VOGELS TELLEN

8 Jan

2016-12-buitenleven-vrijwilliger

Gepubliceerd in Buitenleven 1, januari 2017.

Duizenden Nederlanders zetten zich het hele jaar door met hart en ziel in voor de natuur bij hun in de buurt. Wie zijn deze helden die er, weer of geen weer, op uitgaan om bomen te kappen, onkruid te wieden, dieren te redden of wandelpaden te onderhouden? Buitenleven geeft ze een gezicht. Deze maand: de vogelteller.

Secretaresse Ria Kramer (58) werkt al zeventien jaar voor Staatsbosbeheer als vaste vrijwilliger in natuurgebied Bargerveen in Drenthe. ‘s Winters telt ze vogels, ‘s zomer adders en gladde slangen. Daarnaast geeft ze als gids rondleidingen.
“Tijdens een telling hoop ik altijd de zeearend te zien. Dat is de grootste roofvogel van Europa. Vanwege zijn spanwijdte van 2,5 meter wordt hij ook wel ‘de vliegende deur’ genoemd. Je hebt geen idee hoe groot dat is, tot je hem een keer in het echt ziet. Als hij over komt vliegen, voel je je heel nietig.
De natuur is mijn alles; zet me in het veld en ik ben gelukkig. De liefde daarvoor is me met de paplepel ingegoten, door mijn opa en moeder. Zij kenden alle dieren en planten in het bos en op het veen. Met hun enthousiasme staken ze mij aan. Mijn leven lang ben ik zoveel mogelijk buiten geweest. Eenmaal thuis zocht ik uit wat ik allemaal had gezien. Dat doe ik trouwens nog. Al mijn kennis heb ik zelf verzameld.
‘Je moet gids worden’, zei mijn omgeving zeventien jaar geleden. Zo is het allemaal begonnen. Twee jaar lang heb ik een gidsencursus bij het Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid gevolgd. Op een gegeven moment was ik naast mijn baan zo druk met het vrijwilligerswerk, dat mijn kinderen me de vrouw noemden die ‘op zondag het vlees sneed’. Maar ik heb het nooit als zwaar ervaren. Integendeel, de natuur geeft me rust en voldoening. Ik haal er juist energie uit.
‘s Winters tellen we eens in de maand met een groep van zo’n dertig vrijwilligers wintervogels in het Bargerveen. Daar leven bijna 300 vogelsoorten. We vertrekken ’s ochtends vroeg – dan zijn de vogels het actiefst – en tellen in groepjes, in negen verschillende ‘vakken’ van het gebied. Op een goede dag zie ik wel vijftig verschillende vogels, van goudplevieren tot brilduikers, en van ijsvogels tot klapeksters. Die herken ik allemaal ja, maar laat je daardoor niet afschrikken; bij nieuwe tellers gaat er altijd een ervaren vogelaar mee. Er is ook een pleisterplaats met wel 30.000 ganzen. Daar is een speciale telling voor. Na al die jaren zie ik trouwens nog steeds vogels voor het eerst. Laatst nog, een kleine bonte specht.
De gegevens van de tellingen worden verzameld en geanalyseerd. Zo weten we hoe het met de vogelstand in Nederland gaat, en of er meer gedaan moet worden om bepaalde soorten te beschermen. Op die manier probeer ik mijn steentje bij te dragen aan het natuurbehoud. Dat doe ik ook door kinderen les te geven over de natuur. De laatste jaren willen er ineens heel veel bioloog worden. Het Freek-Vonk-effect noem ik dat. Ik hoop van harte dat zij straks allemaal ook vrijwilliger worden, want we kunnen wel wat jong bloed gebruiken.”

[Kader]
Staatsbosbeheer beheert 265.000 hectare bos, natuur en landschap, 1900 gebouwen en duizenden kilometers aan paden en wegen. Er werken meer dan 1.000 professionals, die jaarlijks worden ondersteund door zo’n 10.000 vrijwilligers. Meer weten? Kijk op staatsbosbeheer.nl.

[Kader]
Wist je dat….

  • er in Nederland zo’n 500 verschillende vogelsoorten zijn?
  • er niet alleen in de natuur, maar ook in de stad vogeltellingen worden gedaan?
  • de gegevens van vogeltellingen onder andere worden gebruikt om de Rode Lijst van bedreigde soorten op te stellen en gebieden aan te wijzen die (extra) bescherming behoeven?
Geef een reactie

