ZINNIG: GEZOND

28 Feb

1702z-gezondheidsnieuws-84-85

Gepubliceerd in ZIN 2, januari 2017. 

BETER
“Als ik een dagje weg wilde, moest ik een rolstoel gebruiken”
Vanwege haar jonge leeftijd moest Jolenta Weijers (1964) zeven jaar op een nieuwe heup wachten. In plaats van maximaal 300 meter loopt ze nu met gemak weer 12 kilometer.
“Mijn wereld werd steeds kleiner. Voor elk wissewasje moest ik de auto pakken. Dagelijks slikte ik handenvol pijnstillers. En dat terwijl ik nog niet eens vijftig was.
Het begon in 2008. Ik merkte dat ik steeds vaker door mijn linkerheup zakte. Gaandeweg werd die ook steeds pijnlijker. In plaats van te lopen, waggelde ik als een pinguïn. Comfortabel zitten of liggen ging haast niet meer. Artrose, vermoedde ik, want dat zit bij ons in de familie. Maar op heupfoto’s was daar niets van te zien. ‘Dus gaan we niet opereren’, zei mijn arts.
Jarenlang ploeterde ik zo verder. Toen ik op gegeven moment niet meer mee kon met een halfjaarlijks vriendinnenuitje, schafte ik een rolstoel aan. Ik weigerde me in mijn eigen huis te laten opsluiten. Maar confronterend was dat wel. Zo kon het niet verder.
Hemel en aarde moest ik bewegen om het ziekenhuis te overtuigen – kunstheupen gaan maximaal twintig jaar mee, dus artsen plaatsen die liefst zo laat mogelijk – maar uiteindelijk is mijn heup in december 2015 vervangen. Wat bleek? De binnenkant – niet zichtbaar op een foto – was compleet versleten. Had ik me al die jaren dus toch niet aangesteld.
Twee weken na de operatie was ik van de pijnstillers af, een maand later werd ik volledig beter verklaard. Nu kan ik weer met mijn man door de stad wandelen, en op hoge hakken lopen. Van die kleine dingen kan ik dagen in een gelukkige roes verkeren. Dankzij de nieuwe heup heb ik mijn leven terug.”

DOKTER GOOGLE
Gênant of lastig kwaaltje? Dan is ‘dokter Google’ snel geraadpleegd. Maar kun je daar wel op vertrouwen? Onderzoekers van de Amerikaanse Harvard Medical School wilden weten hoe accuraat de online symptomenchecker ‘Human Dx’ is. Ze legden 45 eenvoudige en ingewikkelde gezondheidsproblemen aan de webtool voor. De uitkomsten werden door twee artsen onafhankelijk van elkaar nagekeken. Wat bleek? In slechts 34 procent van de gevallen kwam er een juiste diagnose uit. Zo’n robot kan een echte dokter dus nog lang niet vervangen.

EVEN GEDULD SVP
Patiënten in de geestelijke gezondheidszorg moeten steeds langer op hulp wachten. Zowel voor een eerste gesprek als het moment waarop de behandeling begint, lopen de wachtlijsten verder op, bleek onlangs uit onderzoek van GGZ Nederland. Bij de helft van 24 ondervraagde instellingen overschreed de wachttijd voor een eerste gesprek de landelijke norm van maximeel vier weken. De langste aanmeldwachttijd bedroeg vijftien weken. Het gevolg: psychische problemen stapelen zich op, waardoor mensen onnodig in een crisissituatie terecht kunnen komen, aldus GGZ Nederland.

BORSTFOTO? NEEM EEN PARACETAMOLLETJE
Alle vrouwen tussen de 50 en 75 jaar krijgen eens in de twee jaar een oproep voor een mammografie. Soms is zo’n onderzoek, waarbij de borst wordt platgedrukt tussen twee platen plexiglas, bijzonder pijnlijk. Vooraf een paracetamol nemen kan het onderzoek minder onaangenaam maken, meldde Ruud Pijnappel, hoogleraar mammaradiografie aan het UMC Utrecht, tijdens zijn oratie. Vrouwen die altijd gehoor geven aan de oproep voor het borstonderzoek lopen vijftig procent minder kans om aan borstkanker te overlijden.

MOND VOL KWIK
Het staat als een paal boven water dat kwik vervuilend is voor het milieu. Vandaar dat het in thermometers al lang is verboden. Maar tandartsen mogen kwik nog wel in je mond stoppen, waarschijnlijk omdat nooit is aangetoond dat het een gevaar vormt voor de gezondheid. (Tenzij je er allergisch voor bent natuurlijk.) Toch heeft het Europees Parlement een verordening goedgekeurd die tandvullingen met kwik vanaf 1 januari 2019 verbiedt voor kinderen en zwangere vrouwen. Doel is om tegen 2022 een algemeen verbod in te voeren.

OPPASSEN GEBLAZEN
Via onder andere Marktplaats en webshops worden voedingssupplementen aangeboden die zouden helpen om af te vallen. Daarin kunnen stoffen zitten die ernstige bijwerkingen kunnen geven, zoals een verhoogde hartslag, hoge bloeddruk, misselijkheid, duizeligheid en angstgevoelens. Hiervoor waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Het gaat om Emtea, Irem Natural en Niva detox, te koop in de vorm van capsules en thee. Voor zover bekend is in ieder geval één gebruikster eraan overleden. Verkoop van deze producten is inmiddels verboden, maar toch worden ze nog aangeboden, soms ook aan de deur. Niet aanschaffen dus!

 

AED
In Nederland hangen 80.000 en de 100.000 mobiele defibrilatoren (AED’s), draagbare apparaten die het hartritme bij een hartstilstand kunnen herstellen. Jaarlijks krijgen zo’n 16.000 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Midden jaren negentig was hun overlevingskans 9 procent. Mede dankzij de AED’s is dat inmiddels is dit opgelopen tot 23 procent.
Bron: Hartstichting

53 GRAM. Zoveel verzadigd (ongezond) vet bevat 100 gram roomboter. Ter vergelijk: bij zachte margarine uit een kuipje is dat 19 gram per 100 gram. Als je zes boterhammen per dag eet, krijg je bij roomboter zo’n 16 gram verzadigd vet binnen, bij margarine 6 gram en bij halvarine 3,5 gram. Het advies is dan ook om in principe altijd voor margarine of halvarine te kiezen.
Bron: Voedingscentrum

13 PROCENT  van de Nederlanders meet zijn gezondheid en conditie met behulp van een online of mobiele applicatie zoals een app, een hartslagmeter of een smartwatch.
Bron: GFK

Geef een reactie

