NET EEN ECHTE ITALIAANSE

24 Jul

Gepubliceerd in Margriet 31, 22 juli 2016.

Journaliste Marte van Santen (40) had acht jaar een relatie met een Siciliaan en woonde een tijdje in Rome. Hoewel de liefde inmiddels over is, blijft ze in haar hart altijd een beetje een Italiaanse.

De dag dat ik mijn Amsterdamse appartement voor een tochtige kamer bij een Italiaanse hospita verruilde, staat in mijn geheugen gegrift. 31 december was het, en het regende pijpenstelen. Terwijl ik ’s avonds laat op een koud en nat Piazza Navona onder een paraplu bibberend de laatste minuut van het jaar aftelde, sloegen de twijfels toe. Dit was niet hoe ik de start van mijn nieuwe ‘bella vita’ had voorgesteld. Waarom had ik in hemelsnaam het plan opgevat om een winter naar Italië te gaan? Op mijn 30ste had ik geen idee wat ik met de rest van mijn leven wilde. Het leuk zo’n goed idee om dat in Rome te gaan bedenken, en daar tegelijk Italiaans te leren. Maar dat had natuurlijk net zo goed ergens anders gekund. Bij voorkeur op een plek waar de huisbaas wel Engels sprak, en de douche niet alleen koud water spuwde.

Een week later waren mijn twijfels als sneeuw voor de zon verdwenen. Letterlijk, want na die eerste, natte dagen, zou de zon maandenlang bijna onafgebroken schijnen. Wat volgde, was misschien wel de beste tijd van mijn leven. Ik leerde in Rome niet alleen de taal, maar een heel andere manier van leven. Een versnellinkje lager dan ik gewend was, vol warmte en passie, met aandacht voor elkaar en voor al dat zalige eten. Eenmaal terug in ons eigen kikkerlandje hield ik de nieuwe gewoontes en gebruiken zoveel mogelijk in ere. Want af en toe de boel de boel laten en simpelweg van het leven genieten? Een mooier cadeau had Italië me niet kunnen geven.

Stap 1: Neem de tijd (en maak je niet druk)

Van nature heb ik een flink tempo. Dat heb ik van mijn moeder, en zij weer van de hare. Waarom langzaam wandelen als het ook snel kan, toch? Daar snappen ze in Italië niets van. Meerdere keren snelde een bezorgde Romein me te hulp. Er moest wel iets mis zijn met me, waarom zou ik anders zo hard lopen?

Wij Nederlandse vrouwen zijn altijd druk, altijd gehaast. We rennen – letterlijk – van hot naar her en hebben het gevoel dat we constant nuttig moeten zijn. Dat we het moeten verdienen om te relaxen. Nee, dan de Italiaanse vrouwen. Die bestaan de kunst van het genieten als de beste. ‘Dolce far niente’, luidt de bekende uitdrukking, oftewel: het zoete nietsdoen. Dat is zeker niet hetzelfde als je tijd verkwisten, eerder iets als ‘bewust leven’.

In Italie heb je geen cursus mindfulness nodig. Neem in plaats daarvan tijdens je volgende vakantie een voorbeeld aan Italiaanse vrouwen. Voor nu alvast een paar suggesties: vertraag letterlijk je pas. Maak een wandelingetje zonder doel. Kijk om je heen. Neem de tijd om echt naar een ander te luisteren. Durf jezelf te verwennen. En misschien wel het allerbelangrijkste: voel je vooral niet schuldig over deze ‘lege’ tijd. Die maakt het leven juist extra de moeite waard.

Stap 2: Koester je vrienden en je familie

Het is een van de eerste dingen waar we bij Italië aan denken: de lange tafels vol familie en vrienden die tot laat in de avond samen eten. Een cliché, maar wel één die op waarheid is gestoeld. De mensen om hen heen zijn voor Italian het allerbelangrijkste in hun leven. En ze hebben er geen moeite mee om dat te tonen. Met romantiek als het om liefde gaat natuurlijk. Maar ook naar familie of vrienden. Ze geven complimenten en raken elkaar constant aan. Wat dat betreft zijn ze veel opener en vrijer; daar kunnen wij nog wat van leren. En ze staan altijd voor elkaar klaar. Voor ouderen en kinderen zorg je met z’n allen. Voor iedereen eigenlijk. Het resultaat: je voelt je geliefd en gewaardeerd. Een fijnere sensatie is er niet.

Stap 3: Doe een beetje moeite

Frustrerend, maar waar: je zult in Italië zelden een slecht geklede vrouw tegenkomen. Gewoon iets aanschieten, komt niet in ze op. In je joggingbroek en zonder make-up naar de supermarkt? Onvoorstelbaar. Dat geldt van springerige jonge meisjes tot schuifelende oude omaatjes. Wat een oppervlakkig gedoe, zou je kunnen denken. Maar al die aandacht voor het uiterlijk is niet zonder reden. Italianen – vrouwen én mannen – gunnen het zichzelf om er goed uit te zien. Ze weten dat je je daar zelfverzekerder door voelt. En dat stralen ze uit. Het advies van mijn Italiaanse vriendinnen: investeer in een paar kwalitatief goede basisstukken. En draag altijd mooie lingerie. Vooral voor jezelf dus.

Stap 4: Houd eten simpel

Je kunt een Italiaanse bijna niet meer beledigen dan door haar een Nederlandse pastaschotel voor te zetten, met gehakt, allerlei soorten groenten, saus uit een pakje en geraspte Goudse kaas erover. Zoveel ingrediënten door elkaar, dat is voor Italianen vloeken in de kerk. Producten moet je koesteren en tot hun recht laten komen, vinden zij; dan proef je pas echt wat je eet. Houd de maaltijd dus zo simpel mogelijk. Pasta met een saus van uitsluitend verse tomaten en basilicum. Een stukje gegrild vlees of vis. Groenten met enkel wat olijfolie en zout, bij voorkeur geserveerd als bijgerecht, op een apart bordje. Geef liever iets meer uit voor goede kwaliteit dan dat je véél van iets koopt. Maak zoveel mogelijk zelf; pakjes en zakjes zijn uit den boze. En trek minstens een uur (liefst twee) uit voor lunch of avondeten. Even lopend een broodje naar binnen proppen? Italianen komen op straat naar je toe om je terecht te wijzen. Dat kan dus écht niet.

Stap 5: Wees matig met alcohol (en frisdrank)

Ooit wel eens een dronken Italiaan(se) gezien? Waarschijnlijk niet. Wijn is bedoeld ter aanvulling op het eten, niet om te ontspannen. Vandaar dat Italianen gedurende de dag bijna uitsluitend koffie en water drinken. Bier is enkel voor bij pizza. Ook frisdrank is niet populair – dat is eigenlijk alleen iets voor kinderen. Het verpest de smaak van het eten en je gaat er maar van boeren. Niet stijlvol.

Stap 6: Praat met je handen

Italianen zijn kampioen discussiëren. Daar doen vrouwen net zo hard aan mee als mannen. Voor buitenstaanders lijkt het vaak alsof ze ruzie maken, maar niets is minder waar; ze vinden het gewoon leuk om elkaar van hun gelijk te overtuigen. En ja, daar hoort een luide stem bij. Laat dus van je horen! Gebruik armen en handen om je argumenten kracht bij te zetten. Tip: bekijk op internet het filmpje Learn Italian Hand Gestures with Dolce&Gabbana male models. Daarin laten (mannelijke) fotomodellen je zien hoe je als een ware Italiaanse met handgebaren praat.

Stap 7: Accepteer hoffelijkheid

Italiaanse vrouwen halen het niet in hun hoofd om te weigeren als je in de tram voor ze opstaat, of als een man de deur voor ze openhoudt of ze hun jas aanreikt. Sterker nog, ze verwáchten dat zelfs. Niet omdat ze zich minder voelen dan de mannen. Nee, voor hen is die hoffelijkheid juist een teken van waardering en respect. Voor Noord-Europese vrouwen is dat soms moeilijk te accepteren. Maar het maakt het leven wel een stuk leuker als je er zo tegenaan kunt kijken en misschien zelfs wel een beetje van die aandacht kunt genieten.

En verder….

  • Elke dag is speciaal. Kleed je daar dan ook naar! Wees vooral niet bang voor glitter en bling-bling.
  • Draag als je buiten bent altijd een zonnebril. Ook als de zon niet schijnt. En zet die in de bus of trein vooral niet
  • Drink na 11.00 uur ’s ochtends géén cappuccino meer, die is alleen voor bij het ontbijt. Mensen die op een later tijdstip een cappuccino nuttigen zijn óf toeristen, óf ze hebben een kater (en ontbijten dus pas later op de dag). Een espresso daarentegen kan altijd.

[Testimonial]

De Italiaanse Elena Masuri (59), tolk/vertaler en docent, woont al 35 jaar in Nederland. Eerst in Rotterdam, later in Groningen, waar ze haar eigen taalbureau Italicon runt. Oorspronkelijk is ze afkomstig van het eiland Sardinië. Ze studeerde Russisch in Rome en woonde enkele jaren in de buurt van Venetië, voordat ze op haar 24ste voor werk naar ons land vertrok.

“Italië mag dan een van de populairste vakantielanden zijn, ik hoor er nog steeds veel negatieve opmerkingen over. Oók over Italiaanse vrouwen. De belangrijkste is wel dat ze niet geëmancipeerd zouden zijn, en allemaal bij hun mannen onder de plak zouden zitten. Onzin natuurlijk. Sterker nog, vrouwen met kinderen werken in Italië veel vaker door dan hier, dikwijls zelfs fulltime. Toen ik net in Nederland woonde, heb ik me er echt over verbaasd dat zoveel jonge moeders hier minder gaan werken, of zelfs stoppen.

Italiaanse vrouwen lijken zich wat bescheidener op te stellen. Het klopt dat ze zichzelf niet snel op de voorgrond plaatsen. Maar dat maakt ze nog niet mak, of afhankelijk. Het is meer een manier van doen, een houding. Onder het ogenschijnlijk brave vernisje zijn Italiaanse vrouwen niet anders dan Nederlandse; net zo sterk en net zo zelfstandig.

Of ze allemaal goed kunnen koken? Nee hoor, ook wat dat betreft is er weinig verschil. Wel is het zo dat wij Italianen veel bewuster bezig zijn met wat we eten. Het liefst gebruiken we lokale, biologische producten. Kant-en-klaar maaltijden vind je in Italië nauwelijks. Ik zou die ook nooit kopen, zelfs niet na zoveel jaar in Nederland.

Het belangrijkste dat Nederlandse vrouwen volgens mij van Italiaanse ‘donne’ kunnen leren, is dat ze misschien wat hartelijker en hulpvaardiger mogen zijn. Ook voor elkaar. De solidariteit tussen Italiaanse vrouwen is groot; we staan altijd voor elkaar klaar. Dat vanzelfsprekende gevoel van kameraadschap mis ik hier wel eens. Toen ik een keer in Rome ’s avonds de laatste bus miste, werd ik direct door een vrouw in een taxi aangesproken. Of ik soms mee wilde rijden. Dat zal je hier niet snel gebeuren. En ik hoefde niet eens de helft te betalen, zoals in Nederland van je wordt verwacht.

Nog iets waar Nederlandse vrouwen een voorbeeld aan kunnen nemen: jezelf te accepteren zoals je bent. Natuurlijk zijn lang niet alle Italiaanse dames even mooi. Maar zelfs de wat minder bedeelden zitten meestal lekker in hun vel. Het zelfvertrouwen dat ze uitstralen, maakt ze net zo goed aantrekkelijk. Nederlandse vrouwen zijn prachtig, alleen zien ze dat vaak zelf niet. Ze focussen misschien te veel op wat er allemaal mis met ze is. Zonde, en niet nodig, want ze hebben alle reden om trots op zichzelf te zijn.”

 

Geef een reactie

