VERMOEID DOOR DE OVERGANG?

12 Jun

M24 Vraag van de week komt het door de overgang.jpg

Gepubliceerd in Margriet 24, juni 2017.

Anique (53): “Ik ben al een paar maanden heel erg moe. Volgens mijn huisarts horen mijn klachten bij de overgang, en hoef ik me daar geen zorgen over maken. Maar ik vertrouw het niet. Moet ik teruggaan?”

Gynaecoloog Barbara Havenith van de Vrouwenpoli in Boxmeer:
“Als het over de menopauze gaat, denken mensen meestal aan typische overgangsklachten als veranderingen in de menstruatie, opvliegers, nachtelijke zweetaanvallen en een droge vagina. Maar tijdens de overgang kunnen zich nog veel meer klachten voordoen. Vermoeidheid, prikkelbaarheid, somberheid, hartkloppingen, slapeloosheid, duizeligheid, gewrichtspijn, hoofdpijn, spierpijn, vergeetachtigheid, darmproblemen, een rusteloos gevoel in de benen en tintelingen in handen en voeten, om er maar een paar te noemen. Ze komen ontzettend veel voor. Sterker nog, 1 op de 5 vrouwen heeft zulke ernstige overgangsklachten dat hun dagelijkse leven er flink onder lijdt. Niet voor niets is ruim 1 op de 3 ziekmeldingen van werkende vrouwen tussen de 44 en 60 jaar het directe gevolg van de menopauze.
Het lastige van ‘vage’ overgangsklachten is dat die het gevolg van de overgang kunnen zijn, maar dat ze óók een andere oorzaak kunnen hebben. Vandaar dat we ze algemene of atypische klachten noemen. Of je je over dit soort klachten zorgen moet maken, is moeilijk te zeggen. Belangrijk is in ieder geval om te weten dat als dit soort klachten samen met opvliegers voorkomen, ze vaak het gevolg zijn van de overgang. Heb je géén opvliegers, dan is er wellicht een andere oorzaak.
Ik raad je aan om terug te gaan naar je huisarts, en te vragen of hij andere mogelijke redenen voor je vermoeidheid wil uitsluiten. Zijn die er inderdaad niet, dan nog hoef je je niet te laten afschepen met de boodschap ‘het zijn de hormonen maar’. Het maakt je klachten immers niet minder vervelend. De huisarts kan je in dat geval bijvoorbeeld doorverwijzen naar een overgangsconsulent: een verpleegkundig met een aanvullende opleiding, speciaal gericht op de menopauze.
Als je klachten met de overgang samenhangen, kun je vermoedelijk nog veel winst behalen met wat aanpassingen in je levensstijl. Het beste advies dat ik je kan geven, is om voor een mediterrane eetstijl te kiezen, met veel groeten, fruit, peulvruchten, vis, noten, volkoren producten en olijfolie, en suiker zoveel mogelijk te laten staan. Zo’n ‘dieet’ zorgt ervoor dat eventueel sluimerende chronische ontstekingen in je lichaam minder kans krijgen. Bij mijn patiëntes zie ik vaak dat ze zich al binnen twee weken fitter voelen als ze meer groenten gaan eten. Omdat alcohol, koffie en tabak de aanmaak van stresshormonen stimuleren, kun je die het beste links laten liggen. Verder kunnen ontspannings- of mindfulnessoefeningen helpen om je minder moe te voelen.”

Geef een reactie

