RADIOLOGEN IN HET ANTONI VAN LEEUWENHOEK

9 Mrt

002003

Gepubliceerd in Antoni, voorjaar 2013.

In januari 2012 nam radioloog Robert Kröger (70) na 37 jaar dienst afscheid van het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis

Eerste werkdag in het AvL

“1 januari 1975. Ik was gevraagd om in het AvL te komen werken; het was geen bewuste keus. Maar toen ik eenmaal binnen was, wilde ik nooit meer weg. Er heerst een enorme saamhorigheid. Alle patiënten en behandelaars hebben hetzelfde doel: kanker genezen. Dat schept een onverbrekelijke band. Van die eerste dag kan ik me eerlijk gezegd weinig meer van herinneren. Ik zal vast onderzoeken hebben gedaan en verslagen hebben gemaakt, want daartoe beperkte het werkterrein zich toen.”

Radiologie

“Het was zeker niet mijn jongensdroom om radioloog te worden, eerder chirurg. Maar tijdens mijn studie raakte ik gebiologeerd door beeldvorming. Hoe intrigerend dat je door een menselijk lichaam heen kunt kijken! Wat ik toen niet kon vermoeden, was dat we aan de vooravond stonden van een heuse revolutie in de radiologie. In 1979 waren we voor het eerst in staat om een CT-scan maken, een jaar later een echografie. In 1992 kwam daar nog de MRI bij. Met al die nieuwe technieken werden de diagnoses veel nauwkeuriger en minder invasief. Bovendien konden we als radiologen daarmee ook patiënten gaan behandelen. Beeldgeleide interventies, waarbij je je instrumenten via een klein sneetje inbrengt en op een scherm ziet wat je doet. Stents plaatsen bijvoorbeeld, abscessen draineren of van binnenuit een bloeding stelpen. Verder konden we beeldgeleide biopsies en puncties uitvoeren. Allemaal zonder dat er een chirurg aan te pas kwam. De radiologie kreeg zo een prominentere plek in de kankerzorg.”

Patiënten

“In de eerste jaren zag ik die nauwelijks. Van een patiënt die door de CT ging, kreeg ik alleen de scans onder ogen; ik ontmoette hem nooit persoonlijk. Dat veranderde toen ik in de jaren ’80 ook ging behandelen. Daarmee veranderde de aard van het werk. Als jonge arts riep ik nog wel eens gekscherend: ‘Hoe interessanter onze dag, hoe slechter voor de patiënt’. Maar naarmate ik meer ziekteverhalen hoorde, kwam het leed steeds nadrukkelijker op de voorgrond te staan. Ik heb zoveel respect voor kankerpatiënten gekregen. De geestkracht die zij tentoonspreiden heeft me tot op mijn laatste werkdag geïnspireerd.”

Collega’s

“Bij de opening van het NKI-AVL in 1973 werkte er welgeteld één FTE radioloog in het ziekenhuis. Ik was de tweede die op de afdeling aan de slag ging. Met de komst van moderne technieken nam de behoefte aan radiologen echter snel toe. Bij mijn afscheid in 2012 waren er dertien collega-radiologen die me uitzwaaiden.”

Voorbeeld

“Had ik niet. Tussen 1980 en 1993 was ik de enige radioloog in het AVL-NKI die interventies bij patiënten uitvoerde. Vaak ging het om heel nieuwe ingrepen waarover ik had gelezen of die ik op een congres had gezien. Het was dus echt pionieren. Vrijwel al die technieken worden trouwens nog steeds in het ziekenhuis gebruikt. Wellicht dat ik op die manier wel een voorbeeld voor anderen heb kunnen zijn.”

Boodschap voor Mark Meier

“Vergeet nooit de mens achter het plaatje.”

 

Op de dag dat Robert Kröger uit het NKI-AVL vertrok, kwam interventieradioloog Mark Meier (39) er in dienst.

Eerste werkdag in het AvL

“1 januari 2012. Hiervoor werkte ik in het AMC Amsterdam. In vergelijking met de kilometerlange gangen daar is het AvL erg overzichtelijk. Desondanks moest ik even mijn weg zoeken. Het is net alsof je in de keuken bij iemand anders gaat koken: je gebruikt vrijwel dezelfde spullen, je moet alleen ontdekken waar alles ligt.

Ik wilde heel graag in het AvL aan de slag. Kankerpatiënten zijn meestal vechters, enorm gemotiveerd om beter te worden. Voor een arts is dat heel stimulerend; je doet het echt samen. Bovendien worden in het AvL radiologische behandelingen gedaan die bijna nergens ander in Nederland gebeuren. Dat maakt het werk spannend en uitdagend.”

Radiologie

“De radiologie is van oorsprong een ondersteunend en beschouwend vak. Die cultuur past bij mij – ik ben niet zo’n streber die zich ten koste van alles wil profileren. Tegelijkertijd is het vakgebied inhoudelijk enorm in ontwikkeling; we voeren steeds meer behandelingen uit. Radiofrequency ablation – kortweg RFA – is zo’n techniek waar we in het AvL mee werken. Met behulp van een echo of CT –scan plaatst de radioloog een naald in de tumor waar een hoogfrequente stroom doorheen loopt. Hierdoor worden de kankercellen verhit tot ongeveer 80 graden, waardoor ze afsterven. Een andere techniek maakt het mogelijk om van binnenuit de bloedtoevoer naar een tumor af te sluiten (emboliseren) , of om plaatselijk een hoge dosis chemotherapeuticum of radioactief materiaal in een tumor in te spuiten. Voor al dit soort interventies is geen grote operatie nodig; een sneetje in de lies volstaat. Ze zijn dus veel minder belastend zijn voor de patiënt dan een traditionele chirurgische ingreep.”

Patiënten

“Alle patiënten die bij het AvL komen hebben kanker. Daarmee is het taboe dat in andere ziekenhuizen soms nog over de ziekte heerst meteen beslecht; er valt als het ware een muur weg tussen de patiënt en de arts. Het maakt het contact makkelijker, maar ook intensiever. De eerste maanden vond ik het weleens moeilijk de verhalen ’s avonds van me af te zetten. Zoveel mensen met kanker, vaak jonger dan ik; dat gaat je niet in je koude kleren zitten.”

Collega’s

“Na zeven jaar in het AMC Amsterdam wilden sommige professoren nog altijd niet met me overleggen. Dat kwam door de sterke hiërarchie die in academische ziekenhuizen heerst. Zoiets zal je in het AvL niet gebeuren. De lijnen zijn hier kort, de contacten informeel. Alles draait om het resultaat, positie is minder belangrijk. Ik zou willen dat het overal zo was.”

Voorbeeld

“Ik kijk niet snel tegen iemand op. Maar ik kan wel een beetje jaloers worden als een collega  ergens heel goed in is. Dat stimuleert me dan om er zelf nog beter in te worden.”

Boodschap voor Robert Kröger

“Geniet van je pensioen! We hebben nooit samengewerkt, maar volgens de verhalen van mijn collega’s heeft Robert dat meer dan verdiend.”

Geef een reactie

