STOPPEN MET ROKEN WAS NOG NOOIT ZO AANTREKKELIJK

18 Mei

Gepubliceerd in Plus Gezondheid, mei 2011

Iedereen kan kanker krijgen. Maar wie gezond leeft, verkleint dat risico flink. De grootste winst? Stoppen met roken. Dat verlaagt de kans met 30 procent. Stoppen is óók goed voor de portemonnee. Vooral nu veel hulpmethodes vergoed worden door de zorgverzekering.

Elk jaar probeert een kwart van de bijna vier miljoen Nederlandse rokers te stoppen. Gezondheid (90 procent) en geld (22 procent) zijn de belangrijkste redenen. Stoppen met roken betekent pure winst voor de gezondheid: als niemand meer zou roken, zou het aantal gevallen van kanker met maar liefst een derde dalen. Ook het aantal mensen met hart- en vaatziekten zou flink afnemen. Stoppers merken al na een paar dagen dat niet roken een positief effect heeft: het lichaam begint direct met een grote schoonmaak. Het ademen gaat makkelijker en de reuk en smaak herstellen zich.

Winst in euro’s

Een snelle rekensom laat zien dat ook de financiële winst snel oploopt. Iemand die vijftien sigaretten per dag rookt, heeft al na een week €28,35 uitgespaard. Na een maand is dat €125,55 en na een jaar zelfs €1.478,25. Dat zijn twee vliegtickets naar Indonesië. Of twintig paar goede schoenen. Of vijfentachtig mooie boeken.

En ook al interesseert geld ons niets: stoppen heeft toch zin, altijd, ook op latere leeftijd. Rokers die op hun 65ste ophouden, leven gemiddeld één tot drie jaar langer dan leeftijdgenoten die blijven roken. Hoe jonger je stopt, hoe groter de winst.

Hulp loont

Een derde van de stoppers schakelt hulp in. Niet zonder reden, want met de steun van bijvoorbeeld een coach of lotgenoten is de kans dat een stoppoging slaagt twee tot vier maal zo groot. Om nóg meer mensen te motiveren een stoppoging te wagen, heeft de regering besloten om vanaf dit jaar veel van die hulpmiddelen vanuit de basisverzekering te vergoeden. Vanaf nu hoeft doeltreffende hulp dus niets meer te kosten! De vergoeding geldt voor persoonlijke begeleiding (bijvoorbeeld telefonisch of in een groep), eventueel gecombineerd met nicotinevervangers of antirookmedicijnen. Zorgverzekeraars sluiten hiervoor contracten met organisaties of personen die bewezen hebben met hun hulpmethode goede resultaten te boeken.

Gratis nicotinevervangers en antirookmedicijnen

Veel stoppers vinden het een prettige ondersteuning: nicotinevervangers of medicijnen die de ontwenningsverschijnselen verminderen. En ze hebben nog zin ook. Uit onderzoek blijkt dat als begeleiding wordt gecombineerd met nicotinevervangers, de kans van slagen twee keer zo groot is. Bij drogist en apotheek zijn pleisters, kauwgom en zuigtabletten met nicotine te koop. Er zijn ook medicijnen die ingrijpen op de hersenen en op die manier de behoefte aan een sigaret onderdrukken en afkickverschijnselen tegengaan. Dat klinkt prettig, maar net als andere geneesmiddelen kunnen ze vervelende bijwerkingen geven, zoals misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid en slapeloosheid. Meest voorgeschreven zijn Champix en Zyban. Ze kunnen uitsluitend door een arts worden verstrekt en zijn vooral bedoeld voor zware rokers (meer dan 20 sigaretten per dag). Voor zowel nicotinevervangers als antirookmedicijnen geldt dat ze alleen lichamelijke afkickverschijnselen bestrijden. Ze doen niets aan de geestelijke verslaving. Ze zijn dus vooral een steuntje in de rug. Let op: zorgverzekeraars betalen alléén voor de middelen als die in combinatie met een begeleidingsprogramma worden gebruikt.

Begeleiding die wordt vergoed

Stoppen met roken is moeilijk, vooral als je het helemaal alleen moet doen. Een groepsaanpak biedt uitkomst. Het bekendst zijn de cursussen, gebaseerd op de methodes van Allen Carr of Jan Geurtz (De opluchting). STIVORO biedt ook een groepscursus, Pakje Kans. Die wordt door heel Nederland gegeven. Uit onderzoek blijkt dat de training een van de best scorende ondersteuningsmethoden is. Een jaar na de cursus is 20 tot 30 procent van de stoppers nog steeds rookvrij. Een andere service van STIVORO is persoonlijke begeleiding in de vorm van een advies op maat. Eerst vult je via internet een vragenformulier in. Vervolgens neemt een coach telefonisch contact op om te bespreken wat de beste aanpak is. Nadat je bent gestopt, belt de coach nog een paar keer om te horen hoe het gaat. In totaal spreek je de coach zeven keer, verdeeld over drie maanden.

Een trend van de laatste jaren zijn de speciale ‘rookstoppoli’s’ in ziekenhuizen. Oorspronkelijk waren die alleen bedoeld voor zieke rokers, maar steeds meer ziekenhuizen laten ook rokers toe die geen patiënt zijn. Er is wel een verwijzing van een huisarts of specialist voor nodig. Eerst kijkt een longarts of er gezondheidsproblemen zijn en of het zinvol is antirookmedicijnen voor te schrijven. Dan volgen meerdere gesprekken met een psycholoog. Samen met hem wordt de stopdatum bepaald. Daarna wordt de stopper nog een jaar lang intensief begeleid. Mét succes: na één jaar houdt 40 procent het niet-roken nog steeds vol. Verder bieden ook huisartsen en gedragstherapeuten hulp bij het stoppen.

Worden al die methodes vergoed? Ja, maar de ene zorgverzekeraar vergoedt de ene behandelaar, de andere verzekeraar weer een andere. Kortom, een zorgverzekeraar besluit zelf met welke coaches of organisaties hij een contract sluit voor zijn verzekerden. Op http://www.stopautomaat.nl staat een compleet overzicht per verzekeraar.

De goedkoopste manier om te stoppen is en blijft natuurlijk de ‘cold turkey-methode’. Niks geen hulpmiddelen, maar gewoon: doen. Ongelofelijk dapper! Maar van de mensen die zonder enige vorm van steun stopt, houdt slechts 3 procent het na een jaar nog vol. Het loont dus echt de moeite om hulp in te schakelen.

Niet (helemaal) vergoed

Zonder begeleiding de sigaret wegleggen is voor veel stoppers iets makkelijker met ‘zelfhulpboeken’ en contact met lotgenoten. Het boek Nederland stopt! Met roken van de longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter biedt een schat aan informatie, inclusief een praktisch ‘stoppenstappenplan’. En op het internetforum http://www.ikstop.nl. wisselen ruim 3.000 stoppers dagelijks ervaringen uit en steken ze elkaar een hart onder de riem.

Zo goed als of helemaal gratis zijn de zogenoemde ‘apps’, programmaatjes voor een smartphone of tabletcomputer (zoals de iPad) die u helpen bij uw stoppoging. Quitter (gratis) meldt elke dag hoeveel geld je tot dan toe hebt bespaard door niet te roken. My health coach (€2,39), gebaseerd op de Allen Carr-methode, is vooral bedoeld om je bewust te maken van de onzin van verslaving. My stop buddy (€2,99) tot slot is een interactief programma dat de eerste drie weken na het stoppen steun biedt in de vorm van informatie en tips voor moeilijke momenten. Alle apps zijn te downloaden in de iTunes winkel van Apple.

Tenzij ze onderdeel uitmaken van een cursus, worden boeken en computerprogramma’s niet vergoed. Ook alternatieve methoden om te stoppen, zoals acupunctuur, lasertherapie en hypnose, zitten niet in het basispakket. Daarvan is niet bewezen dat ze werken, maar sommige ex-rokers zeggen er veel baat bij te hebben gehad. Soms kun je er wel een tegemoetkoming voor krijgen uit een aanvullende verzekering.

Meer weten? Kijk op http://www.stivoro.nl of http://www.kwfkankerbestrijding.nl.

[Kader]

TEL UIT DIE WINST!

Gestopt? Het lichaam gaat direct aan de slag om de schade te herstellen.

  • Na 1 dag is de koolmonoxide in het bloed weer normaal, waardoor er meer zuurstof kan worden opgenomen.
  • Na 2 dagen is alle nicotine uit het lichaam verdwenen.
  • Na 3 dagen gaat het ademen makkelijker en krijg je meer energie.
  • Na 1 maand nemen het smaak- en reukvermogen toe.
  • Na 6 weken is de huid weer goed doorbloed (weg grauwe teint!)
  • Na 2 maanden verbetert de bloedsomloop.
  • Na 3-9 maanden gaat de conditie sterk vooruit. Je hoest minder en bent minder vaak verkouden.
  • Na 1 jaar is de kans dat je vroegtijdig sterft door het roken met 40 procent gedaald en is het risico op hart- en vaatziekten is gehalveerd.
  • Na 5-10 jaar: is het risico op longkanker gehalveerd.

Andere voordelen: je hebt geen vergeelde tanden en vingers meer; het risico op tandvleesontstekingen neemt af; het haar wordt voller en glanzender. En bij mannen verkleint stoppen met roken de kans op impotentie.

[Kader]

NOG MEER WINST

Iedereen kan kanker krijgen. Maar wie gezond leeft, verkleint dat risico flink. Als iedereen zich aan deze zes leefregels houdt, wordt jaarlijks zo’n 35 tot 50 procent van alle nieuwe kankergevallen voorkomen.

  1. Rook niet. Dat het verlaagt het kankerrisico met 30 procent.
  2. Zon verstandig. Laat de huid voorzichtig aan de zomerzon wennen en gebruik altijd een antizonnebrandproduct.
  3. Beweeg voldoende. Dat heeft een beschermend effect op borstkanker en dikke darmkanker.
  4. Eet gezond. Niet te vet, gevarieerd en met twee ons groenten en twee stuks fruit per dag.
  5. Houd het gewicht onder controle. Als niemand overgewicht had, zou daarmee 9 procent van alle kankergevallen worden voorkomen.
  6. Wees matig met alcohol. Mannen maximaal twee glazen, vrouwen maximaal een glas per dag. Drink bij voorkeur niet dagelijks.

Meer weten? Kijk op http://www.preventie.kwfkankerbestrijding.nl/risicofactoren-van-kanker of bel de KWF Kankerinfolijn: 0800-0226622

[Testimonial]

FRANCIEN VAN WESTERING (59)

Rookjaren: 30

Sigaretten per dag: 30

Gestopt op: 29 juni 2009

Methode: boeken en internetforum

Grootste winst: fitter, minder bang om ziek te worden

“Ik was het prototype van een zware verslaafde. Zonder sigaretten raakte ik in paniek. Stoppen was ondenkbaar. Tot ik in 2009 een agressieve vorm van huidkanker kreeg. Ik besefte: ik wil absoluut nog niet dood. Met elke sigaret voelde ik me schuldiger.

Eerst ben ik langzaam geminderd, tot tien sigaretten per dag. Op de verjaardag van mijn dochter dacht ik: wat als ik de volgende eens uitstel? Sindsdien heb ik niet meer gerookt. Mijn kind noemde het ’t mooiste verjaardagscadeau dat ik haar ooit had gegeven.

Het eerste half jaar heb ik vreselijk afgezien. Ik voelde me lamlendig en barstte steeds in tranen uit. Twee boeken hebben me er doorheen gesleept: Nederland stopt! Met roken en Mijn laatste sigaret. Verder bracht ik dagelijks uren door op het forum van http://www.ikstop.nl. Door al die ervaringsverhalen voelde ik me enorm gesteund.

Gelukkig was heeft alle ellende me veel goeds gebracht. Ik ben niet meer afhankelijk van sigaretten. Ik ruik en proef beter, ben fitter en heb een gezondere huid. Bovenal vergiftig ik mezelf niet langer. Het maakt me minder bang om ziek te worden. Leuk extraatje: in twee jaar heb ik al meer dan 6.000 euro uitgespaard.

Tegen alle adviezen in heb ik ter geruststelling nog maandenlang een slof sigaretten in huis gehad. En ik heb mezelf nooit verboden om te roken, want dan was het zeker niet gelukt. In plaats daarvan heb ik de volgende sigaret alsmaar uitgesteld. Nu, bijna twee jaar later, is de behoefte daaraan helemaal verdwenen. Het maakt me machtig en vrij. Dat gevoel geef ik nooit meer op.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: