ROOMBOTER OF MARGARINE?

10 Nov

Gepubliceerd in Margriet 46, 4 november 2016.

Ilona (57): “Ik heb gehoord dat roomboter gezonder voor je is dan margarine, omdat het natuurlijker is. Klopt dat?”

Prof.dr.ir. Ingeborg Brouwer, hoogleraar ‘Voeding voor gezond leven’ aan de Vrije Universiteit in Amsterdam: 

“Nee, dat klopt niet. Roomboter bevat namelijk veel meer ongezonde, verzadigde vetten, die een bepaalde vorm van cholesterol – LDL – in je bloed verhogen. Dat is slecht voor je bloedvaten, en kan het risico op hart- en vaatziekten vergroten. Ter vergelijk: roomboter bevat per 100 gram 53 gram verzadigd vet, zachte margarine uit een kuipje 19 gram. Als je zes boterhammen per dag eet, krijg je bij roomboter zo’n 16 gram verzadigd vet binnen, bij margarine 6 gram en bij halvarine 3,5 gram. Het advies is dan ook om in principe altijd voor margarine of halvarine te kiezen. Als je roomboter heel lekker vindt, gebruik het dan af en toe, als een traktatie, en smeer het zeker niet te dik.

Wat betreft de vraag of roomboter natuurlijker is: ook dat klopt niet. Roomboter wordt van melk gemaakt, margarine van plantaardige oliën, zoals soja-, zonnebloem- of raapolie. In die zin zijn ze allebei ‘natuurlijk’, alleen de samenstelling is anders. Overigens zegt het woord ‘natuurlijk’ op voedingsmiddelen sowieso niet zoveel. Er bestaan geen duidelijke definities voor en het is niet wettelijk beschermd. Iedere fabrikant mag het dus op zijn verpakking zetten.

Mensen denken vaak dat margarine beter is omdat er minder calorieën in zitten, maar dat is niet per se zo. Zowel roomboter als margarine bestaan uit vetten, alleen is de verhouding tussen gezonde en ongezonde vetten anders. Ook mensen met ondergewicht doen er dus geen goed aan voor roomboter te kiezen. Daarmee krijgen ze niet per definitie méér calorieën binnen, terwijl het wel nadelige effecten kan hebben voor hun hart en vaten. Wil je een product met minder calorieën, kies dan voor een halvarine. Dat product bestaat voor een deel uit water, waardoor er ongeveer de helft minder calorieën (en ongezonde vetten) in zitten dan in margarine.

Van nature zitten in roomboter vitamines A, D en E. In margarine en halvarine worden die speciaal toegevoegd, en ook nog eens in de hoeveelheden die een mens gemiddeld dagelijks nodig heeft. Sommige fabrikanten voegen daarnaast bijvoorbeeld gezonde Omega3 vetzuren toe. Ook voor de vitamines hoef je dus niet voor roomboter te kiezen.

Tot slot: jonge kinderen krijgen vaak iets te weinig goede vetten binnen. Het Voedingscentrum adviseert daarom om bij kinderen tot 4 jaar margarine op het brood te smeren. Vanaf die leeftijd kun je ook voor kinderen halvarine gebruiken.”

Wekelijks geven (medisch) specialisten in Margriet antwoord op gezondheidsvragen van lezeressen. Heb je ook een vraag die je wilt voorleggen aan de (medisch) specialisten? Stuur hem naar rurbrieken@margriet.nl o.v.v. ‘vraag aan’. 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: