HOE ZEG JE ‘NEE’ TEGEN EEN BAAS OF COLLEGA?

9 Mrt

Hoe zeg je ‘nee’ tegen een baas of collega?

Het antwoord van coach en loopbaanbegeleider Karin van den Berg (www.kamille-coaching.nl):

“Mensen die af en toe eens ‘nee’ durven zeggen, hebben aantoonbaar minder last van werkdruk en stress. Alle reden om het vaker te doen! Toch heeft bijna iedereen er moeite mee om een verzoek van een collega of baas af te wijzen. We zijn bang om hen teleur te stellen, of om niet aardig gevonden te worden. Maar is dat wel terecht?

‘Ja’ of ‘misschien’ zeggen als je diep van binnen weet dat je iets niet kunt of wilt doen lijkt aardig, maar is het niet. Je schept er verwachtingen mee die je niet kan waarmaken. Dat levert uiteindelijk vaak een groter schuldgevoel op dan een simpel ‘nee’. Daar doe je de ander geen plezier mee, en jezelf ook niet.

Bedenk een volgende keer als je een moeilijke vraag krijgt dat duidelijkheid méér wordt gewaardeerd dan een vage toezegging. Je wilt zelf toch ook graag weten waar je aan toe bent?

Een handig trucje voor automatische ja-zeggers: vraag even om bedenktijd. Dat geeft je de mogelijkheid om bij jezelf te rade te gaan wat je echt voelt en hoe je een eventueel ‘nee’ goed kunt verwoorden. Je zult zien dat de relatie met je collega’s er alleen maar beter op wordt.

——————————————————————————————————————————————————————-

VROUW & BEROEP

Naam: Karlien Aalberts

Leeftijd: 38

Beroep: internetredacteur bij Omroep MAX, onder andere van het programma Tijd voor MAX

Aantal uren per week: 30

Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Privésituatie: samenwonend

Bijzonderheid: heeft zichzelf wegwijs gemaakt in de techniek van internet

Op een gemiddelde werkdag….

“schrijf ik korte biografieën van de gasten, plaats ik achtergrondinformatie over de onderwerpen die in de uitzending worden behandeld en bewerk ik fragmenten. Dagelijks verstuur ik aan 10.000 abonnees een nieuwsbrief over het programma.”

Ik heb deze baan gevonden door….

“me intern te laten omscholen. Ik werkte als office manager bij Omroep MAX, toen ik de kans kreeg om een opleiding tot bureauredacteur te doen. Die heb ik met beide handen gegrepen.”

Het leukste aan dit werk vind ik….

“dat ik mijn eigen ‘winkeltje’ heb met de website van Tijd voor MAX. Ik werk heel zelfstandig, maar toch in een team.”

Minder leuk is dat…

“ik ook pagina 332 van Teletekst moet bijwerken. Teletekst werkt met een verouderd systeem, waardoor er regelmatig wat misgaat.”

Bijkomstig extraatje van dit werk is….

“dat ik te maken heb met een bijzonder inspirerende en gevarieerde doelgroep: 50-plussers.”

Ik raad anderen aan om internetredacteur te worden omdat…

“de combinatie van schrijven en techniek ontzettend uitdagend is!”

INTERNETREDACTEUR: ZO ZIT HET

Opleiding: School voor Journalistiek of HBO Communicatie.

Salaris: hangt af van de branche en het soort bedrijf. Karlien verdient voor een 30-urige werkweek
€ 1700 netto per maand.

Doorgroeimogelijkheden: chef internetredactie

——————————————————————————————————————————————————————

[Nieuwtje]

Er komen steeds tweeverdieners. In 2009 waren er al zo’n twee miljoen huishoudens (57%) waarin beide partners werken, en dat aantal neemt toe. In vier op de vijf gevallen heeft de man het hoogste salaris. Meestal omdat hij meer uren werkt, maar ook als beide partners voltijd werken verdient de man dikwijls meer. Van alle huishoudens hebben tweeverdieners meest te besteden: gemiddeld 50.000 euro per jaar. Voor heel Nederland ligt dat gemiddelde op 37.000 euro.

Bron: CBS

——————————————————————————————————————————————————————-

[Gadget]

Ook in het digitale tijdperk blijft een horloge handig, maar het is tegenwoordig toch vooral een modeaccessoire. En dan mag het best opvallen. Kies bijvoorbeeld voor een klassiek model van Swatch, die in deze uitvoering volledig goudkleurig is. Inclusief glinsterende wijzerplaat.

Swatch, € 43

——————————————————————————————————————————————————————–

[Cijfer]

75% van de Nederlanders vindt dat we langer kunnen doorwerken, omdat we met z’n allen steeds ouder worden en langer fit blijven.

Bron: Blijfbezig.nl

Geef een reactie

