EEN BAAN DANKZIJ EEN FILMPJE

19 Apr

2017-04-18 LC DvhN Videopitch jpg

Verschenen in de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden, 18 april 2017.

Een simpele brief met CV sturen? Dat is echt uit de tijd. Anno 2017 draait de banenmarkt om netwerken, en online zichtbaar te zijn. Een persoonlijke video kan daarbij net het verschil maken. Mits je die goed voorbereidt.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, luidt een bekend spreekwoord. Dat geldt zeker als om solliciteren gaat. Want met een aansprekend filmpje val je al snel op in een stapel min of meer vergelijkbare reacties. In een persoonlijke videoboodschap kun je immers dingen van jezelf laten zien die je in een brief nooit kwijt kunt. Je enthousiasme, uitstraling en energie bijvoorbeeld. Het is je eerste kans om het selectieproces in jouw voordeel te beïnvloeden. Bovendien maakt een brief of CV meer indruk, en blijft die beter hangen, als de ontvanger een levendig beeld van de afzender heeft.
Toch maken nog maar weinig sollicitanten gebruik van video om zichzelf aan de man te brengen. Niet zo verwonderlijk, want het is nogal wat om een filmpje van jezelf te maken. Afgezien van dat het knap eng kan zijn om voor de camera te staan, moet je ook nog eens binnen één minuut een overtuigend verhaal weten te brengen. Hoe pak je dat aan?
Voorbereiding
“Alles staat of valt met een goede voorbereiding”, zegt André Jager (54), eigenaar van PitchToWork, een Gronings bureau dat mensen met een videopitchtraining helpt om hun unieke verhaal kort en krachtig te verwoorden. “Een goede video vergroot je kans op een uitnodiging aanzienlijk. Maar een knullig of saai filmpje kan juist averechts werken. Even snel iets in elkaar draaien, bijvoorbeeld met behulp een speciaal daarvoor bedoelde app, kun je dus beter niet doen.”
Hoe het volgens hem dan wel moet? “Het allerbelangrijkste is om de tijd te nemen om een persoonlijke tekst te schrijven en die goed te oefenen. Vraag anderen om feedback en gebruik die om je verhaal aan te scherpen. Zorg dat je de kijker binnen vijftien seconden nieuwsgierig maakt, anders ben je hem kwijt. Geen opsommingen dus van wat je allemaal hebt gedaan; dat kan hij immers in je CV of LinkedIn-profiel lezen. Het gaat erom dat je laat zien wie jij als persoon bent, en wat jouw unieke meerwaarde is.”
Het is volgens Jager belangrijk om de kijker in je video direct aan te spreken, en een band met hem te creëren. Dat kun je bijvoorbeeld doen door zoveel mogelijk informatie over het bedrijf of de persoon te verzamelen. Daarmee laat je zien dat je je echt in de organisatie hebt verdiept. Nog beter is om vooraf te bellen met degene van het bedrijf die de video gaat zien. Verwerk de aanvullende informatie die je zo krijgt in je filmpje.
De kunst van het weglaten
Je kunt een video als een open sollicitatie gebruiken, om jezelf breed onder de aandacht te brengen, of om op een specifieke vacature te reageren. In dat laatste geval doe je er slim aan om een persoonlijke motivatie toe te voegen, die je helemaal kunt afstemmen op de eisen. Nog beter is om voor elke vacature een nieuwe video op te nemen.
Idealiter duurt een videosollicitatie niet langer dan één minuut. “Maar iemand die op een verkoopfunctie solliciteert, moet het in 30 seconden kunnen”, stelt Jager. “Pitchen is de kunst van het weglaten. Het doel is om de kijker nieuwsgierig te maken en uitgenodigd te worden. De rest van je verhaal komt wel tijdens het sollicitatiegesprek.”
Wat kun je in zo’n ultrakorte tekst nu helemaal over jezelf kwijt? “Meer dan je denkt. Mits je jezelf vooraf de goede vragen stelt. Op welke prestaties kijk je met plezier terug? Waar ben je het meest trots op? Waar liggen je ambities? Wat zegt dat over jou, en over hoe je werkt? Met die informatie kun je je van de rest onderscheiden. ”
Voorwaarde is wel dat je het persoonlijk maakt. En geen vage CV-taal als ‘competenties’ of ‘resultaatgericht’ gebruikt. “Met dat soort lege termen kan een werkgever niks. Geef liever een aantal concrete voorbeelden, waarmee je aantoonbaar maakt wat je zegt. Die mogen ook uit je privé-leven komen. Graag zelfs. Als er om leidinggevende capaciteiten wordt gevraagd, meld het dan vooral als je als coach je lokale voetbalteam naar de overwinning hebt geleid. Dat zegt immers veel over je ambitie en je drive. Laat zien waar je passie ligt.”
Niet alleen voor werkzoekenden
De afgelopen twee jaar heeft Jager met zijn videopitchtraining verschillende klanten geholpen om een baan te bemachtigen, van studenten tot 50-plussers en van secretaresses tot directieleden. Maar niet alleen werkzoekenden (of ZZP-ers) kunnen er volgens hem baat bij hebben. Ook mensen die binnen hun huidige organisatie graag een volgende stap willen maken, kunnen ervan profiteren.
“Het schrijven van een aansprekende tekst voor een filmpje dwingt je om goed over je leven na te denken, en kritische vragen aan jezelf te stellen. Uiteindelijk is dat misschien nog wel waardevoller dan het eindresultaat. Het proces zet je op scherp, zodat je gerichter te werk kunt gaan. Als je precies voor ogen hebt wie je bent en wat je wilt, geeft dat energie en zelfvertrouwen. Iets waar werkgevers en opdrachtgevers bij uitstek dol op zijn.”
Meer informatie: pitchtowork.nl.

[Testimonial]
Na meer dan honderd afwijzingen zag directiesecretaresse Dineke Rekker (62) uit Tolbert geen heil meer in het schrijven van sollicitatiebrieven. Dankzij een professioneel videofilmpje vond ze toch een baan.
“‘U denkt toch niet dat u op uw 58ste weer aan het werk komt?’ Dat zei de medewerker van het UWV tegen me toen ik in april 2013 mijn baan verloor. Het voelde als een klap in mijn gezicht. Ik wilde namelijk dolgraag weer aan de slag. In plaats van de vier verplichte sollicitaties per maand stuurde ik er dus minstens tien de deur uit. Maar ik werd nooit uitgenodigd.
Toen André Jager in 2015 met PitchToWork begon, heb ik me direct als klant aangemeld. Ik zag het als een laatste redmiddel. Want op je 60ste via de reguliere weg ergens binnenkomen, is onbegonnen werk.
Het was nog niet zo makkelijk om een boodschap voor mijn filmpje te bedenken. Gelukkig gaf André goede tips over wat de kijker graag wil horen. Waarin onderscheid ik mij van andere secretaresses bijvoorbeeld. Zo kwam ik op het idee om te vertellen dat ik marathons loop, en wat dat over mij zegt: dat ik ambitie en doorzettingsvermogen heb.
Het gemonteerde filmpje heb ik naar twee uitzendbureaus gestuurd. Daar vonden ze het zo leuk, dat ze me meteen bij een aantal bedrijven voorstelden. Al snel kreeg ik een baan als telefoniste aangeboden. Onder mijn niveau en voor een flink lager salaris, maar ik dacht: ik probeer het gewoon, wie weet wat het oplevert. Dat bleek een goede zet, want een paar maanden later kon ik in dezelfde instelling als bestuurssecretaresse aan de slag. Afgelopen augustus heb ik een jaarcontract gekregen. Zonder het filmpje was me dat vermoedelijk nooit gelukt.”
Dinekes filmpje is te zien op haar profiel op LinkedIn.

[Kader]
Tips van André

  • Bereid je heel goed voor.
  • Zorg dat je de kijker zo snel mogelijk nieuwsgierig maakt.
  • Maak het verschil met een persoonlijk verhaal.
  • Zeg nooit dat je werkloos bent, maar dat je je oriënteert op een volgende stap.
  • Herhaal niet wat er al in je brief of CV staat.
  • Vermijd CV-taal.
  • Gebruik concrete voorbeelden.

[Kader]
Inspiratie

Voor je begint, is het handig om op internet voorbeelden te bekijken van hoe het wel of juist niet moet.

Geef een reactie

