HOT YOGA IS HOT

24 Mrt

hot yoga jpg

Gepubliceerd in de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden, 23 maart 2017.

Hot yoga is samen zweten in een ruimte van tot wel 40º Celsius. Of dat lekker is? Marte van Santen (41) nam de proef op de som en volgde een les bij The Sweat Series in Leeuwarden.

Alsof ik een tropische kas in stap. Zo voelt het als ik de trainingsruimte van yogastudio The Sweat Series binnenkom. 38º is het er, met een torenhoge luchtvochtigheid. De hitte valt als een warme, klamme deken over me heen, en doet me even naar adem happen. Wat een overgang met de kille voorjaarsavond buiten!
Op advies van yogadocent en studio-eigenaar Joyce Buursen (34) ben ik luchtig gekleed in een dunne yogabroek en een topje. Overdreven, dacht ik eerder op de avond nog, toen ik me bibberend naar de studio aan de Emmakade begaf. Maar nu ben ik blij toe. Nog voor ik ook maar één houding heb gedaan, staat het zweet al op mijn voorhoofd. Dat belooft wat.

Gat in de markt
Sinds begin 2015 verzorgt The Sweat Series als enige in Leeuwarden hot yogalessen: een intensieve vorm van Hatha yoga, waarbij de temperatuur in de zaal kan oplopen tot 40º Celsius. “Ik deed zelf al jaren met veel plezier vijf keer per week aan yoga en wilde daar graag meer mee doen”, vertelt Buursen. “Maar ja, yogastudio’s zijn er genoeg. Ik ben dus op zoek gegaan naar iets unieks, waarmee ik me kon onderscheiden. Toen ik in Amsterdam een les hot yoga probeerde, wist ik: dit is het. Ik kwam dieper in de houdingen en beleefde mijn lichaam en ademhaling veel bewuster. Dat moeten we in Leeuwarden ook hebben, dacht ik.”
Hot yoga was op dat moment in het westen en zuiden van het land al populair, maar in het noorden nog nauwelijks te vinden. Een gat in de markt, redeneerde Buursen. En ze kreeg gelijk “De belangstelling is overweldigend. Ik begon met één les per week, inmiddels zijn dat er al twintig. Die kan ik niet meer allemaal zelf geven, dus ik heb nog drie andere docenten aangetrokken.”

Lichaam en geest
Ondertussen stromen de deelnemers aan de les binnen. Veertien zijn dat er op deze woensdagavond, tien vrouwen en vier mannen, allemaal tussen de 20 en 40 jaar. Dat er ook mannen tussen zitten, is trouwens best uitzonderlijk; yoga is namelijk nog steeds vooral een vrouwensport. Misschien zegt het iets over de heftigheid en de intensiteit van deze hete work-out.
Hot yoga is echt een pittige training”, bevestigt Rogier Schipper (39), die in zijn vrije tijd graag kitesurft. “Ik heb jarenlang gefitnest. Maar van de korte spieren die ik daardoor kreeg, had ik met surfen veel last. Een jaar geleden ben ik daarom met hot yoga begonnen, twee keer in de week. In eerste instantie om flexibeler te worden, maar het heeft me veel meer gebracht. Ik merk bijvoorbeeld dat ik minder snel opgefokt raak, en dat ik me op mijn werk beter kan concentreren. Je traint echt lichaam én geest.”

Nooit meer ziek
Omdat het aanbod van hot yoga in Noord-Nederland schaars is, komen mensen van heinde en verre naar The Sweat Series. Hilde Eisma (27) rijdt bijvoorbeeld wekelijks vanuit Dokkum op en neer. Zij deed eerder al poweryoga, maar trainen in de hitte bevalt haar nog beter. “Ik kan mezelf lichamelijk meer uitdagen. En je verbrandt nog veel calorieën ook, zo’n 400 tot 600 per les. Verder vind ik de warmte gewoon heerlijk, zeker in de wintermaanden.”
Overigens zijn het niet alleen afgetrainde sportfanaten die zich voor hot yoga melden. Sterker nog, Nanda Klein (34) sportte helemaal niet toen ze er twee jaar geleden mee begon. “Ik had zelfs nog nooit in mijn leven yoga gedaan”, vertelt ze. “Maar vanaf dag één was ik om. Ik voel me nu niet alleen fitter, maar ook rustiger in mijn hoofd. Bonus is dat ik minder rugpijn heb, en bijna nooit meer ziek ben.” Klein raakte zo enthousiast, dat ze inmiddels zelf een opleiding tot kinderyogadocent volgt.

Zweet
Tijd om uit te vinden of hot yoga terecht zo populair is. Zelf ben ik twee keer per week op de yogamat te vinden, maar dan gewoon op kamertemperatuur. Dat is toch iets heel anders dan deze snikhete variant, ontdek ik al snel. We beginnen nog rustig, met wat ontspanningsoefeningen. Maar daarna moeten we vol aan de bak. Als eerste op het programma: de zonnegroeten, een reeks van 24 in elkaar overlopende houdingen waarmee je in een traditionele yogales lekker opwarmt. Hier zorgen ze er echter voor dat het zweet binnen tien minuten van de lijven stroomt. Als ik vanuit de downward facing dog – een van de onderdelen van de zonnegroet – stiekem onder mijn arm door naar links kijk, zie ik de druppels van het hoofd van mijn buurman vallen. Zijn hemd kun je uitwringen. Mijn eigen hoofd is inmiddels zo rood als een tomaat. En dan zijn we nog maar net begonnen.
In een rap tempo doet Buursen een veelheid aan yogahoudingen voor. De plank, de tafel, de krijger, de boom, de cobra, de danser, de vis; ze komen allemaal langs. Ik ken ze, dus dat is het probleem niet. Maar toch moet ik halverwege de les even aan de kant gaan zitten om op adem moet komen. Aan het eind van het uur ben ik kapot. Buursen heeft niet overdreven; hot yoga is echt veel intensiever dan ik had kunnen vermoeden.

Soepel
Na afloop van de les drinken de meeste deelnemers samen nog een kopje thee. Buiten de verwarmde zaal uiteraard. Terwijl ik een hap neem van een stuk wortelcake, vraag ik me af of sporten in zulke temperaturen wel echt gezond is. Geven dokters tijdens een hittegolf juist niet altijd het advies om je vooral koest te houden?
“Het vraagt zeker wat van je lichaam”, zegt Buursen. “Je hartslag gaat tijdens de les bijvoorbeeld flink omhoog. Maar dat gebeurt ook als je bij lagere temperaturen intensief beweegt. Hot yoga is dus een prima cardio work out. Mensen met hartklachten of een hoge bloeddruk doen er wel goed aan om voor ze beginnen met hun dokter te overleggen.”
Het grote voordeel van de warmte is volgens haar dat die inwerkt op je spieren, waardoor je soepeler kunt bewegen en minder snel blessures krijgt. Vandaar ook dat bijvoorbeeld mensen met reuma of fibromyalgie deze yogavariant vaak prettig vinden. Daarnaast leer je hoe je met behulp je ademhaling je geest kunt kalmeren, en anders kunt omgaan met stressvolle situaties.

Iets minder warm
Buursen bestrijdt dat hot yoga alleen voor heel fitte mensen is weggelegd. “Integendeel. De lessen zijn voor iedereen toegankelijk, ongeacht leeftijd of conditie. Je hoeft ook helemaal niet lenig of sterk te zijn; je kunt de oefeningen immers zo licht of zwaar maken als je zelf wilt. Voor mensen die 38º toch wat veel van het goede vinden, geven we trouwens ook de minder zware hot yoga flow, in een ruimte van 30º.”
Terwijl ik naar huis rijd, zet ik het raam van mijn auto wijd open. Zalig, die koele, frisse lucht. Ik vind yoga fantastisch, en kan het iedereen aanbevelen. Maar zelf houd ik het toch liever bij mijn lessen op kamertemperatuur.
Meer weten? thesweatseries.nl

[Kader]
Meer hot yoga

  • The Sweat Series is de enige yogastudio in Leeuwarden die hot yoga aanbiedt. Elders in Friesland kun je terecht bij Bewegingscentrum Drachten. Daar biedt men infrarood yoga: 35 minuten yogahoudingen en 25 minuten ontspanningsoefeningen in een ruimte van 40º Celsius. bewegingscentrumdrachten.nl
  • Thermen & Beauty Sauna LeeuwerikHoeve in het Friese Burgum geeft op donderdag- en zaterdagochtend hot yogalessen in de sauna. leeuwerikhoeve.nl
  • Power Yoga Groningen in de stad Groningen biedt op woensdagavond en zondagmiddag hot yoga bij een temperatuur van 25º. poweryogagroningen.nl
  • Bij Ankie Wellness Center in Meppel zijn gecombineerde hot yoga- en pilateslessen te volgen. De temperatuur in de zaal is 35 tot 40º. ankie.nu
Geef een reactie

