DANKZIJ DE KRANT EEN BAAN

15 Mrt

2015-10-13 LC Disney

Dit artikel is gepubliceerd in de Leeuwarder Courant op 13 oktober 2015.

Op 3 juni 2015 verscheen in de Leeuwarder Courant een artikel over werken bij Disneyland Parijs. Dat is iets voor mij, dacht Wendy Zuidema (26). Ze klom in de pen en… werd aangenomen.

Het klinkt een beetje vreemd, solliciteren bij een amusementspark waar je nog nooit bent geweest. Toch was dat precies wat Wendy Zuidema uit het Groningse Uithuizen vier maanden geleden deed. Ze legde op dat moment de laatste hand aan haar afstudeerscriptie en was voorzichtig begonnen met het zoeken naar een baan. “Tot dan toe had ik alleen nog bij een restaurant gesolliciteerd”, vertelt ze. “Maar toen mijn moeder het artikel over ‘Mickey Mouse als baas’ onder mijn neus schoof, wist ik meteen: Disneyland Parijs past veel beter bij me. Al jaren geleden heb ik besloten dat ik graag over de grens wil werken. In het buitenland voel ik me vrijer, dan ben ik op mijn best. En in Frankrijk heb ik me altijd thuis gevoeld.”

Niet voor niets had ze vijf zomers lang vakantiebaantjes op campings in ‘la douce France’. Haar redelijke niveau Frans haalde ze zo flink op. Genoeg in ieder geval om bij Disneyland Parijs aan de slag te gaan. Dat, in combinatie met haar HBO opleiding Facility Management, maakte haar tot de ideale kandidaat.

Dat vond ook Nicole Korssen, verantwoordelijk voor de werving van personeel in Nederland. Na een aantal telefonische gesprekken en taaltesten Engels en Frans, nodigde die Wendy in augustus uit voor een persoonlijk gesprek.

“Eigenlijk kwam ik voor een functie bij het call center”, aldus Wendy. “Maar eenmaal in Parijs bleek dat er ook een vacature voor een enquêteur beschikbaar was. Dat is iemand die bezoekers in het park en de hotels vragen stelt over bijvoorbeeld een show, een artikel uit de winkels of een restaurant. Van de hele dag stilzitten word ik niet echt gelukkig, dus bij nader inzien leek me dat een veel leukere baan.”

Na haar sollicitatiegesprek bezocht ze eindelijk ook voor het eerst het park zelf. “Het was nog veel magischer dan ik dacht! Ik ben dan wel 26, maar toch voelde het net alsof ik door een sprookje liep. Daarna wilde ik er helemaal graag deel van uitmaken.”

Toen ze op 2 september hoorde dat ze was aangenomen, sprong ze dan ook een gat in de lucht. Ondanks het feit dat de baan van enquêteur ogenschijnlijk flink onder haar niveau is. “Het allerleukste vind ik om direct met mensen te kunnen werken. Dat ga ik nu doen. Bovendien ben ik iemand die zich graag eerst wil bewijzen. Mijn contract is voor elf maanden. Als het goed gaat, kan ik daarna altijd nog doorgroeien naar een andere functie. Mijn droom is dat ik over een paar jaar als leidinggevende werk bij de receptie van een van de hotels in Disneyland.”

Voor het zover is, stort ze zich eerst op deze baan. En hoewel haar ouders en haar vrienden het best moeilijk vinden dat Wendy voor langere tijd uit Nederland is vertrokken, heeft haar baan in Parijs ook voor hen zo zijn voordelen. “Er liggen al volop plannen om me te komen opzoeken!”

[Kader]

Nicole Korssen van Disneyland Parijs:

“Naar aanleiding van het artikel van afgelopen juni heb ik vijf sollicitaties gekregen. Wendy sprong er direct uit omdat ze goed Frans spreekt en een relevante opleiding heeft gedaan. Toen ze in augustus bij ons op gesprek kwam, heb ik haar meegenomen naar het park om te zien hoe ze op de grote mensenmassa zou reageren. Niet iedereen vindt het namelijk gemakkelijk om daar zomaar op af te stappen, en dat is als enquêteur wel nodig. Gelukkig bleek dat geen probleem.

Van de drie kandidaten die we voor de functie hadden, dacht de manager van het enquêteteam dat Wendy vanwege haar ervaring en talenkennis het beste zou passen. 29 september is ze formeel bij ons begonnen. En als haar contract volgend jaar afloopt, is er vast wel weer een andere plek voor haar bij Disneyland Parijs.”

Nicole Korssen is altijd op zoek naar meer geschikt personeel. Spreek je goed Frans en heb je interesse in een baan? Stuur dan een sollicitatiebrief naar: nicole.korssen@disney.com.

Geef een reactie

