DROMENJAGER KORJA

10 Apr

Korja jpg

Gepubliceerd in de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden, 8 april 2017.

Je carrière vaarwel zeggen en helemaal opnieuw beginnen, dat is nogal wat. Daar is lef voor nodig, en doorzettingsvermogen. In deze serie portretteren we dromenjagers die de sprong waagden. Met succes. Aflevering 3: cartoonschilder Korja van der Werff.

Paspoort
Naam: Korja van der Werff
Leeftijd: 51
Plaats: IJlst
Was: leerkracht basisonderwijs
Is: cartoonschilder en -tekenaar
Uren per week: wisselend

Het moment dat het roer om ging was…

“In juni 2015. Ik nam ontslag als leerkracht, zodat ik me volledig kon toeleggen op de kunst. Mijn werk was me de jaren daarvoor me steeds meer gaan tegenstaan, vooral door de overdaad aan regels in het onderwijs. Nu ga ik eindelijk doen wat ik echt wil, dacht ik. Vanaf dat moment heb ik alles in het werk gesteld om mijn jeugddroom — kunstschilder worden — waar te maken.”

Om daar te komen, heb ik…

“Verschillende kunstopleidingen gevolgd. Ik tekende en schilderde al mijn hele leven, maar ik miste vakkennis. Dus schreef ik me in bij de Wackers Academie, een particulier opleidingsinstituut in Amsterdam. Iedere week ging ik vanuit IJlst een dag op en neer. Later heb ik ook nog cursussen gevolgd bij de Klassieke Academie in Groningen. Al mijn vrije tijd ging eraan op. Maar ik wilde zeker weten dat ik goed voorbereid aan mijn nieuwe carrière zou beginnen.”

Mensen denken vaak dat…

“Kunstenaars niet zakelijk kunnen zijn. Onzin. Voor ik voor mezelf begon, heb ik een gedegen businessplan gemaakt en me bij een ondernemersnetwerk aangemeld. En ik werk er iedere dag aan om mezelf te promoten. Via mijn website natuurlijk, maar bijvoorbeeld ook met flyers en advertenties in de lokale krant.”

Het moeilijkste vond ik…

“Om de verwachtingen van anderen los te laten en trouw te blijven aan mezelf. Ik had het geluk dat ik al snel opdrachten kreeg, vooral voor traditionele, realistische portretten. Maar schilderen in die stijl bleek me helemaal niet gelukkig te maken. Het feit dat ze precies moesten lijken, gaf me het gevoel dat ik alsnog in een keurslijf zat. Daarvoor had ik geen ontslag genomen. Mijn droom leek uiteen te spatten. Eind 2016 sloeg de paniek in alle hevigheid toe. Als dit het niet was, wat dan wel?”

De oplossing kwam toen…

“Ik besloot om mijn hart te volgen. Van nature ben ik rechtshandig, maar als experiment tekende en schilderde ik af en toe met links. Dat was zo bevrijdend. Het resultaat verraste me telkens weer; met een paar lijnen kon ik de essentie van een persoon voor mijn gevoel veel beter overbrengen dan met een superrealistisch portret. Maar omdat ik dacht dat niemand op die stripachtige stijl zat te wachten, deed ik dat alleen voor mezelf. Totdat ik eind vorig jaar helemaal vastliep. Ik was echt radeloos, had geen idee hoe het verder moest. En toen was daar ineens het antwoord: alleen nog in mijn eigen cartoonstijl schilderen. Dit ben ik, hier kan ik alles van mezelf in kwijt. De voldoening die ik nu voel, is dieper dan ik ooit heb ervaren. Dat niet iedereen mijn nieuwe werk mooi vindt, neem ik op de koop toe.”

De grootste steun kreeg ik van…

“Mijn drie zoons van 23, 21 en 17. Die staan altijd 100 procent achter me, wat ik ook doe. En mijn vader. Hij zag direct de schoonheid in mijn cartoonschilderijen. Zijn bevestiging was net het zetje dat ik nodig had om helemaal voor die stijl te gaan.”

Mijn grote voorbeeld is….

“Picasso. Hoe hij met een paar lijnen bijvoorbeeld een duif kon tekenen, is fabelachtig. Andere kunstenaars die me inspireren zijn de Franse expressionistische schilder Chaïm Soutine en de Britse alleskunner David Hockney, vooral bekend van zijn popart.”

Het beste wat ik voor mij carrière heb gedaan was….

“Eind 2015 twee maanden als vrijwilliger naar Malawi te gaan. Het was de ultieme manier om mijn oude leven af te sluiten en helemaal opnieuw te beginnen. Ik zat daar in mijn eentje, in een van de armste gebieden ter wereld. Als je niets meer hebt, ontdek je sneller waar het echt om draait: doen waar je diep in je hart blij van wordt. Ik heb aan mezelf bewezen dat ik veel meer aankan dan ik dacht. Een enorme boost voor mijn zelfvertrouwen. Sindsdien laat ik me door niets en niemand meer tegenhouden, en ga ik elke uitdaging aan.”

Wat ik heb onderschat is….

“Hoeveel tijd het kostte om erachter te komen wat ik écht wilde. Ik had mijn overstap goed voorbereid, maar nadat ik ontslag had genomen, duurde het toch nog anderhalf jaar voor ik de juiste weg had gevonden.”

Het meest trots ben ik op…

“Het schilderij dat ik maakte van een een vrouw bovenop een rots. Ze schreeuwt, ze lacht en staat open voor alles wat op haar weg komt. Helemaal vrij. Zo voel ik me nu ook.”

In de toekomst wil ik in ieder geval nog…

“Zoveel mogelijk mensen laten ervaren wat het je kan opleveren om met je niet-dominante hand te tekenen of schilderen. Dat doe ik tijdens mijn workshops ‘Verrassend schilderen’. Als je met je andere hand werkt, kun je de controle loslaten en zonder stress uit de bocht vliegen. Perfect wordt het immers toch nooit. Des te meer ruimte is er voor creativiteit en plezier. En daaruit ontstaan dan juist weer de mooiste dingen.”
korja-art.com

[Kader]
Tips voor twijfelaars
Korja: “Doe iets 100 procent of doe het niet. Oorspronkelijk wilde ik mijn baan in het onderwijs en mijn werk als kunstenaar combineren, maar dat werkte niet. Om ergens een succes van te maken, moet je er helemaal voor gaan. Een praktische tip voor zelfstandigen is om elke dag te beginnen met twee dingen die je geld kunnen opleveren. Je website bijwerken of een offerte versturen bijvoorbeeld. Ik doe dat dagelijks trouw, en het werkt echt.”

 

Geef een reactie

