KUN JE EEN VERSTUIKTE ENKEL VOORKOMEN?

24 Jan

M04 Vraag van de week Verstuikte enkel.jpg

Gepubliceerd in Margriet nr. 4, januari 2017.

Mandy (54): “Ik tennis graag, maar de afgelopen zes maanden heb ik tijdens het spelen al twee keer mijn enkel verstuikt. Nu ben ik bang dat het weer gebeurt. Kan ik iets doen om dat te voorkomen?”

Sportarts Kasper Janssen van Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede promoveerde vorig jaar bij VUmc in Amsterdam op een onderzoek naar enkelverstuikingen.
“Jaarlijks verstuiken zo’n 680.000 sporters in Nederland hun enkel, oftewel: meer dan 1800 per dag. Vooral bij bal- en contactsporten – voetbal, volleybal, handbal, basketbal en tennis – loop je er kans op. Het is een vervelende klacht; vaak duurt het wel een week of zes voor je helemaal bent hersteld.
Een verstuiking ontstaat als je je voet verkeerd neerzet en de enkel dubbelklapt. De buitenste enkelbanden scheuren dan geheel of gedeeltelijk in. De enkel is pijnlijk, wordt dik en verkleurt. Het is een serieuzere blessure dan een verzwikking, waarbij je de enkelbanden weliswaar uitrekt, maar er geen schade aan ontstaat. Daar hou je dus veel minder lang last van.
Als je je enkel hebt verstuikt, heb je gedurende minimaal een jaar twee keer zoveel kans op een nieuwe verstuiking. Waarschijnlijk komt dat, omdat de controle over je spieren in je enkel door de beschadiging is verstoord. Simpel gezegd: je hersenen zijn zich minder goed bewust van de positie van je voet, waardoor je die sneller verkeerd neerzet. Ook is je reactievermogen om dat tijdig te kunnen corrigeren wat verminderd.
Voor mijn promotieonderzoek heb ik gekeken wat beter helpt om te voorkomen dat je een nieuwe verstuiking krijgt: gedurende acht weken spierversterkende oefeningen doen of een jaar lang tijdens het sporten de enkel verstevigen met een zogenaamde ‘brace’. Wat bleek? In de groep die oefeningen deed, had 27 procent opnieuw een verstuiking gehad, in de groep met de brace slechts 15 procent. Kortom: met een brace werden bijna twee keer zoveel nieuwe verstuikingen voorkomen.
Je hoort vaak dat het dragen van een brace de enkel juist zou verzwakken. Dat geldt alleen als je die langdurig en constant gebruikt. Dan gaat je enkel eraan wennen en geef je de spieren niet de kans om zelf sterker te worden. Maar het dragen van een brace tijdens het sporten – of tijdens andere inspannende belasting, zoals een stevige boswandeling – helpt dus wel degelijk om enkelverstuikingen te vermijden. Overigens kun je ook met een brace nog steeds door je enkel gaan, maar de schade is dan in ieder geval minder groot.
Er zijn verschillende soorten braces, zoals een veterbrace, een compressiebrace en een semi-rigidebrace. Als je wilt weten welke voor jou het meest geschikt is, kun je kijken in de Versterk je enkel app die Veiligheid NL samen met VUmc heeft ontwikkeld. In de Brace Keuzewijzer kun je zien bij welke sporten welke brace het best wordt gewaardeerd. Verder vind je in de app oefeningen om je enkelspieren te versterken. Want al zijn die als preventie minder doeltreffend dan een brace, ze hebben wel degelijk nut. Bijvoorbeeld omdat ze er ook voor zorgen dat je balans verbetert.”
Meer informatie over de Versterk je enkelapp: veiligheid.nl/sportblessures/producten-en-diensten/apps/enkel-app

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: