LEKKER AAN ‘T WERK: WELKE BAAN PAST BIJ MIJ?

27 Feb

 

Hoe kom ik erachter welk werk echt bij me past?

Het antwoord van Karin van den Berg, coach en loopbaanbegeleider (www.kamille-coaching.nl):

“Als twintiger (en dertiger) ben je meestal druk met het op poten zetten van je leven. Een opleiding, een baan, een huis, een gezin: de keuzes daarover eisen alle aandacht op. Zodra de boel op de rails staat, worden andere zaken belangrijker. Of je baan je voldoening geeft bijvoorbeeld, en of je je talenten wel benut. Dan komt de vraag op: doe ik wel het werk dat echt bij me past?

Om die te beantwoorden, kan deze oefening helpen. Schrijf de tien dingen op, waar je ideale baan aan moet voldoen. Bijvoorbeeld: contact met mensen, afwisseling, niet te ver van huis of een goede kinderopvangregeling. Zet ze vervolgens op volgorde: de belangrijkste bovenaan. Laat je hart je leiden, niet je hoofd!

Vervolgens bekijk je wat je in je huidige baan zou kunnen veranderen om zo dicht mogelijk bij het ideaalplaatje te komen. Is het gat tussen de twee te groot? Dan is het wellicht tijd om eens rond te gaan kijken naar ander werk. Eventueel kun je ook de hulp van een loopbaancoach inroepen. Op http://www.noloc.nl vind je er een bij jou in de buurt.

—————————————————————————————————————————————————————-

Bezige bijtjes

Op 33-jarige leeftijd zijn vrouwen het aller-drukst. Dat blijkt uit onderzoek van e-mailprovider Hotmail. Een derde van de ondervraagde 33-jarigen zegt zo druk te zijn, dat ze per nacht maar vijf uur slapen. Gemiddeld houden 33-jarige vrouwen één uur per dag over om iets leuks te doen. Maar 20% zegt zo druk te zijn, dat ze daar nooit aan toekomt. 90% procent denkt drukker te zijn dan mannen van dezelfde leeftijd.

——————————————————————————————————————————————————————-

Goede deal!

Stijl en werk gaan prima samen. Neem nou deze modieuze laptoptas van nylon met lakleer van het merk Abbi New York. Behalve twee grote opberggedeelten heeft de Carrie Tote een praktisch vakje voor bijvoorbeeld portemonnee, mobieltje en make-up. In het buitenste vak passen tijdschriften. Handig, als je onderweg Margriet wil lezen.

Normaal kost de tas 139 euro, maar Margriet-lezeressen betaelen 99 euro. Ga naar http://www.lataza.nl en voer bij uw bestelling de couponcode MAR11 in om uw korting te verrekenen.

—————————————————————————————————————————————————————

42% van de moeders zou graag zien dat hun kinderen op woensdag ook ’s middags naar school gaan.

Bron: Groter Groeien

————————————————————————————————————————————————————-

Vrouw & Beroep

Naam: Jenny Kok

Beroep: gastvrouw/suppoost

Leeftijd: 55

Beroep: gastvrouw/suppoost in Museum de Fundatie in Zwolle

Aantal uur per week: 28

Woonplaats: Kampen

Privésituatie: getrouwd, drie zoons van 32, 29 en 25 en drie kleinkinderen (4, 3 en 4 maanden)

Bijzonderheid: dit is Jenny’s eerste betaalde baan

 

Ik wist zeker dat  ik dit werk wilde doen toen….

“ik 5,5 jaar geleden de advertentie voor deze baan in de krant zag. Ik werkte op dat moment als vrijwilliger in een ander museum en mijn kinderen waren net het huis uit.”

Op een gemiddelde werkdag….

“loop ik door de zalen, wijs ik mensen de weg, zit ik achter de kassa en koop ik spullen in voor de museumwinkel. Als suppoosten helpen we ook bij het inrichten van nieuwe tentoonstellingen.”

Een bijzondere gebeurtenis was…

“toen de AVRO opnames kwam maken voor het programma tussen Kunst & Kitsch.”

Bijkomstig extraatje van dit werk is….

“dat je de makers van de kunstwerken persoonlijk ontmoet en ze kunt bevragen over hun werk.”

Minder leuk is dat….

“het werk soms fysiek zwaar kan zijn.”

Ik raad anderen aan om gastvrouw/suppoost te worden omdat…

“als je van kunst houdt er geen leukere en mooiere plek is om te werken dan een museum!”

 

[Kader]

GASTVROUW/SUPPOOST: ZO ZIT HET

Opleiding: interne opleiding door het museum

Salaris: afhankelijk van leeftijd tussen de € 1500 en €  1800 netto per maand (36-urige werkweek)

Doorgroeimogelijkheden: geen

Geef een reactie

