een WW-uitkering.

Vindt u niet direct een baan via het WERKbedrijf en bent u boven de 50? Probeer het dan ook eens bij één van de speciale uitzendbureaus voor senioren, zoals Oudstanding of 65plus. Zij hebben werkgevers in hun bestand, die deze groep graag een kans geeft.

——————————————————————————————————————————————————————-

8 op de schaal van werkgeluk

Naam: Marjolijn van Houwelingen

Leeftijd: 32

Beroep: verloskundige

Sinds: 2003

Uur per week: 2 x 24-uursdienst + 8 uur spreekuur

Privésituatie: samenwonend, dochter (2)

Wat doe je?

Als verloskundige begeleid in vrouwen tijdens hun zwangerschap en hun bevalling. Een 24-uursdienst start om zes uur ’s avonds. Daarin vindt bijna altijd een bevalling plaats, soms wel twee of drie. In de overgebleven tijd rijd ik kraamvisites en werk ik op de praktijk.

Wat voor opleiding heb je gedaan?

HBO Verloskunde.

Hoe ben je aan deze baan gekomen?

Na mijn afstuderen kwam ik in deze praktijk terecht als vervanger. Ik ben er nooit meer weggegaan.

Wat is het meest bijzondere wat je in dit werk hebt meegemaakt?

Mijn eerste solobevalling is me misschien wel het meest bijgebleven. Wat was ik opgelucht toen moeder en kind tevreden samen in bed lagen! Verder gebeuren er vaak onverwachte dingen. Laatst moest een collega ergens over de schutting klimmen en inbreken, omdat de bevalling al was begonnen en er niemand kon opendoen.

Wat aan dit werk maakt je blij?

Dat ik bij zo’n uniek moment in het leven van ouders betrokken ben. Sinds ik twee jaar geleden zelf van een dochter ben bevallen, kan ik nog beter invoelen wat aanstaande moeders doormaken.

——————————————————————————————————————————————————————-

Werken in de kinderopvang

Op zoek naar een baan in de kinderopvang? Op werkinkinderopvang.nl worden jaarlijks ruim 1400 nieuwe vacatures in de kinderopvang geplaatst. U vindt er niet alleen een overzicht van banen en stageplaatsen in heel Nederland, maar ook informatie over hoe u zich kunt laten omscholen. 

——————————————————————————————————————————————————————

Wereldbanenbeurs

Voor iedereen die van plan is om in het buitenland te gaan werken, is de Emigratiebeurs hét startpunt. Op het onderdeel Wereldbanen vindt u stands van uitzendbureaus en buitenlandse werkgevers en kunt u advies inwinnen over werken in het land van uw keuze. Expo Houten Exhibition Center, 12 februari van 10-18 en 13 februari van 10-17.

——————————————————————————————————————————————————————

Het uniform van…. Connie Ettema (44)

Beroep: hovenier

“Het belangrijkste van mijn werkkleding is de werkbroek met veel zakken. Daar zitten in ieder geval een snoeischaar,  een inklapbare snoeizaag, een meetlint, potlood en papier en mijn mobiele telefoon in. Bij de knieën is ruimte voor uitneembare knielappen. Op de kontzak heb ik mijn bedrijfslogo laten borduren. Goed zichtbaar als ik voorovergebogen sta! Als ik niet buiten aan het werk ben, loop ik graag in een rok, met hoge hakken eronder. In nette kleding voel ik me net zo gemakkelijk als in mijn werkkleding. Het zijn twee kanten die allebei bij mij horen. Je kunt immers prima stoer én vrouwelijk zijn.”

http://www.ettematuininrichting.nl

 

Geef een reactie

