SCHOONZUSSEN EN ZAKENPARTNERS

28 Mei

Dromenjagers Maaike en Elles.jpg

Gepubliceerd in de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden, 20 mei 2017.

Je carrière vaarwel zeggen en helemaal opnieuw beginnen, dat is nogal wat. Daar is lef voor nodig, en doorzettingsvermogen. In deze serie portretteren we dromenjagers die de sprong waagden. Met succes. Aflevering 6: schoonzussen Maaike Aukema en Elles Lobach van woonwinkel Nio & Elva in Sneek.

Paspoort
Naam: Maaike Aukema
Leeftijd: 51
Plaats: Sneek
Was: apothekersassistente
Is: eigenaar woonwinkel Nio & Elva
Uren per week: 40

Paspoort
Naam: Elles Lobach
Leeftijd: 47
Plaats: Sneek
Was: leerkracht basisonderwijs
Is: eigenaar woonwinkel Nio & Elva
Uren per week: 40

Het moment dat het roer om ging was…
Maaike: “Op een verjaardagsfeestje in 2011.”
Elles: “Maaike en ik spaarden al jaren servies van het Finse merk Iittala. We waren daar allebei helemaal gek van. Op dat feestje keken we elkaar aan en zeiden we spontaan: waarom gaan we het niet zelf verkopen? Het idee kwam letterlijk uit de lucht vallen. ”

We waren aan een nieuw leven toe omdat…
Elles: “Mijn wereld heel klein was geworden. Ik gaf les op de plaatselijke school, mijn eigen kinderen zaten daarop, ik was lid van de ouderraad; alles draaide om die ene plek. Bovendien wilde ik na jaren van zorg voor mijn jonge kinderen graag iets voor mezelf doen.”
Maaike: “Eerlijk gezegd had ik het in mijn werk prima naar mijn zin. Maar als apothekersassistente ben je wel de hele dag met ziekte en narigheid bezig. Van het idee met Elles een winkel te beginnen, werd ik meteen blij.”

Om hier te komen hebben we….
Maaike: “Een starterstraining bij de Kamer van Koophandel en een inpakcursus gevolgd. Vervolgens zijn we gewoon in het diepe gesprongen. Administratie, inkoop, interieurdesign; terugkijkend wisten we er echt he-le-maal niets vanaf. We hebben alles in de praktijk geleerd.”
Elles: “We hebben ons eigen geld in het bedrijf gestoken. Vanwege de recessie en onze onervarenheid, konden we een lening wel vergeten. Toen baalden we, nu is het een zegen dat er geen bank in onze nek hijgt.”

Met een familielid een bedrijf beginnen is…
Maaike: “Alleen maar leuk. Door de winkel is onze band nog hechter geworden. We doen echt alles samen. Wat het makkelijk maakt, is dat we precies dezelfde smaak hebben. En dat we gelijkwaardige partners zijn. We hebben beide eventueel tijd en geld in de zaak geïnvesteerd.”
Elles: “Mensen vinden het vaak een eng idee, met je familie in zee gaan. Maar Maaike en ik vullen elkaar perfect aan. Zij is wat gestructureerder dan ik, ik heb meer gevoel voor marketing en sociale media. We versterken elkaar.”

Het moeilijkste moment vonden we…
Maaike: “Toen de huur van het winkelpand waar we onze zinnen op hadden gezet, niet doorging. Het voelde alsof iemand onze droom afnam. Achteraf was het een geluk bij een ongeluk; dat pand was namelijk veel te klein geweest. Het half jaar dat we nodig hadden om een nieuwe plek te vinden, hebben we onder andere gebruikt om overal in het land inspiratie op te doen. Daardoor kwamen we uiteindelijk veel beter beslagen ten ijs.”
Elles: “Het servies van Iitala moest de basis van ons assortiment gaan vormen. Alles stond al in de startblokken, toen we te horen kregen dat we dat merk niet mochten voeren. Dan zakt de grond wel even onder je voeten vandaan. Een paar maanden later heeft Maaike de inkoper opnieuw gebeld. ‘Je mist echt iets als je naar onze winkel komt kijken’, zei ze. Wonder boven wonder wist ze hem te overtuigen. Het resultaat? Zie het prachtige Iittala-servies dat hier op tafel staat.”

Het beste advies dat we kregen was….
Elles: “Om een goed bedrijfsplan te maken. In onze fantasie gingen we helemaal los over wat we allemaal wilden verkopen. Onze mannen zetten ons weer met beide benen op de grond en lieten ons over de zakelijke aspecten nadenken. Onafhankelijk van elkaar zetten we exact dezelfde visie op papier.”
Maaike: “Iemand raadde ons aan om op de avond van de opening bezoekers te vragen geen cadeau, maar iets in de winkel aan te schaffen. Dat was een gouden greep, want daardoor begonnen we meteen een goede omzet.”

We onderscheiden ons door….
Maaike: “Ons aanbod. De rode draad is Scandinavisch design, met lichte kleuren, heldere lijnen en veel hout. Daar blijven we heel trouw aan.”
Elles: “En we doen alles om klanten tevreden te stellen. Iedereen krijgt bij ons evenveel aandacht, of je nu voor een kopje of een bank komt. Mensen kunnen spullen kosteloos op zicht meenemen. Collega’s uit het westen verklaren ons voor gek, maar het vertrouwen dat we geven, krijgen we ook terug.”

De belangrijkste les die we hebben geleerd is….
Elles: “Om onszelf serieus te nemen. Alleen dan doen anderen dat ook. In het begin riepen we nog wel eens lacherig dat we geen idee hadden wat we deden. Dat was deels waar, maar we hebben het project vanaf het begin wel degelijk heel serieus aangepakt. Inmiddels runnen we een solide bedrijf, en hebben we echt een naam opgebouwd. Mensen komen uit het hele land naar ons toe. Daar ben ik ongelofelijk trots op.”
Maaike: “Het is ontzettend belangrijk om trouw te blijven aan je eigen visie. We kopen onze spullen in op ons gevoel; als ons hart een sprongetje maakt, zeggen we ja. Dat maakt onze winkel zo eigen en uniek. Overigens letten we bij de inkoop nu wel iets meer op de marges dan vijf jaar geleden.”

Vooraf hadden we nooit gedacht dat…
Elles: “Het zoveel tijd zou kosten om een eigen zaak te runnen. We staan om en om in winkel. Maar met alle dingen die achter de schermen moeten gebeuren, werken we allebei zeker voltijd.”
Elles: “Eigenlijk halen we pas sinds afgelopen jaar een fatsoenlijk inkomen uit de winkel. Ik had niet verwacht dat dat zo lang zou duren. We hebben de mazzel dat we geen kostwinners zijn en dus geen financiële druk voelen. Maar niet iedereen heeft die luxe.”

Het slimste wat we voor de winkel hebben gedaan is…
Elles: “Vanaf dag één geen korting geven. Je wilt niet weten hoe vaak mensen daarom vragen. Maar als je daaraan begint, is het einde zoek.”
Maaike: “Vorig jaar hebben we de winkel qua oppervlakte uitgebreid tot zo’n 300 m2, zodat we meer meubels konden gaan verkopen. Daardoor heeft zaak meer smoel gekregen en trekken we nu meer verschillende soorten klanten.”

In te toekomst willen we in ieder geval nog….
Elles: “De website en sociale media professionaliseren. En meer balans krijgen tussen werk en privé. Een eigen bedrijf is het mooiste wat er is, maar als je niet uitkijkt, gaat al je tijd en aandacht eraan op.”
Maaike: “Ik zou graag een opleiding binnenhuisarchitectuur volgen, om nog professioneler interieuradvies te kunnen geven. En ik kan niet wachten tot we voldoende verdienen om een schoonmaakster in te huren. Want 300m2 dweilen word je op een gegeven moment echt wel eens zat.”

[Kader]
Tips voor twijfelaars
Maaike: “Een kans als deze krijg je maar één keer in je leven. Als je die krijgt, moet je hem grijpen.”
Elles: “Verkoop alleen spullen waar je zelf in gelooft. Ons oprechte enthousiasme over ons assortiment, vergroot onze geloofwaardigheid.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: