EXTRA VITAMINES SLIKKEN OF NIET?

18 Jun

Gepubliceerd in Margriet 22, 27 mei 2016. 

Lisanne (53): “Je hoort steeds vaker dat je alle benodigde vitamines prima uit je voeding kunt halen. Heeft het dan helemaal geen zin om voedingssupplementen te slikken?” 

Voedingsdeskundige Suzan Tuinier is coördinator en woordvoerder van het Vitamine Informatie Bureau, een onafhankelijk voorlichtingsbureau voor vitamines en mineralen.

“Vandaag de dag kijkt niemand meer op van rijen verschillende vitamines bij de drogist. Maar honderd jaar geleden wist niemand zelfs nog van het bestaan ervan. Vitamines zijn namelijk pas in 1906 ‘ontdekt’ door de Poolse biochemicus Casimir Funk. Hij bedacht ook de naam: een samenvoeging van de Latijnse woorden vita (leven) en amine (stikstof).

Vitamines zijn onmisbaar voor je lichaam. Ze laten je organen en weefsels optimaal hun werk doen, en helpen je zo om gezond te blijven. In totaal zijn er dertien verschillende: A, B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12, C, D, E, K. Je lichaam kan de meeste vitamines niet zelf aanmaken; je moet ze uit je voeding halen. Uitzonderingen zijn vitamine D, dat onder invloed van zonlicht in de huid wordt gemaakt en vitamine K, dat door bacteriën in de darmen wordt geproduceerd.

Als je gezond en gevarieerd eet – volgens de schijf van vijf – kun je er gerust op zijn dat je voldoende van alle vitamines binnenkrijgt. Voor de zekerheid een vitaminesupplement nemen heeft in dat geval geen zin. Het is namelijk niet zo dat je bijvoorbeeld altijd maar méér weerstand kunt opbouwen. Sterker nog, voor sommige vitamines geldt dat overdaad schaadt, met name voor A, B6 en E.

Sommige mensen lopen risico op een vitaminetekort, zelfs als ze gezond eten. Voor hen is het wel verstandig om extra vitamines te nemen. Neem vrouwen boven de 50; die hebben vaak te weinig vitamine D. Vandaar dat de Gezondheidsraad hen adviseert om 10 mcg per dag extra te slikken. Voor vrouwen én mannen boven de 70 is het advies 20 mcg vitamine D. Veganisten – mensen die geen dierlijke producten eten – doen er goed aan om extra vitamine B12 te nemen.

Eet je echt te weinig groente en fruit – en dat geldt helaas voor veel mensen – dan kan het gebruik van een multivitamine zinvol zijn. Maar het is een illusie te denken dat je daarmee alle stoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Supplementen kunnen voedingsmiddelen namelijk nooit helemaal vervangen. Groenten en fruit bevatten naast vitamines immers ook allerlei andere essentiële stoffen, zoals vezels. Kortom: gezond en gevarieerd eten is en blijft het allerbeste.

Gebruik je aanvullende vitamines, zorg er dan in ieder geval voor dat je een supplement kiest dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschrijdt. Je kunt dat checken op het verpakkingslabel: daar staat dan ‘100% ADH’. Iets anders is dat je bij langdurig medicijngebruik altijd met je arts moet overleggen over het gebruik van supplementen. Dat geldt bijvoorbeeld ook als je chemotherapie krijgt. Sommige vitamines kunnen de werking van bepaalde medicatie namelijk verstoren.”

Meer weten? Kijk op www.vitamine-info.nl

Wekelijks geven (medisch) specialisten in Margriet antwoord op gezondheidsvragen van lezeressen. Heb je ook een vraag die je wilt voorleggen aan de (medisch) specialisten? Stuur hem naar rurbrieken@margriet.nl o.v.v. ‘vraag aan’.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: