SOLLICITEREN ANNO 2015

13 Jul

2015-06-03 Solliciteren anno 2015

Gepubliceerd in de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden op 3 juni 2015.

Naar schatting 70 procent van de vacatures wordt tegenwoordig vervuld, nog voordat ze ooit officieel zijn uitgezet. Een baan vinden komt anno 2015 dus vooral aan op een goede contacten. Een interessant LinkedIn-profiel helpt ook.

 

VIA VIA

Frustrerend maar waar: het merendeel van de vacatures – naar schatting tot wel 70 procent – komt nooit online of in de krant. ‘Verborgen vacatures’ noemen ze die. Werkgevers vervullen ze via hun eigen netwerk, of ze vragen hun werknemers om bekenden aan te bevelen. Niet alleen is dit ‘via via-recruitment’ een goedkope manier van werven, ook vinden werkgevers de kandidaten die ze op deze manier binnenhalen vaak gemotiveerder en beter dan anderen, en blijven ze gemiddeld langer in dienst. FrieslandCampina bijvoorbeeld vervult op deze manier 15 tot 20 procent van zijn vacatures.

Het is kortom essentieel om de wereld te laten weten dat je beschikbaar bent. Maak een lijstje van zoveel mogelijk mensen die je kent. Vrienden en familie, maar ook oud-collega’s, buren, studiegenoten, mensen van de sportclub, etc. Vraag hen (persoonlijk, via een e-mail of sociale media) om met je mee te denken en mee te kijken. Zorg er voor dat zij duidelijk weten wat voor werk je wilt. Dus niet ‘ik zoek administratief werk’, maar: ‘ik zoek fulltime werk als managementassistente in de regio Drachten’, of: ‘ik wil maximaal drie dagen per week aan de slag in de thuiszorg in Assen’. Hoe concreter je bent, hoe makkelijker ze je onthouden als ze wat horen of zien wat bij jou past.

GEVONDEN OP LINKEDIN

Een andere route die steeds meer bedrijven bewandelen, is het werven van personeel via de zakelijke netwerksite LinkedIn. Ze plaatsen er vacatures op en gaan er ook zelf actief op zoek naar mensen die bij hun bedrijf passen. Maar dan moet je als werkzoekende natuurlijk wel te vinden zijn. Deze tips helpen daarbij:

  • Met een compleet profiel kom je sneller in het vizier van potentiële werkgevers. Zo blijkt uit onderzoek van LinkedIn onder meer dat profielen met een foto veertien keer vaker worden bekeken. Mensen die een opleiding aan hun profiel toevoegen, krijgen gemiddeld tien keer meer profielbezoeken. Ook wordt er vijftien keer vaker contact met hen opgenomen. Zorg dus dat je profiel zo volledig mogelijk is.
  • Bedrijven en recruiters gebruiken zoekwoorden om interessante mensen op te sporen. Vandaar dat je in de titel van je profiel, in plaats van een functie, beter steekwoorden kunt noemen. Dus niet ‘verkoopmedewerker’, maar ‘verkoop, retail, winkel, sales’. Laat die zoekwoorden op zoveel mogelijk plekken in je profiel terugkomen, bijvoorbeeld ook bij de samenvatting, opleiding en vaardigheden. Dat vergroot je vindbaarheid.
  • Maak het werkgevers gemakkelijk en vermeld je e-mailadres en je telefoonnummer in je profiel.
  • Vraag oud-collega’s om aanbevelingen. Die geven een goed beeld van wie je bent en zorgen ervoor dat je hoger in de zoekresultaten komt.
  • LinkedIn-bedrijvenpagina’s bieden je de mogelijkheid bedrijven te volgen waarin je geïnteresseerd bent en waarvoor je graag zou werken. Je krijgt dan updates over nieuwe werknemers, promoties, veranderingen binnen het bedrijf en vacatures.
  • Je kunt je ook aansluiten bij verschillende LinkedIn-groepen, georganiseerd per regio, branche of interesse. Zo blijf je goed op de hoogte en ben je er als een van de eersten bij als er een vacature vrijkomt.

Let op: een CV hoef je pas aan te passen op het moment dat je hem nodig hebt. Voor een LinkedIn-profiel gaat dit niet op; dat dient altijd up-to-date te zijn.

FACEBOOK EN TWITTER

Facebook is meestal niet het eerste medium waar je aan denkt als je op zoek bent naar werk. Toch hebben veel bedrijven een Facebook-pagina. Wanneer je de pagina van bedrijven die je interessant vindt volgt, is de kans groot dat je hun vacatures daarop tegenkomt. Hetzelfde geldt voor het volgen van bedrijven op Twitter.

Op Twitter wordt veel gebruikgemaakt van hashtags (#). Deze helpen je bij het zoeken naar bepaalde onderwerpen, bedrijven of personen. Als je op Twitter bijvoorbeeld zoekt naar #vacature, krijg je alle getwitterde vacatures te zien. Je kunt de zoekopdracht verkleinen door bijvoorbeeld een regio of woonplaats toe te voegen, zoals #vacaturegroningen. Je kunt ook zelf met hashtags tweeten, bijvoorbeeld: #managementassistent zoekt #baan in #Leeuwarden.

SOLLICITATIESELFIE

Je ziet het op sociale media, op nieuwssites, op blogs, nou ja, overal op internet eigenlijk: filmpjes trekken de aandacht. Ze worden vaker aangeklikt en beter bekeken dan welk stuk tekst ook. Steeds meer sollicitanten spelen daar handig op in door een filmpje van zichzelf te maken. Dus geen ellenlange sollicitatiebrieven of gortdroge CV’s meer, maar gewoon in een of twee minuten een  sollicitatieselfie filmen en klaar ben je!

Natuurlijk ook weer niet zo simpel. Een goed filmpje maken is namelijk een vak apart. Een paar tips:

  • Zorg ervoor dat je snel met de deur in huis valt: waarom wil jij zo graag voor dit bedrijf werken, en wat maakt jou zo’n geschikte kandidaat?
  • Het is belangrijk dat een sollicitatiefilmpje iets toont wat je niet kunt laten zien in je brief of cv. Het gaat dan vooral om uitstraling en motivatie.
  • Kijk recht in de camera, dat maakt de video persoonlijker.
  • Gebruik een statief voor stabiel beeld. Een schokkerig filmpje komt amateuristisch over.
  • Tot slot: maak het filmpje vooral niet te lang. Een minuut is al best veel.

Mocht je het lastig vinden om zelf met een camera of telefoon aan de slag te gaan, dan kun je ook bij een bedrijf aankloppen dat een professioneel sollicitatiefilmpje voor je maakt. Zie bijvoorbeeld: ziemevideo.nl.

DO’S EN DON’TS

  • DOEN: Ook zonder een concrete vacature kun je jezelf voorstellen aan een organisatie. Vraag of je eens oriënterend mag komen praten. Of bied aan om eens een dagje (onbetaald) stage te komen lopen. In de horeca bijvoorbeeld is het heel gebruikelijk dat een potentiële serveerder of kok aanklopt en een avond meewerkt. Waarom dan niet in andere branches?
  • NIET DOEN: Als een bedrijf zijn vacature bij een bemiddelingsbureau heeft neergelegd, bel dan niet met de werkgever. Die heeft er tenslotte niet voor niets voor gekozen de zoektocht uit te besteden. Zo’n actie roept dus vooral irritatie op, zowel bij de werkgever en als bij het bureau.
  • DOEN: Als je al een tijd niet meer naar een baan op zoek bent geweest, vraag dan iemand die hier wel recente ervaring mee heeft om hulp. Hij of zij kan je vertellen over hoe het er nu aan toegaat, en je bijvoorbeeld helpen om een LinkedIn-profiel op te stellen. Oefen ook samen het sollicitatiegesprek, inclusief lastige vragen. Het is daarbij wel belangrijk dat de ‘werkgever’ oprechte feedback durft te geven. Je kunt het gesprek ook met een camera of telefoon opnemen,zodat je niet alleen de inhoud kunt analyseren, maar ook je lichaamstaal.
  • NIET DOEN: Reageer niet op meerdere functies tegelijk bij dezelfde werkgever. Het kan best eens gebeuren dat er twee functies zijn die je interessant vindt. Maar als je aangeeft dat je in beide geïnteresseerd bent, kan een werkgever denken dat jij zelf niet zo goed weet wat je kunt en wat je wilt, of dat je niet gemotiveerd bent. Terwijl hij juist iemand wil die bewust voor een functie kiest.

VAN SOLLICITATIEBRIEF NAAR MOTIVATIEBRIEF

  • Houd het kort. In de grote stapels brieven die werkgevers tegenwoordig krijgen, val je daarmee al snel (op een positieve) manier op.
  • Vergeet de standaard formats voor brieven, geef er je eigen draai aan.
  • Vermijd clichés als ‘ik zoek een nieuwe uitdaging’ of ‘ik denk dat ik veel voor uw bedrijf kan betekenen’.
  • Schrijf alsof je aan een goede vriend of vriendin uitlegt waarom deze baan geknipt is voor jou.
  • Gebruik wat je ervaring betreft zo veel mogelijk concrete voorbeelden.
  • Pas je CV voor iedere nieuwe sollicitatie opnieuw aan met informatie die relevantie is voor die ene functie.
  • Begin je CV met de meest recente werkervaring en opleiding, niet met de eerst genoten.
  • Plaats een foto op je CV, dat trekt de aandacht en maakt dat een werkgever zich direct verbonden voelt.
  • Tot slot: verstuur je brief en CV als pdf. Daarmee voorkom je dat de opmaak verandert in de software of de printer van de werkgever. Met het (gratis te installeren) programma CutePDF Writer kun je gemakkelijk een Word-document als PDF opslaan.

WAAR OF NIET WAAR?

Vier op de tien Nederlanders hebben weleens gebluft tijdens een sollicitatie. Mannen zijn betere bluffers dan vrouwen, mensen uit het westen overdrijven het vaakst. Dat blijkt uit onderzoek van LinkedIn. Over kennis (19 procent), het laatst verdiende salaris (16 procent) en werkervaring (11 procent) wordt het meest opgeschept. Dat gebeurt vooral bij sollicitatiegesprekken (73 procent) en in de onderhandelingsfase (31 procent). Op papier durven mensen minder te overdrijven. Twee op de tien scheppen op in hun brief, 13 procent overdrijft in het curriculum vitae. Op sociale media is het niet gebruikelijk om je beter voor te doen dan je bent. ‘Slechts’ 4 procent van de bluffers overdrijft ook op LinkedIn.

DIT ZOEKEN WERKGEVERS

Samenwerken, klantgerichtheid en overtuigingskracht: dat zijn de drie belangrijkste vaardigheden waar werkgevers anno 2015 om vragen. Dit blijkt uit onderzoek van HR-specialist GITP gebaseerd op een analyse van zo’n 15.000 assessments die het bedrijf recent heeft uitgevoerd. Het gaat dan wel vooral om functies voor hoger opgeleiden.

LEZEN

  • Hettie Graafland, Beter in solliciteren (BIM Media, 2015).
  • Akkie Muller, Samen solliciteren: sneller, beter, leuker (Eburon, 2014).
  • Aaltje Vincent, Solliciteren via LinkedIn: zo zet je online netwerken in om werk en opdrachten te vinden (Spectrum, 2014).
  • Aaltje Vincent, Jobmarketing 2.0 – Werk vinden: zo pak je het aan (Spectrum, 2015).

WEBSITES

  • nl/carriere/cv-en-sollicitatie
  • nl
  • nl/orienteren-en-solliciteren.html

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: