11 Mrt

1704Z Gezondheidsnieuws 84-85

Gepubliceerd in ZIN 4, maart 2017. 

BETER
“Anders ademen was voor mij de sleutel voor herstel”
Twee jaar geleden kon Titia Weistra (1974) nauwelijks nog het dopje van een pak melk draaien, zoveel last had ze van haar reumatische klachten. Dankzij ademtherapie voelt ze zich nu beter dan ooit.
“Het is heel confronterend als je je jonge kinderen moet vragen om kaas voor je te schaven of een glaasje drinken in te schenken. Maar ik had te veel pijn in mijn handen om het zelf te doen. Niet alleen daar trouwens, overal in mijn lijf. En ik was altijd moe.
Vanaf mijn 20ste waren die klachten langzaamaan steeds erger geworden. In 2010 kreeg ik eindelijk een diagnose: artritis psoriatica, een vorm van ontstekingsreuma die samengaat met huidklachten. Medicijnen gaven vooral veel bijwerkingen; echt beter voelde ik me er niet door.
Twee jaar geleden verwees de reumatoloog verwees me door naar Hans Timmerman, een fysiotherapeut die een eigen vorm van ademtherapie heeft ontwikkeld, personal tuning. Hij leerde me simpele ademtechnieken om de doorbloeding van mijn brein en weefsels te bevorderen en zo de ontstekingsreacties van binnen uit aan te pakken. Het bleek de sleutel voor mijn herstel.
Vanaf eerste week voelde ik me beter, en na zes weken was ik van alle klachten af. Ongelofelijk, dat zo’n kleine verandering in je dagelijkse routine zo’n groot verschil kan maken. Die ervaring gun ik andere mensen ook. Vandaar dat ik me inmiddels heb laten omscholen. In plaats van HR- en verzuimmanager ben ik nu zelf ademcoach.”
http://www.personaltuning.nl, http://www.burosterker.nl

NIET LEVERBAAR
Het gebeurt helaas steeds vaker: bij de apotheek of in het ziekenhuis krijg je te horen dat een medicijn tijdelijk niet leverbaar is. Soms wil de fabrikant het niet meer maken, omdat de opbrengst niet opweegt tegen de kosten. Of een van de grondstoffen is moeilijk verkrijgbaar. Het kan ook zijn er (te) weinig fabrikanten zijn die een bepaald middel produceren. Zorg dus altijd dat je minimaal een week voor medicatie op is een herhaalrecept aanvraagt. Lees meer hierover op: apotheek.nl/themas/beschikbaarheid-medicijnen-kom-niet-zonder-te-zitten#waarom-niet-beschikbaar

GEZOND OF GEVAARLIJK?
In zijn boek Op je gezondheid stelde psychiater René Kahn onlangs dat elk glas alcohol potentieel gevaarlijk is. Maar je leest ook vaak dat een wijntje per dag juist gezond kan zijn. Wie te geloven? Volgens de website gezondheidenwetenschap.be valt niet met zekerheid te zeggen of een drankje per dag nu nuttig of schadelijk is. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat beperkt alcoholgebruik beschermend werkt voor je hart, maar een verhoogd risico geeft op kanker. Vooralsnog is niet duidelijk wat het effect op de totale gezondheid is.

VOORKOMEN IS BETER
Sinds 2014 krijgen alle Nederlanders tussen de 55 en 75 jaar elke twee jaar een oproep om ontlasting in te leveren. Het onderzoek is gratis en vrijwillig. Als voldoende mensen meedoen, is de verwachting dat daarmee op den duur jaarlijks 1.400 tot 2.400 sterfgevallen aan darmkanker kunnen worden voorkomen. Meer informatie: rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolkingsonderzoek_darmkanker

SLAAP JE SLANK
Mensen die ’s avonds op tijd naar bed gaan en ’s ochtends ook op tijd weer opstaan, hebben minder kans om zich te overeten. Andersom zijn we bij minder dan zes uur slaap per nacht geneigd om een slaaptekort de volgende dag ‘goed te maken’ met extra voedsel. Dat blijkt uit recent onderzoek van de American Heart Association. Hoe groot het effect van slaapgebrek op (over)gewicht precies is, moet verder worden uitgezocht.

NOOIT TE OUD OM TE LEREN

In zes weken leren wat u aan uw leefstijl en omgeving kunt ver- anderen om gezond(er) ouder te worden? Dat kan met de gratis online cursus van onder andere de Leyden Academy en de TU Delft. Gerenommeerde docenten vertellen (in het Engels) over de laatste weten- schappelijke inzichten en geven praktische adviezen. Opgeven voor de cursus kan via Edx.org/course (zoek op ‘healthy ageing in 6 steps’).

Weetje 

79,5% van de Nederlanders ervaart zijn gezondheid als (zeer) goed, mannen (81,9%) iets vaker dan vrouwen (77,2%).
Bron: CBS.

Weetje

58% van de Nederlanders gelooft dat grapefruitsap of citroensap helpt bij het afbreken van vet. Maar er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat het drinken van dit soort sappen helpt om af te vallen.
Bron: Voedingscentrum.

Weetje

1 op de 9 mensen heeft een reumatische aandoening. Dit komt neer op bijna twee miljoen Nederlanders.
Bron: NIVEL.

Geef een reactie

