PLUKROUTE IN TILBURG

13 Mei

Gepubliceerd in Buitenleven 4, april 2017 (foto: Kim Balster)

Duizenden Nederlanders zetten zich het hele jaar door met hart en ziel in voor de natuur bij hun in de buurt. Wie zijn deze helden die er, weer of geen weer, op uitgaan om bomen te kappen, onkruid te wieden, dieren te redden of wandelpaden te onderhouden? Buitenleven geeft ze een gezicht. Deze keer: de tuinierster.

Hoewel ze met plezier in haar flat woont, mist Sabine Kuys (45) wel een tuin. Vandaar dat ze extra geniet van het werken aan de plukroute in de Tilburgse wijk Stokhasselt.
“Ik ben altijd dol op tuinieren geweest. Maar op een balkon ben je vrij gauw klaar. Vandaar dat ik meteen enthousiast reageerde toen de gemeente een paar jaar geleden besloot om een braakliggend terrein in onze buurt om te toveren tot een eetbaar park. Toen de twintig moestuinen werden vergeven, stond ik vooraan. Van mei tot september ben ik bijna elke dag wel in mijn tuintje te vinden. Heerlijk, om met mijn handen in de aarde te zitten en van mijn eigen oogst te kunnen eten.
In april 2015 is een groep enthousiaste vrijwilligers samen met initiatiefnemer Martijn Ballemans aan de slag gegaan om de plukroute aan te leggen, een wandeling door de buurt waarlangs je op verschillende plekken gratis noten, fruit en bloemen kunt oogsten. Het was hard werken – tuinieren is het nieuwe fitness – maar het resultaat mag er zijn! Een flinke boomgaard met appel- en perenbomen, een bessenhaag met ruim driehonderd bessenstruiken, een eetbaar speelbos met zeventig hazelaars, krentenboompjes en vlierbessen; eigenlijk teveel om op te noemen. Verder hebben we ook nog een flinke kruidentuin en een pluktuin met bijvoorbeeld vijgen, wilde citroen, blauwe bessen en de bijzondere ‘Franse uiensoepboom’. Geschilderde appeltjes op straat wijzen je de weg en geven aan waar je kunt plukken. Zo leer je meteen je eigen buurt beter kennen.
Door het groene vrijwilligerswerk heb ik trouwens ook nieuwe mensen ontmoet. Ik woon in een wijk met veel verschillende culturen. We hebben nu onderling meer contact. Een van de moestuintjes is bijvoorbeeld van Turkse mensen. Leuk om te ontdekken hoe anders we tuinieren en voedsel gebruiken. Verder zijn er veel ouderen en kinderen bij het project betrokken. Het brengt verschillende generaties samen. Een soort jaren ’70 gevoel, heel gemoedelijk. Als buurt zijn we ook collectief trots op wat we hebben neergezet; we willen het graag netjes houden. Onkruid krijgt bij ons echt geen kans!
Vrijwilligers volgen zo nodig workshops, bijvoorbeeld om te leren snoeien of schoffelen. Zo heb ik al heel wat bijgeleerd, ook over alle de verschillende planten en bomen. Van sommige, zoals de kiwibes, had ik nog nooit gehoord.
Het is elk jaar weer spannend om te zien wat de opbrengst wordt. En wat je er allemaal mee kunt doen. Ik maak nu bijvoorbeeld mijn eigen fruitsap en chutneys. Verder ben ik me aan het verdiepen in het maken van tincturen, geneeskundige aftreksels van kruiden. Misschien ga ik daar zelf wel workshops over geven. Op die manier geef ik ook weer wat aan de buurt terug. ”

[Kader]
Een eigen plukroute?
De plukroute in Stokhasselt is een initiatief van projectmanager, trainer en coach Martijn Ballemans. Martijn woont in een yurt, beheert een permacultuurtuin en houdt zich bezig met de opzet van een ecodorp. Interesse in een plukroute bij jou in de wijk, op je bedrijf of school? Neem contact met hem op voor meer informatie: www.plukroute.nl.

[Kader]
Wist je dat….

  • de plukroute in Stokhasselt bestaat uit een buurtmoestuin, een educatietuin, een boomgaard, verschillende fruitmuren, kersentipi’s, een notenweide, een vlindertuin, een bessenhaag, een pluktuin, een eetbaar speelbos en een trapveldje?
  • langs de plukroute 84 verschillende eetbare planten, struiken en bomen staan? Op de website plukroute.nl kun je precies zien wat je per maand kunt oogsten en vind je recepten die je met geoogste kruiden, groenten en fruit kunt maken.
  • alle voedsel van de plukroute onbespoten en gratis is? En lekker dichtbij natuurlijk, dus minder foodmiles. Het idee is om de route uit te breiden en zo de hele wijk van eetbaar groen te voorzien.
Geef een reactie

