IS VEEL ZITTEN ECHT ZO ONGEZOND?

10 Jun

M23 Vraag van de week over zitten

Gepubliceerd in Margriet 23, juni 2017.

Mieke (60): “Je hoort steeds vaker dat zitten het nieuwe roken is. Maar zo erg kan dat toch niet zijn?”

Arts en schrijver David van Bodegom, verouderingswetenschapper bij de Leyden Academy on Vitality and Aging en co-auteur van het boek Oud worden in de praktijk – Laat de omgeving het werk doen:
“Ons lichaam is gemaakt om te bewegen, niet om de hele dag te zitten. Eigenlijk doen we dat pas sinds de jaren ’50, toen we onszelf massaal in kantoorpanden gingen opsluiten en op de bank voor de tv gingen hangen. Nederland is wat dit betreft in Europa de negatieve koploper. We bewegen hier gelukkig óók veel, maar helaas hef je het nadelige effect van veel zitten daarmee niet op. Voor een optimale gezondheid moet je dus én regelmatig opstaan én meerdere keren per week minimaal een half uur achtereen matig bewegen.
Op een gemiddelde werkdag zitten Nederlanders 7,1 uur, exclusief slapen. Oftewel: 43 procent van de wakkere tijd. Dat lijkt misschien niet zoveel, maar voor het lichaam is dat het wel. Het lange zitten neemt de laatste jaren bovendien in alle leeftijdscategorieën toe, zowel thuis, op school en op het werk. Jongeren zitten – of liggen – per dag trouwens nog veel meer dan volwassenen, wel 59 procent van de wakkere tijd.
Dagelijks lang zitten verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2, en mogelijk ook op sommige vormen van kanker en depressie. Dat heeft ermee te maken dat je stofwisseling verandert als je lange periodes inactief bent. Verder geldt: ‘use it or lose it’; als je spieren en botten niet (veel) gebruikt, breken ze af. Het effect is groot. Uit een onderzoek uit 2012 onder ruim 200.000 Australiërs van 45 jaar en ouder bleek dat mensen die dagelijks acht tot elf uur zitten, 15 procent meer kans hebben om in de eerstvolgende drie jaar te overlijden dan mensen die minder dan vier uur per dag zitten. Voor de zitkampioenen – elf uur of meer per dag – was dat risico zelfs 40 procent groter. Omdat we in steeds meer beroepen ‘gedwongen’ worden om te zitten, kun je het rustig een nieuw arbeidsrisico noemen.
Afwisseling is het toverwoord. Het beste is als je elk kwartier opstaat en even heen en weer loopt. Dat hoeft niet lang te duren, een half minuutje is genoeg. Houd je dat consequent vol, dan is dat voor je gezondheid net zo doeltreffend als drie keer per week naar de sportschool gaan. Lukt het je bovendien om halve dagen staand te werken, dan verbrand je daarmee ook nog eens talloze calorieën, op jaarbasis net zoveel als tijdens het lopen van tien marathons. Staan kost namelijk meer energie dan zitten. Een leuke bonus voor wie graag wat overtollige kilo’s kwijt wil.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: