DROMENJAGERS CARO EN GEERT JAN

17 Mrt

JPEG Eetlust (1).jpg

Gepubliceerd in de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden, 12 maart 2017. 

Je carrière vaarwel zeggen en helemaal opnieuw beginnen, dat is nogal wat. Daar is lef voor nodig, en doorzettingsvermogen. In deze serie portretteren we dromenjagers die de sprong waagden. Met succes. Aflevering 1: liefdes- en zakenpartners Caro Turlings en Geert Jan Schipper van cateringbedrijf Eetlust.

[Kader]
Paspoort
Naam: Caro Turlings
Leeftijd: 31
Plaats: Groningen
Was: grafisch ontwerper
Is: eigenaar cateringbedrijf Eetlust
Uren per week: gemiddeld 40

[Kader]
Paspoort
Naam: Geert Jan Schipper
Leeftijd: 32
Plaats: Groningen
Was: brand developer bij softwareontwikkelaar Spindle
Is: eigenaar cateringbedrijf Eetlust
Uren per week: gemiddeld 60

Het moment dat het roer om ging was…
Caro: “In augustus 2015. Ik was zeven maanden zwanger en had bergen energie. Na een sprookjesdiner dat ik had georganiseerd, vroeg één van de initiatiefnemers van The Big Building – het bedrijfsverzamelgebouw in het oude POSTNL-pand in Groningen – of ik daar voortaan de catering wilde verzorgen. Ik had toen een goed lopende eenmanszaak als grafisch ontwerper, maar ik haalde steeds minder voldoening uit mijn werk. Een week later stond ik in de keuken. Dat was de start van Eetlust. Dagelijks verzorgen we nu de lunch voor 40 tot 50 mensen die in The Big Building werken. Daarnaast cateren we bijeenkomsten met maximaal 500 gasten binnen en buiten het gebouw, en verhuren we ruimtes voor evenementen.”
Geert Jan: “Caro’s passie voor koken en eten is aanstekelijk; als ze erover praat, gaan haar ogen glinsteren. Ik stond 100 procent achter haar besluit. Maar op dat moment dacht ik er nog niet aan om ook in het bedrijf te stappen. Dat kwam pas een jaar later, toen haar opdrachten een enorme vlucht namen. In september 2016 ben ik twee dagen minder gaan werken om Caro achter de schermen te helpen met de organisatie en de planning. Afgelopen december heb ik ontslag genomen bij mijn oude werkgever. Nu hebben we vier mensen in dienst en kunnen we van ons bedrijf leven.”

We droomden al over een cateringbedrijf sinds…
Caro: “Nou, eerlijk gezegd heb ik daar nooit over gedroomd. Maar ik was wel altijd al met eten bezig. De liefde daarvoor is me door mijn Poolse moeder en oma met de paplepel ingegoten. Het was het middelpunt van ons familieleven, waar alles om draaide. Op de kunstacademie studeerde ik af op een project over eten, als grafisch ontwerper maakte ik onder andere kookboeken en verpakkingen voor kaas. Het is de rode draad in mijn leven, het enige waar ik van kinds af aan blij altijd van word. Maar tot het cateringbedrijf zich aandiende, was het nooit in me opgekomen dat ik er mijn brood mee kon verdienen.”
Geert Jan: “Grappig genoeg heb ik als tiener een klassieke koksopleiding gedaan, omdat ik koken zo leuk vond. Maar de traditionele opzet schrok me enorm af – creativiteit werd niet bepaald gewaardeerd. Daarna ben ik een andere weg ingeslagen. Pas toen Caro met Eetlust begon, werd het vuurtje bij mij weer aangewakkerd. Ik had nog wel plezier in mijn baan als brand developer, maar eerlijk gezegd was ik het nadenken een beetje beu. Ik miste het om met mijn handen te werken en praktische problemen te fixen.”

We onderscheiden ons door…
Geert Jan: “Comfort food te maken. Gerechten waar je blij van wordt, met een bourgondische inslag. Een broodje pulled pork of grilled cheese steak bijvoorbeeld. Natuurlijk met de red hot beer sauce die Caro zelf heeft ontwikkeld. Die is zo’n hit, dat we hem in flessen willen gaan verkopen.”
Caro: “Geen aandacht te besteden aan alle voedselhypes. We koken gewoon lekker eten. En we bereiden alles zelf. Suiker de duivel? Wat een onzin. Ik wil een T-shirt met Butter is better, want roomboter is mijn beste vriend. Onze dochter van 1,5 eet trouwens al bijna alles wat we maken mee. Dat sommige kinderen niets zouden lusten, is volgens mij onzin. Dan heb je het niet lekker genoeg bereid, denk ik dan.”

Voor jezelf werken is het allerleukste omdat…
Caro: “Het zo dicht bij me staat. Alles wat ik doe, komt recht uit mijn hart. Na de kunstacademie heb ik één jaar in loondienst gewerkt. Daarna wist ik: dat nooit meer. Dat strakke regime is niets voor mij, daarin voel ik me opgesloten en benauwd.”
Geert Jan: “Het niet als werk voelt, maar als een hobby. We doen elke dag wat we het allerleukste vinden. Dan is het niet zwaar om 60 uur per week te maken.”

Het spannendste moment tot nu toe was…
Caro: “Om mijn oude klanten definitief vaarwel te zeggen. Ik wist dat ik een goede ontwerper was, maar ik had geen idee hoe dit nieuwe avontuur zou uitpakken. Bovendien: mijn hart en ziel liggen in Eetlust. Dat maakt het risico op teleurstelling en pijn als het niet lukt, extra groot. Het was echt een sprong in het diepe, en dan ook nog terwijl ik op het punt stond om een kind op de wereld te zetten.”
Geert Jan: “Toen we drie grote klussen op één dag hadden. ’s Ochtends caterden we een bijeenkomst voor 120 mensen. Daarna draaiden we de lunch in The Big Building. En ’s avonds verzorgden we in de oude fabriek van de Suikerunie een diner voor 400 personen. Dat we dat – met vijf mensen, inclusief onszelf – voor elkaar kregen, was een ongelofelijk kick.”

De belangrijkste les die we hebben geleerd is…
Geert Jan: “Dat het echt totaal iets anders is om voor 4 of 40 of 400 man te koken. In het begin onderschatten we nog wel eens hoeveel tijd het kostte om dingen voor te bereiden. Voorheen werkte ik met computers en internet, dan heeft een product dat je in je eentje maakt een enorm bereik. Maar als je voor 400 mensen champignons moet snijden, heb je daar echt meer handjes voor nodig.”
Caro: “Om de taken goed te verdelen. Ik vind het geweldig om nieuwe menu’s te bedenken en te koken. Maar de processen eromheen organiseren en structureren, dat is echt niets voor mij. Daarvoor ben ik toch te veel een kunstenaar. Die zaken laat ik dus met liefde aan Geert Jan over.”

In de toekomst willen we in ieder geval nog…
Caro: “Ons eten op andere plekken verkopen. Zo zoeken we nu naar een locatie voor een pop-up store in Groningen.”
Geert Jan: “Een bar en restaurant op de bovenste verdieping van de kantoortoren van The Big Building openen. Tijdelijk, want in de zomer van 2018 wordt het gebouw gesloopt. Dan zullen we dus weer op zoek moeten naar nieuwe plekken. Geen probleem, want we hebben altijd ideeën genoeg. En projectmatig werken past Caro en mij sowieso het beste. Je zult Eetlust nog vaak gaan terugzien.”
http://www.wijhebbeneetlust.nl

[Kader]
Tips voor twijfelaars
Caro: “Begin gewoon. Een nieuw bedrijf starten is net zoiets als autorijden: je leert het alleen door het in de praktijk te doen.”
Geert Jan: “Wees niet bang om te falen. Het is een cliché, maar fouten maken is de beste manier om te leren.”

 

Geef een reactie

